Zapytaj lekarza

1 , 0 1 9 , 5 1 1

odpowiedzi udzielonych przez naszych ekspertów

Rzetelnie + Bezpiecznie + Bezpłatnie

Jaka dieta dla 15-latki, aby zachować energię?

Mam 15 lat i ważę 57 kg. przy wzroście 175 cm. Chciałabym zacząć się zdrowo odżywiać. Jaką dietę powinnam zastosować? Co powinnam jeść, a czego powinnam unikać? Jaki jadłospis stosować, aby w szkole nie czuć się zmęczoną?
, 15 LAT ponad rok temu
Roma Wojtewicz Dietetyk, Poznań
74 poziom zaufania

Witam Uczucie zmęczenia w szkole wynika z pewnością z niedoboru energii, a więc nieprawidłowej diety. Warto zadbać więc o to, aby każdego dnia dostarczać organizmowi odpowiedniej ilości kalorii oraz niezbędnych dla jego pracy składników odżywczych. W tym celu należy: 1) Regularnie spożywać posiłki - 5 razy dziennie 2) Urozmaicić dietę- jadłospis powinien składać się z produktów zbożowych (najlepiej pełnoziarnistych, które zawierają wiele cennych składników mineralnych oraz duże ilości błonnika), białka zwierzęcego (ryby, chude mięso, jaja, produkty mleczne) i tłuszczu bogatego w nienasycone kwasy tłuszczowe (olej rzepakowy, słonecznikowy, sojowy, oliwa z oliwek- dodawane na surowo do dań i sałatek), a także ze świeżych warzyw i owoców. 3) Zastosować wskazaną obróbkę technologiczną - gotowanie na parze, gotowanie w niewielkiej ilości wody, pieczenie w folii 4) Wykluczyć z diety słodycze, słone przekąski, napoje dosładzane, żywność przetworzoną i typu fast food Ważne jest aby śniadanie stanowiło bardzo odżywczy posiłek, zapewniający energię na najbliższe kilka godzin. Może to być owsianka na mleku z bananem i brzoskwiniami lub np.bułka pełnoziarnista z polędwicą z kurczaka, bądź serem twarogowym i warzywami. Niezwykle istotne jest również, aby zjeść w szkole 2 śniadanie.Może to być jogurt z płatkami i owocami, sałatka warzywna z pieczywem pełnoziarnistym, lub kanapka.

0

Witam. Dieta powinna być urozmaicona i zawierać produkty z wszystkich grup żywności: produkty z pełnego ziarna (pieczywo pełnoziarniste, ryż dziki, brązowy, pełnoziarnisty, kasze, makaron pełnoziarnisty, gryczany, otręby pszenne, płatki owsiane, żytnie itp.), warzywa, owoce (zwłaszcza po treningu w celu uzupełnienia energii), produkty mleczne (najlepiej półtłuste – unikać należy produktów pełnotłustych – sera twarogowego tłustego, śmietany, serów topionych, serów żółtych, serów typu fromage, serów pleśniowych), chude mięso (drób, chude części wołowiny, wędliny drobiowe), warzywa strączkowe (także makaron sojowy), jaja, oleje roślinne, orzechy i nasiona. Potrawy powinny być pieczone, gotowane (także na parze), grillowane na patelni grillowej czy duszone. Należy unikać smażenia (zwłaszcza na tłuszczu). Ciekawych przepisów poszukaj na dietetycznych blogach kulinarnych. Pozdrawiam.

Dietetyk w poradni dietetycznej JeszFresh w Warszawie.
0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Strefa Kobiety
Ważne tematy