Zapytaj lekarza

1 , 0 1 0 , 1 4 2

odpowiedzi udzielonych przez naszych ekspertów

Rzetelnie + Bezpiecznie + Bezpłatnie

Prawidłowy poziom żelaza?

Przez 4 miesiące leczyłam anemię z niedoboru żelaza (na początku leczenia poniżej normy hemoglobina, HCT i RBC oraz niskie żelazo — 9,5, a norma od 9) i podwyższone TIBC. Zrobiłam kontrolne badanie krwi po 4 miesiącach przyjmowania preparatów żelaza (miałam prawie 2-tygodniową przerwę od momentu zakończenia leczenia). Wszystkie wyniki są w porządku, nieznacznie obniżone RBC 4,03 (N 4,2-5,5) - chociaż gorzej niż przed leczeniem, min. podwyższone MCV 103 (N 80- 97) i MCH 34,5 (N 26-33). Hemoglobina i inne parametry okej, ale jakiś dziwny nadmiar żelaza 215 (N 37-145), TIBC okej — 308 (N 228-428), i co najważniejsze dziwne osłabienie, nawet czuję się gorzej niż przed leczeniem i w czasie leczenia (3 tygodnie nie biorę już preparatów żelaza). Jak długo po leczeniu powinnam czuć takie osłabienie i taki nadmiar żelaza (przed leczeniem miałam niedobór żelaza)? Czy powinnam zwrócić się z wynikami do lekarza, bo właściwie pozostałe wyniki są w normie. Czy też powinnam się cieszyć, że wyniki żelaza są nawet powyżej normy? Tak pomogły tabletki? Czy też uszkodziłam sobie wątrobę, bo w podobnym czasie leczyłam też grzybicę paznokcia i przez 3 miesiące jadłam tabletki, po których się fatalnie czułam oraz przebywałam czasowo w kraju o niskim poziomie higieny? Innych leków poza wymienionymi nie spożywałam i na nic innego nie chorowałam.
ponad rok temu

Odkryto nowe grupy krwi

Ciało człowieka cały czas zaskakuje. Dwie nowe grupy krwi, pokazują jak niewiele jeszcze wiemy na temat naszego organizmu. O tym, co nowe odkrycie niesie za sobą opowiadają dr Michał Sutkowski, lekarz rodzinny oraz Hanna Stolińska-Fiedorowicz, dietetyk.

Lek. Magdalena Kowalska Stażysta/Rezydent, Warszawa
67 poziom zaufania

Droga Pani!

Wyniki, które Pani przedstawiła wskazują na przedawkowanie preparatów żelaza. Mogło ono spowodować stany osłabienia, które Pani teraz odczuwa. Może jednak też doprowadzić do zaburzeń jelitowych, tj. biegunka, bóle brzucha. Ciężko określić, po jakim czasie poziom ten się wyrównuje. Poziom żelaza podlega wahaniom dobowym i w różnych oznaczeniach może się różnić o 10-40%!

Tak czy inaczej, proponowałbym zgłosić się z tym problemem do swojego lekarza prowadzącego w celu wyjaśnienia tej sytuacji i wdrożenia odpowiedniego postępowania.

Pozdrawiam i życzę powodzenia.

Lekarz w Klinice Neurologii i Epileptologii w Szpitalu im. prof. W. Orłowskiego w Warszawie.
umów wizytę 0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Strefa Kobiety