Zapytaj lekarza

1 , 0 2 0 , 2 2 5

odpowiedzi udzielonych przez naszych ekspertów

Rzetelnie + Bezpiecznie + Bezpłatnie

Ryzyko kontuzji po naderwaniu mięśnia dwugłowego uda

Witam serdecznie mam na imie Grzegorz Jestem piłkarzem amatorem. Rok temu naderwałem mięsień dwugłowy uda w lewej nodze. Mysle, ze dosyć mocno ponieważ na nodze ukazał się siniak. Mialem długą przerwę w grze i treningach ale  też nie leczyłem w jakiś specjalny sposób tej nogi. Używałem maści i to wszystko. Nie bylem u lekarza. Teraz po roku zacząłem intensywnie grac i trenować i czuje ten mięsień dosyć mocno a zwłaszcza po wysiłku.Boje się o odnowienie kontuzji. Mogę ja leczyć w jakiś sposób czy juz jest za późno? Co mogę zrobić żeby zminimalizować ryzyko? Z góry dziekuje za odpowiedz pozdrawiam.
MĘŻCZYZNA ponad rok temu
Lek. Rafał Gryszkiewicz
83 poziom zaufania

Witam, Rzeczywiście, pojawienie się siniaka mogło świadczyć o naderwaniu mięśnia, jednak w związku z brakiem badania USG bezpośrednio po urazie nie można już w tym momencie potwierdzić rozpoznania. Jeżeli obecnie nie ma problemów z chodzeniem, to z dużym prawdopodobieństwem można wykluczyć groźniejszy uraz ścięgna Achillesa. W przypadku naderwania mięśnia istotne znaczenie ma unieruchomienie i późniejsza rehabilitacja. Po roku od kontuzji leczenie nie ma już sensu, gdyż tkanka mięśniowa zregenerowała się. Jeżeli wcześniej, w związku z dolegliwościami bólowymi ruchomość nogi była ograniczana, to mogło dojść do niewielkich zaników mięśniowych. Obecnie mogę zalecić jedynie unikanie przeciążeń i stopniowanie wysiłku. Kontuzja ma szansę się odnowic, zwłaszcza, że kontynujesz uprawanie tego samego rodzaju sportu i dochodzi do podobnych przeciążeń - zregenerowany po naderwaniu mięsień zawsze będzie bardziej podatny na ponowne naderwanie. W związku z dolegliwościami bolowymi pomocne może byc stosowanie żelu przeciwbólowego, np Fastum (dostępny na receptę)

Absolwent Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, wśród jego zainteresowań znajduje się kardiochirurgia, chirurgia ogólna, medycyna tropikalna. Obecnie odbywa rezydenturę z chirurgii ogólnej w Klinice Chirurgii Szpitala Uniwersyteckiego Collegium Medicum UJ w Krakowie.
0

Dzień dobry Po przebyciu takiej kontuzji, stan mięśnia jest inny niż normalnie. Jeśli chce Pan dalej grać i uprawiać sport - warto pracować nad właściwą elastycznością oraz wzmocnieniem naderwanego mięśnia. Fizjoterapeuta pokaże Panu właściwe ćwiczenia rozciągające i zademonstruje trening ekscentryczny - brzmi to tajemniczo - ale nie są to bardzo skomplikowane ćwiczenia i można wykonywać je samemu w domu. Taki trening jest najlepszym narzędziem profilaktycznym. Pozdrawiam, Mikołaj Krekora http://proreh.pl/

0
Magdalena Mroczek
77 poziom zaufania

Częstą kontuzją przy bieganiu, a szczególnie przy sprincie jest uszkodzenie mięśnia dwugłowego uda. Naciągnięcie spowodowane jest uszkodzeniem włókien mięśniowych. Do uszkodzeń najczęściej dochodzi w tym miejscu, gdzie mięsień przechodzi w ścięgno. To właśnie w tym miejscu struktura tkanki zmienia się z miękkiej i elastycznej w włóknistą i twardą. O tym, jak głębokie jest uszkodzenie mięśnia, świadczy stopień uszkodzonych włókien. Różnicę między naderwaniem a naciągnięciem określa też właśnie ten parametr. Wyróżnia się trzy stopnie uszkodzenia mięśnia. I stopień uszkodzenia mięśnia z rozerwaniem niewielkiej ilości (do 5%) włókien to naciągnięcie; II stopień to naderwanie mięśnia – uszkodzonych jest pond 5 proc. włókien mięśniowych; III stopień to całkowite przerwanie ciągłości tkanki mięśniowej, czyli zerwanie mięśnia. O tym jak bardzo uszkodzony jest mięsień mówi badanie usg. W Pana przypadku niestety nie zostało ono wykonane bezpośrednio po kontuzji. Szkoda, ze w Pana przypadku nie była po kontuzji przeprowadzona rehabilitacja, bo jej brak zwiększa prawdopodobieństwo ponownego urazu o 50-70 proc. Jeśli chodzi o ryzyko ponownej kontuzji, to można jej zapobiec poprzez wykonywanie ćwiczeń rozciągających i rozgrzewki przed każdym treningiem. warto pamiętać o zabiegach regenerujących mięśnie, takich jak masaż wykonywany przez terapeutę , zimnym prysznicu lub kąpieli. Trzeba też zadbać o odpowiednią pozycję ciała, tak aby nie doprowadzać do przewagi niektórych grup mięśniowych.

0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Strefa Kobiety
Ważne tematy