Zapytaj lekarza

1 , 0 1 4 , 1 7 8

odpowiedzi udzielonych przez naszych ekspertów

Rzetelnie + Bezpiecznie + Bezpłatnie

Krążek antykoncepcyjny: skutki uboczne

Witam, moje pytanie dotyczy krążków NuvaRing. Dzisiaj byłam u ginekologa, który mi je przepisał. Z ciekawości przejrzałam fora internetowe. Fakt, im późniejszy wpis (2008...2011), tym mniej przerażający, a wręcz nawet pozytywny. Jednak mój lekarz nic nie wspomniał o zakrzepicy. Zastanawia mnie jak duże jest zagrożenie zakrzepicą, jeśli dodatkowo palę papierosy (w miarę dużo, czasami nawet paczkę dziennie). Wystraszyły mnie wpisy o przypadkach śmiertelnych, albo co gorsza o paraliżach... Dodatkowo, czy jeśli jest takie zagrożenie, to skutek (czyli np. zakrzepica) jest możliwy do wyłapania na tyle wcześnie by uniknąć groźnych powikłań?

KOBIETA ponad rok temu
Redakcja abcZdrowie
79 poziom zaufania

Witam serdecznie!
Stosowanie każdego rodzaju antykoncepcji hormonalnej zwiększa ryzyko zakrzepicy naczyń tętniczych. Ryzyko to jest dodatkowo podwyższone przez czynniki takie jak palenie papierosów, hipercholesterolemia, hipertriglicerydemia, nadciśnienie tętnicze, choroby serca. Nikotynizm jest najbardziej niebezpieczny po 35 roku, dlatego też w tym wieku zaleca się całkowite zerwanie z nałogiem.

Przed przepisaniem Pani antykoncepcji hormonalnej lekarz powinien zebrać z Panią szczegółowy wywiad w kierunku zakrzepicy (także przypadki w rodzinie), by zakwalfikować Panią do tego rodzaju antykoncepcji.

W przypadku występowania wspomnianych powyżej dolegliwości powinna Pani raz jeszcze skonsultować się z lekarzem nad ryzykiem stosowania krążków antykoncepcyjnych. Jeżeli zdecyduje się Pani jednak na ten rodzaj antykoncepcji należy pamiętać, że w przypadku wystąpienia objawów potencjalnej zakrzepicy należy niezwłocznie wyjąć krążek i udać się do lekarza. Dolegliwościami sugerującymi wystąpienie zakrzepicy jest:
- silny ból/ obrzęk jednej kończyny
- nagła duszność
- nagły kaszel bez wyraźnej przyczyny
- silny ból w klatce piersiowej
- zawroty głowy
- omdlenie
- trudności w mówieniu.

Pozdrawiam.

Redakcja abcZdrowie.pl to zespół doświadczonych i zaangażowanych osób, z których wielu to eksperci z dziedziny medycyny, dla których dbałość o zdrowie to priorytet.
0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Strefa Kobiety