Kobieta , 20 lat

Witam! Chciałbym prosić o konsultację medyczną mojego przypadku. Rok temu przyjmowałem przez ponad miesiąc dwa antybiotyki (z przerwą między jednym a drugim) przepisane przez urologa z uwagi na to, iż wymaz z cewki moczowej wykazał wzrost Eschericha coli. Antybiotyk brała również moja partnerka, gdyż u niej także wykryto tę samą bakterię. W trakcie anybiotykoterapii nie przyjmowałem niestety probiotyku. Bakterie udało się zwalczyć. Jednak po zakończeniu przyjmowania antybiotyku zacząłem odczuwać dolegliwości różnego typu: biegunki, zaparcia, bóle głowy, osłabienie, słaby ale odczuwalny ból, ucisk w dolnej prawej części brzucha. Wykonałem badania kału, które wykazały obecność candida albicans. Udałem się do gastrologa. Wykonano mi kolonoskopię, która nie wykazała niczego niepokojącego. Badanie kału na krew utajoną jest ujemne, badanie krwi na helicobacter nie wykazało jego obecności. Badanie moczu jest prawidłowe. Przyjmowałem F*** ok. 10 op. po 7 tabletek, dawka 100 mg, nie cały czas, tylko z przerwami (tydzień, dwa). Ostatnie badanie kału wykazało pojedyncze kolonie candida glabrata. W Internecie czytałem bardzo wiele prywatnych stron osób opisujących swoje zmagania z candidą albicans. Na stronach tych, osoby te wskazują, iż po zachwianiu równowagi jelitowej i nadmiernym wzroście candidy, należy stosować bardzo surową dietę, przyjmować leki przeciwgrzybicze oraz probiotyki. Od 6 miesięcy, z drobnymi przerwami, stosuję się do tej diety (bez cukru, słodyczy, owoców, alkoholu, wyrobów mącznych,). Poza F***, którego już nie przyjmuje biorę probiotyk P***4. Żaden lekarz z którym rozmawiałem nie potwierdza jednak takiego sposobu leczenia. Gastrolog twierdzi, że kolonoskopia nie potwierdziła obecności candidy, uważa że mam normalnie się odżywiać, a obecność candidy w kale nie jest objawem choroby. Obecnie ogólnie czuję się dobrze, ale martwi mnie wygląd stolca. Jest on ciągle jasno brązowy i papkowaty, przytrafiają mi się również zatwardzenia. Po oddaniu stolca czuję osłabienie. Odczuwam słaby, niedotkliwy ucisk w prawej, dolnej części brzucha. Po każdym posiłku czuję, że zbierają mi się gazy i trochę miesza mi się w jelicie. Czasem czuję się osłabiony i miewam problem z ostrością widzenia, czy to dlatego, że nie jem cukru w żadnej postaci? Zastanawiam się, czy postępuję prawidłowo. Czy mam stosować dietę przeciwgrzybiczą? Czy mam czekać aż odbuduje się prawidłowa flora jelitowa? Czy wygląd i konsystencja stolca, które opisałem są niepokojące? Będę wdzięczny za poradę.

Odpowiedź na pytanie znajduje się poniżej.
 Redakcja abcZdrowie 79
Redakcja abcZdrowie Stażysta/Rezydent, Warszawa
Edytuj odpowiedź

Witam serdeczne!
Wygląd oraz konsystencja stolca nie budzą niepokoju. Badanie kolonoskopowe oraz kolejne badanie kału nie wykazało infekcji grzybiczej. Zatem nie ma potrzeby stosowania tak restrykcyjnej diety oraz leków przeciwgrzybiczych. Należy pamiętać, że te leki mają również działania niepożądane.
Objawy mogą wskazywać na zespół jelita drażliwego. Stosowanie probiotyku można kontynuować. Ważne aby posiłki były spożywane regularnie, często ale w małych porcjach. Należy wykluczyć te produkty, które nasilają dolegliwości.
Pozdrawiam

 Redakcja abcZdrowie
Redakcja abcZdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Witamy serdecznie!

Zebraliśmy dla ciebie dodatkowe informacje dotyczące tematów poruszanych w pytaniu. Skorzystaj z linków poniżej, aby dowiedzieć się więcej:

  • Układ pokarmowy – Dolegliwości związane z układem pokarmowym to najczęstsze przyczyny zgłoszeń pacjentów do lekarza. Mogą występować w każdym wieku, a znaczna część stanowi symptom tak zwanej niestrawności i nietolerancji pewnych pokarmów. Jednak część objawów jest sygnałem poważniejszych schorzeń, do których zalicza się: chorobę wrzodową żołądka i dwunastnicy, zespół jelita drażliwego oraz nowotwory żołądka.
  • Zespół jelita drażliwego – Zespół jelita drażliwego inaczej zespół jelita nadwrażliwego, z łac. colon irritabile; z ang. Irritable Bowel Syndrome (w skrócie IBS) – przewlekła (trwająca przez co najmniej trzy miesiące) idiopatyczna choroba przewodu pokarmowego o charakterze czynnościowym charakteryzująca się bólami brzucha i zaburzeniami rytmu wypróżnień, nieuwarunkowana zmianami organicznymi lub biochemicznymi.

Nasi lekarze odpowiedzieli też na kilka podobnych pytań innych użytkowników:

Wyszukaj lekarza po opiniach