Zapytaj lekarza

1 , 0 1 8 , 8 1 2

odpowiedzi udzielonych przez naszych ekspertów

Rzetelnie + Bezpiecznie + Bezpłatnie

Nadwaga u 16-latki

Witam. Mam 16 lat, ważę 84kg przy wzroście 165cm. Chciałabym bardzo schudnąć, tylko niestety nie wiem jak. Ostatnio biegałam, ograniczyłam słodycze, jeździłam na rowerze, jadłam mniej, ale oczywiście nawyki znowu wróciły. Do lekarza nie pójdę, ponieważ mam uraz po tym jak mówią, że jestem za gruba i muszę koniecznie schudnąć bo inaczej wysla mnie do sanatorium. Chcialabym sie dowiedziec co najlepiej cwiczyc, co jesc i co ile, bardzo bylabym wdzieczna za odpowiedz, zalezy mi na stracie kilogramow
KOBIETA, 16 LAT ponad rok temu
Roma Wojtewicz Dietetyk, Poznań
74 poziom zaufania

Witam Przy znaczącej nadwadze warto pozostać w kontakcie z lekarzem i dietetykiem, dla własnego bezpieczeństwa. Samodzielna praca może natomiast polegać na zmianie stylu życia. Przede wszystkim zalecałabym codzienną aktywność fizyczną. Początkowo może to być szybki marsz, realizowany przez około 30min dziennie. Później dobrze byłoby włączyć ćwiczenia lub dowolną formę sportu, na przykład 3 razy w tygodniu po 45 min. W kwestii żywienia wskazane jest zwiększenie liczby posiłków do 5 mniejszych - to zapobiegnie podjadaniu i ureguluje metabolizm. Ponadto należy unikać kalorycznych przekąsek typu słodycze, chipsy, krakersy itp. tłustych produktów i dań, potraw smażonych oraz żywności typu fast food. Codzienna dieta powinna obfitować w pełnoziarniste produkty zbożowe, produkty mleczne, chude mięso i ryby oraz warzywa i owoce.

0

Witam. Twoja masa ciała wskazuje na otyłość. Polecam, abyś zaczęła regularnie ćwiczyć – około 3-4 razy w tygodniu po minimum 30 minut. Łącz ćwiczenia siłowe z tlenowymi np. brzuszki, przysiady, damskie pompki, a potem rower czy jogging. Możesz także wybrać aerobik, gdzie będzie połączenie tych aktywności. Zacznij także dbać o swoją codzienną dietę – nie jedz dużych objętości, nie przejadaj się, staraj się wybierać produkty jak najmniej przetworzone – unikaj serków i jogurtów owocowych czy smakowych (także tych light), produktów typu fast food, gotowych dań, sosów w słoiczkach czy w proszku, napojów słodzonych (zwróć uwagę czy pijesz sok 100% czy może napój/nektar do, których dodawany jest cukier). Spróbuj jeść 4-5 małych objętościowo posiłków – 3 posiłki główne i 2 przekąski. Na przekąski jedz: owoc/szklankę drobnych owoców lub jogurt naturalny z garstką owoców lub 2 łyżki orzechów lub 2 szklanki warzyw lub sok warzywny. Na śniadanie wybieraj np. 2 kromki chleba razowego z pastą jajeczną lub twarogową lub rybną lub z warzyw strączkowych lub z awokado (bez majonezu, ale za to z jogurtem 2%) z warzywami np. 1 pomidorem lub ½ papryki albo zupę mleczną – płatki owsiane (3 łyżki) z mlekiem/jogurtem 2% z garstką owoców. Na obiad standardowo garść ugotowanej kaszy/ryżu brązowego/ makaronu pełnoziarnistego/ ziemniaków (bez tłuszczu i śmietany) z dużą ilością warzyw i dodatkiem białkowym (chudym mięsem, jajkiem, rybą lub warzywami strączkowymi). Unikaj potraw smażonych w panierce i w głębokim tłuszczu. Na kolację postaw na zupy np. krem (bez dodatku tłuszczu i śmietany, na wywarze warzywnym). Więcej przeczytasz w artykułach http://portal.abczdrowie.pl/zdrowe-odzywianie Pamiętaj, że takie zmiany powinnaś wprowadzić na stałe. Pozdrawiam.

Dietetyk w poradni dietetycznej JeszFresh w Warszawie.
0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Strefa Kobiety
Ważne tematy