Zapytaj lekarza

1 , 0 1 5 , 9 7 8

odpowiedzi udzielonych przez naszych ekspertów

Rzetelnie + Bezpiecznie + Bezpłatnie

Wady i zalety jedzenia ryb

MOJE ROZTERKI : DOCIERAJĄ SPRZECZNE INFORMACJE O JEDZENIU RYB: ZJEDNEJ ZALETY(KWASY OMEGA JOD BIAŁKO,) ZDRUGIEJ DONIESIENIA O ZATRUCIACH RYB TAKICH JAK NP,LOSOŚ,TUŃCZYK.MEDIA INFORMUJĄ OSTRZEGAJĄ STRASZĄ?WIĘCJAK: WIĘCEJ KORZYŚCI CZY ZAGROŻĘN ? JESTEM W 19 TYGODNIU.sTARAŁAM SIĘ JEŚĆ RYB JAK NAJWIĘCEJ,A TERAZ MAM OBAWY.DZIEKI ZA ODPOWIEDŻ
KOBIETA, 30 LAT ponad rok temu

Witam, ryby jak najbardziej są zalecane do codziennego spożycia.Szczególnie dla kobiet w ciąży. Niestety nie te morskie, czyli łosoś, tuńczyk, dorsz itp. odpadają, gdyż ze względnu na zanieczyszczenie wód morskich/oceanicznych mogą zawierać szereg zanieczyszczeń w tym rtęć, która jest szczególnie groźna dla płodu. Proszę wybierać ryby słodkowodne tj. pstrąg, szczupak, sandacz, karp.

0

Witam! Aktualne zalecenia mówią, aby kobiety w ciąży spożywały ryby 2 razy w tygodniu (w tym minimum raz ryba morska), gdyż są one źródłem pełnowartościowego białka, kwasów omega 3, fosforu, potasu, magnezu, witaminy D oraz jodu. Należy jednak uważać wybierając ryby (najlepiej kupować ryby w sklepach rybnych) i nie jadać gatunków długo żyjących i drapieżnych. Szczególnie zanieczyszczone rtęcią gatunki: tuńczyk, rekin, marnil, miecznik, ryba maślana, okoń, węgorz, płoć, dorsz i łosoś bałtycki. Najmniej zanieczyszczone rtęcią są:śledź, mintaj, łosoś norweski. Radzę rozsądnie wybierać gatunki ryb, jednak ni rezygnować całkowici z spożywania oczywiście gatunków najmniej skażonych.

0
Anna Jachna Dietetyk, Bartoszyce
45 poziom zaufania

Witam, oczywiście ryby są zdrowe, jednak kobietom w ciąży nie zalecałabym jedzenia śledzi, tuńczyka czy łososia lub ryb wędzonych, proszę sięgać po dorsza, halibuta.

0

Witam, Produkty rybne charakteryzują się duża zawartością białka, podobnie jak w przypadku mięsa zwierząt rzeźnych, jednak mają lepszy skład aminokwasów. Zawierają wszystkie aminokwasy, niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Zawartość lipidów jest różna i waha się w granicach od 1% do ponad 30% w rybach tłustych. Jednak nawet ryby tłuste są zalecane ze względów na korzystny profil kwasów tłuszczowych takich jak kwas dekozaheksaenowy (DHA), dokozapentaenowy (DPA) i eikozapentaenowy (EPA). Kwasy te poza działaniem hipolipemicznym, spełniają wiele innych funkcji. Spożywane przez kobiety w okresie ciąży zapewniają prawidłowy rozwój mózgu i narządu wzroku płodu. Zmniejszają ryzyko wystąpienia porodu przedwczesnego, a waga wcześniaków znacznie szybciej stabilizuje się w pierwszym roku życia.Na kolejną korzyść mięsa ryb wpływ ma duża zawartość witaminy D oraz jodu, zwłaszcza w rybach morskich. Zagrożenie mogą stanowić zanieczyszczenia. Jednak zawartość tych związków pozostaje pod ścisła kontrolą Europejskiego Biura ds. Żywności i Weterynarii (FVO), dodatkową ochronę dla konsumentów stanowi Ustawodawstwo Wspólnotowe, które określa dopuszczalne poziomy tych związków w dostępnych produktach rybnych. W krajach, w których jest zwiększone spożycie ryb zmniejsza się częstotliwość występowania chorób serca, alergii oraz nowotworów. Światowa Organizacja Zdrowia zaleca spożywanie ryb 2-3 razy w tygodniu, jako profilaktyka wielu chorób żywieniowo zależnych. Wielonienasycone kwasy tłuszczowe przechodzą przez łożysko, wspomagają prawidłowy rozwój płodu, mają także wpływ na późniejszy rozwój niemowląt oraz małych dzieci. Ryzyko związane z zanieczyszczeniami znajdującymi się produktach morskich jest mniejsze w porównaniu do konsekwencji wynikających z niedoboru tych kwasów oraz jodu. Także spożywanie ryb 2 razy w tygodniu jest jak najbardziej zalecane. Pozdrawiam serdecznie

0

Witam, Zdecydowanie nie powinna Pani rezygnować ze spożywania ryb. Jak sama Pani wspomniała są one źródłem bardzo istotnych składników. To co mogę doradzić, to żeby zminimalizować ryzyko zatruć w wyniku skażeń np. rtęcią proponuje wybierać ryby morskie małe i krótko żyjące np. szproty, śledzie. Te które żywią się przeważnie planktonem. Spożywać je po obróbce termicznej. Radziłabym natomiast nie spożywać ryb surowych w postaci sushi czy sashimi.

Fizjoterapeuta i dietetyk. Absolwentka Krakowskiej Akademii Wychowania Fizycznego.
0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Strefa Kobiety