Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (861 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (402 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Rak płuca w Polsce

Avatar placeholder
30.03.2015 14:50
Rak płuca w Polsce
Rak płuca w Polsce

Co roku w Polsce z powodu raka płuca umiera 20 tysięcy osób, a kolejne 21 tysięcy słyszy diagnozę tej groźnej choroby. W aż 90% przypadków rak płuca prowadzi do śmierci, jednak 9 milionów Polaków powyżej 15 roku życia codziennie sięga po papierosy. Mimo iż temat zagrożeń związanych z nałogiem nikotynowym regularnie pojawia się w środkach masowego przekazu, liczba palących kobiet, także w wieku rozrodczym, stale rośnie. Niestety, wzrasta również wskaźnik umieralności wśród pań. Rak płuca zajął niechlubne pierwsze miejsce na liście chorób nowotworowych prowadzących do śmierci kobiet w przedziale wiekowym 30-59 lat. Postępy w diagnostyce i leczeniu zwiększają jednak szanse na przeżycie chorych.

spis treści

1. Media a rak płuca

Warto uświadomić sobie, że dym tytoniowy jest groźny nie tylko dla samego palacza, ale i jego otoczenia. Światowa Organizacja Zdrowia przeprowadziła badania, które wykazały, że co roku wdychanie dymu papierosowego prowadzi do śmierci 600 tysięcy osób, w tym około 200 tysięcy dzieci. Dym tytoniowy zawiera bowiem ponad 40 zidentyfikowanych czynników rakotwórczych i wiele innych środków toksycznych. Za bezpieczną alternatywę dla tradycyjnych papierosów uznano tak zwane e-papierosy, czyli papierosy elektroniczne. Zyskały one niemałą popularność, ale lekarze alarmują, że nie pozostają one bez wpływu na zdrowie organizmu - przyczyniają się bowiem do uszkodzenia płuc.

Zagrożenia związane z paleniem papierosów są znane od lat, dlatego już w 1995 roku zakazano w Polsce reklamy oraz promocji wyrobów tytoniowych w prasie, telewizji i radiu. Kolejne kampanie społeczne propagują rzucenie palenia i zdrowy styl życia, ale mimo to w mass mediach pojawiają się wizerunki osób publicznych z papierosem w dłoni. Osoby te są nierzadko wzorem do naśladowania dla młodzieży. Widok znanego muzyka lub aktora palącego papierosy to dla młodych ludzi niejako przyzwolenie na sięganie po wyroby tytoniowe. W związku z tym środowisko lekarskie wystosowało apel do mediów o niepublikowanie zdjęć i programów przedstawiających osoby publiczne palące tytoń.

Zobacz film: "Guzy miednicy mniejszej"

Problem palenia papierosów i następstw nałogu został poruszony podczas konferencji z 30 listopada 2012 roku. Spotkanie ekspertów było jednym z elementów VI Konferencji Polskiej Grupy Raka Płuca.

2. Diagnostyka i leczenie raka płuca

Przez wiele lat brakowało skutecznych badań diagnostycznych, które pozwalałyby na wykrycie raka płuca na wczesnym etapie zaawansowania choroby. Już od 1992 roku na całym świecie prowadzono badania nad możliwością zastosowania niskodawkowej tomografii komputerowej (NDTK) w badaniach przesiewowych. Po kilkunastu latach badań, w 2005 roku, zostały opublikowane wyniki leczenia pacjentów chorych na raka płuc, którzy zostali zdiagnozowani za pomocą NDTK. W aż 80% przypadków leczenie okazało się skuteczne. Dla porównania, wyleczenie u pacjentów z rakiem płuca zdiagnozowanym w związku z pojawieniem się objawów uzyskuje się zaledwie w 13-15% przypadków. Badanie NDTK można uznać za przełom w onkologii, jest ono bowiem jedynym narzędziem badań przesiewowych skutecznym w diagnostyce raka płuca.

Istotne postępy notuje się również w leczeniu nowotworu płuca. W terapii niedrobnokomórkowego raka płuca kluczowe znaczenie mają nowe techniki obrazowania, pozwalające na dokładniejszą ocenę możliwości operacyjnych, oraz popularyzacja badań przesiewowych. Obecnie ma także miejsce intensywny rozwój technik małoinwazyjnych (resekcje w obrębie płata, lobektomia VATS).

Potrzebujesz konsultacji z lekarzem, e-zwolnienia lub e-recepty? Wejdź na abcZdrowie Znajdź Lekarza i umów wizytę stacjonarną u specjalistów z całej Polski lub teleporadę od ręki.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze