Zapytaj lekarza

1 , 0 1 9 , 5 0 0

odpowiedzi udzielonych przez naszych ekspertów

Rzetelnie + Bezpiecznie + Bezpłatnie

Jakie ćwiczenia wykonywać przy wadze 115 kg?

Witam! Mam 19 lat 190cm wzrostu oraz wagę 115kg. Chcialbym sie dowiedzieć czy z taką wagą mogę biegać czy też lepiej przeżucic sie na coś innego? Ponieważ podczas ostatniej gry w pilkę nożną (pierwszy raz od dłuższego czasu) podczas biegania czułem lekki ból w kolanach i na dodatek nadwyrężyłem staw skokowy który miałem juz parę razy kontuzjowany, czuję jak by był przy bieganiu lekko niestabilny. Od dłuższego czasu chodze takze na siłownie około 5 miesiecy i mimo tego nie udaje mi sie schudnąć. Czy to może byc wina jakiś komplikacji zdrowotnych czy poorostu nieodpowiednie pilnowanie diety? Przez zbyt dużą mase ciała mam także tkzw lipomastię. I nie potrafie się pogodzić z moim wyglądem. W moim życiu codziennym jest dużo ruchu i nie wiem juz co mam zrobic aby zgubić te zbędne kg.. Z góry dziękuję za odpowiedź na moje pytania! Pozdrawiam
MĘŻCZYZNA, 19 LAT 4 miesiące temu

Witam serdeczne, przy wysokiej wadze nie jest wskazane bieganie, ponieważ zbyt mocno obciąży Pan stawy kolanowe i kręgosłup. Bardziej polecałabym basen, jazdę na rowerze, długie spacery. Jeżeli schudnie Pan przynajmniej 7kg to można wprowadzić bardziej intensywną aktywność fizyczną. Wykona Pan także badania na tarczycę i cukier. Ruch jednak to nie wszystko ponieważ 70% sukcesu zależy od odpowiedniej diety. W tym momencie posiadam zbyt mało informacji na Pana temat, aby ustalić konkretny jadłospis. Skuteczna dieta powinna być dobrana pod względem Pana zapotrzebowania energetycznego. Musiałabym zebrać wywiad żywieniowy i zdrowotny. Jeżeli byłby Pan zainteresowany zachęcam do kontaktu drogą mailową. Z pewnością jednak powinien Pan skupić się na regularności posiłków Posiłki powinny być spożywane regularnie (5 posiłków dziennie w odstępach ok. 3h), bez dodatkowego dojadania pomiędzy wyznaczonymi godzinami. Dzień należy zaczynać od pełnowartościowego śniadania. W ten sposób od rana pobudzamy swój organizm do działania, przyspieszamy przemianę materii i każdy kolejny posiłek będzie lepiej trawiony. Śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu dnia. Ważne, aby posiłek był pełnowartościowy, bogaty w węglowodany złożone, które stanowią główne źródło energii. Polecam produkty pełnoziarniste, które są wolno trawione, stopniowo uwalniają glukozę do krwiobiegu, nie następuje gwałtowny skok cukru, a my na długo odczuwamy sytość. Takie śniadanie poprawi również koncentrację, samopoczucie i zniweluje senność. Ważnym składnikiem śniadania jest także białko, ponieważ na jego strawienie organizm zużywa spore ilość energii. Pamiętajmy także o owocach i warzywach. Dostarczą one niezbędnych witamin oraz składników mineralnych. Kolejne posiłki powinny być zjadane w odstępach około 3h. Nie powinniśmy dopuszczać do wielkiego głodu. W przeciwnym wypadku po powrocie do domu ,,opróżnimy pół lodówki’’. Spożywanie dużych porcji przyczynia się do gwałtownego wydzielaniu insuliny, która sprzyja odkładaniu się tkanki tłuszczowej. Ostatni posiłek należy spożywać ok. 2-3h przed snem. Nie trzymajmy się stereotypowej godziny 18:00 przeznaczonej na ostatni posiłek, ponieważ chodząc późno spać i tak skusimy się na niezdrową przekąskę. Kolacje powinny być dość lekkie i nie zawierać dużej ilości węglowodanów. Powinien Pan również pić od 1,5 do 2 litrów wody dziennie, najlepiej pomiędzy posiłkami, aby zapewnić wystarczającą ilość płynów w organizmie. Należy unikać potraw smażonych i tłustych oraz żywności typu fast food. Można dowolnie stosować przyprawy i zioła aromatyczne, ale ograniczać sól. Unikamy również cukru, słodyczy a także żywności silnie przetworzonej typu instant, parówki, pasztety itp. Należy czytać etykiety. Zawsze należy zwracać uwagę nie tylko na wartość kaloryczną, ale także na zawartość tłuszczów nasyconych, cukrów i sprawdzać, czy produkt zawiera mało sodu. Wprowadzi Pan w życie wszystkie moje zalecenia. Mam nadzieję, że przyniesie to pożądane efekty. Jeżeli chciałby Pan podejść do sprawy jeszcze bardziej profesjonalnie to proponuje ułożenie indywidualnej diety. Wymaga to jednak zebrania wywiadu żywieniowego i zdrowotnego. W tym celu zaprosiłabym Pana na konsultację dietetyczną. Pacjentów przyjmuję w Warszawie. Jeżeli nie jest Pan z Warszawy prowadzę również konsultacje online.

W razie dodatkowych pytań lub chęci ułożenia indywidualnej diety zachęcam do kontaktu: tel. 506225670 lub joanna.wasiluk@o2.pl

Pozdrawiam
Mgr Joanna Wasiluk Dietetyk

Specjalista w zakresie dietetyki.
0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Strefa Kobiety
Ważne tematy