Zapytaj lekarza

1 , 0 1 0 , 3 6 1

odpowiedzi udzielonych przez naszych ekspertów

Rzetelnie + Bezpiecznie + Bezpłatnie

Problemy ze snem podczas stresujących dni

W listopadzie w weekend przed 2 kolokwiami zaczęły się moje problemy ze snem. Studiuję medycynę i stresowalam się że nie zdążę się nauczyć i chodziac spać zawsze koło 12 poszłam wtedy spać o 1, i nie mogłam zasnac.. męczyłam się pewnie do 3, w kolejne dni lepiej nie bulo i żeby funkcjonować bralam Nasen- pół tabletki. 4 dni temu mój problem zaczął się znowu, gdy musiałam wcześnie wstać na zajęcia, mam kolokwium i chyba nieświadomie się stresuje, nie mogę wcale spać, od 4 dni Nasen, co robić?
KOBIETA, 22 LAT 11 miesięcy temu

Kilka prawd na temat bezsenności

Stres często powoduje problemy ze snem. Może Pani spróbować treningu relaksacyjnego Jacobsona, który świetnie sprawdza się przy problemach z zaśnięciem. Wymaga on ok. 30 min. ciszy i spokoju, można odtworzyć go w dowolnym odtwarzaczu mp3, założyć słuchawki na uszy i wykonywać instrukcje lektora. Dodała Pani, że chodzi spać zawsze ok. północy, jednak w przypadku stresujących dni przesuwa Pani tą godzinę. Może to nieco rozstroić Pani zegar biologiczny. Dodatkowo kawa, napoje energetyczne czy inne środki "pomagające" w nauce, mogą powodować opisane przez Panią problemy. W przypadku ponownego wystąpienia takiego problemu (bezsenności) może Pani spróbować też sposobu paradoksalnego: gdy leżąc czuje Pani, że nie może spać, należy wstać i wykonywać jakieś odprężające czynności (np. czytanie) tak długo, aż poczuje Pani, że zaraz 'zaśnie na stojąco'. Dopiero wtedy i tylko wtedy należy udać się do łóżka. Nie powinno się zostawać w łóżku na siłę, ponieważ to skutkuje jedynie opisanym przez Panią zmęczeniem. Ważnym jest też, aby nie jeść czy np. nie uczyć się na nim - może to dodatkowo zniekształcić nasze skojarzenie łóżka z czymś, co przynosi nam odpoczynek i sen (najpierw walczymy ze snem, leżąc i czytając notatki zmuszamy się do utrzymania uwagi - później, w tym samym miejscu i podobnej pozycji, zmuszamy się do zaśnięcia.

umów wizytę 0

Dzień Dobry Pani,

Sen jest ważny, i paradoksalnie wtedy, kiedy przeżywamy trudny okres, potrzebujemy go najbardziej.

Zachęcam Panią do zmobilizowania wszystkich zasobów, żeby sypiać po osiem godzin na dobę, a zasypiać już ok. 22-ej
Ważne jest, aby wyrobiła Sobie Pani nawyk wyciszania się przed pójściem spać, unikać kofeiny i innych pobudzających napojów, po godz. 18-tej.
Godzinę przed położeniem się zjeść zdrową, węglowodanową przekąskę (owoc, orzechy).

Nie mniej ważne jest, żeby pić dużo czystej wody, której mózg bardzo potrzebuje.
Sugeruję, aby notatki z wykładów raz przeczytać- polecam wyrobienie Sobie takiego nawyku.
Uczymy się przez powtarzanie.

Proszę pomyśleć o Melatoninie- naturalnym środku pomagającym zasnąć.
Nie zapominać o aktywności fizycznej....

Zdystansowanego podejścia do zaliczeń,
Irena Mielnik-Madej

Psycholog, logoterapeuta, doradca i trener.
umów wizytę 0

Stres jest jednym z najczęstszych przyczyn zaburzeń snu. Paradoksalnie brak snu sprzyja stresowi, mamy wtedy błędne koło.
Ze stresem najlepiej walczyć przy pomocy regularności i relaksacji. Proszę zadbać o to, by zawsze kłaść się o tej samej porze, najlepiej ok 22-23. Kiedy przekroczymy pewien próg (właśnie godzina 12-1 w nocy), wtedy trudniej jest zasnąć.
Przynajmniej godzinę przez snem proszę się już nie uczyć i starać się wyciszyć, nie patrzeć w komputer czy smartfona, wypić herbatkę z melisy, zrobić sobie odprężającą kąpiel, poczytać coś lekkiego.
Kolacja powinna być lekkostrawna i węglowodanowa. Może Pani również suplementować melatoninę, która jest naturalnym środkiem, wpływającym na jakość snu.
Osoby, które uprawiają jakąś aktywność fizyczną w ciągu dnia, lepiej sypiają. Warto również o tym pamiętać.

Pozdrawiam serdecznie.

Dyplomowany psycholog i coach. Absolwentka Szkoły Coachów i Trenerów Grupy TROP.
umów wizytę 0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Strefa Kobiety