Ranking najlepszych i najgorszych diet odchudzających

Starania o piękną sylwetkę rozpoczynamy od wybrania diety i zapisania się na siłownię. Eksperci uważają, że odpowiedni sposób odżywiania to 70 proc. sukcesu podczas odchudzania. Do wybory mamy tysiące różnych diet, jak więc wybrać tę najbardziej skuteczną, a przy tym zdrową? Z pomocą przychodzi ranking diet odchudzających U.S. News, z którego dowiesz się, jak schudnąć bez efektu jo-jo.

1. Najlepsze diety według portalu U.S. News

Portal U.S. News wraz z ekspertami z dziedziny zdrowia przeanalizował 35 popularnych diet. Na jakie czynniki zwrócili uwagę specjaliści? Przede wszystkim uwzględnili łatwość i wygodę stosowania, bezpieczeństwo, wartość odżywczą, skuteczność w utracie wagi oraz aspekt prozdrowotny, czyli czy dany sposób odżywiania chroni przed chorobami serca i cukrzycą.

Zdaniem specjalistki, najgorsze są:

  • diety oparte na bardzo niskiej kaloryczności poniżej 1000 kcal, prowadzące do spowolnienia metabolizmu, szybkiego ubytku wody i masy mięśniowej,
  • diety, z której wyeliminujemy część produktów, np. mięso,
  • diety opartej na jednej grupie produktów, tzw. mono diety, np. diety białkowej czy owocowej.

Zobacz film: "Żywność light pod lupą dietetyka"

Zwycięzcą rankingu okazała się dieta DASH, która jest szczególnie polecana przy nadciśnieniu tętniczym. Dzięki stosowaniu się do jej zasad, można również obniżyć poziom cholesterolu oraz na stałe zrzucić zbędne kilogramy. Na czym polega dieta DASH? Podstawą odżywiania są produkty zbożowe, warzywa, owoce, orzechy oraz ryby. Należy przy tym ograniczyć ilość soli w jadłospisie oraz zrezygnować z alkoholu i palenia papierosów.

Na drugim miejscu uplasowała się dieta TLC (ang. Therapeutic Lifestyle Changes), która dzięki małej ilości tłuszczu skutecznie przyczynia się do obniżenia poziomu cholesterolu, a przez to redukuje ryzyko wystąpienia groźnych chorób serca. Nie jest to typowa dieta odchudzająca, a raczej zmiana stylu życia, która przy okazji pozwala skutecznie schudnąć. Na diecie TLC należy jeść dużo owoców, warzyw, drobiu, ryb, niskotłuszczowego nabiału oraz produktów zbożowych.

Czytaj więcej

Dieta Klinki Mayo zajęła trzecie miejsce na podium. Opracowany przez specjalistów z Klinki Mayo sposób odżywiania składa się z 2 etapów: odchudzającego i utrwalającego. W tym programie odchudzania trzeba każdego dnia zjadać 7 porcji warzyw i owoców, 4–8 porcji węglowodanów złożonych, 3–7 porcji chudego białka oraz 3–5 porcji nienasyconych tłuszczów (takich jak oliwa z oliwek). Poza tym obowiązkowym elementem tej diety jest aktywność fizyczna, czyli od 30 do 60 minut ruchu dziennie.

2. Najgorsze diety według portalu U.S. News

Dieta jaskiniowca, czyli popularna dieta paleo, znalazła się na ostatnim miejscu rankingu U.S. News. To sposób odżywiania bazujący na produktach wysokobiałkowych (głównie mięsie, rybach, owocach morza) oraz warzywach i owocach. Zakazane są produkty zbożowe, warzywa strączkowe, mleko i jego przetwory, cukier, a także słodycze i żywność przetworzona.

Dlaczego dieta paleolityczna nie jest polecana przez ekspertów? Ponieważ to sposób odżywiania, który odrzuca wiele zdrowych produktów (np. nabiał, kasze). Poza tym dieta myśliwych-zbieraczy nie odpowiada potrzebom współczesnych ludzi, jest źle zbilansowana i trudno się ją stosuje.

Wśród najgorszych sposobów na odchudzenie znalazła się też dieta Dukana. Program odchudzania opracowany przez francuskiego lekarza jest bardzo restrykcyjny, wyklucza wiele grup produktów i nie wszyscy mogą go bezpiecznie stosować.

Niskie noty otrzymała również dieta oparta wyłącznie na surowych warzywach i owocach. Ten sposób odżywiania nie zapewnia organizmowi wszystkich składników odżywczych.

Popularna dieta Atkinsa też spotkała się z krytyką dietetyków. To dieta niskowęglowodanowa, której podstawą są posiłki składające się głównie z białka i tłuszczów. Chociaż w krótkiej perspektywie przynosi rezultaty w postaci zgubionych kilogramów, to przy dłuższym stosowaniu może się skończyć niedoborem magnezu, a nawet zakwaszeniem organizmu. Diety Atkinsa nie mogą stosować osoby chorujące na cukrzycę, nadciśnienie i z wysokim poziomem cholesterolu.

Jeśli przyjrzymy się dokładnie rankingowi U.S. News, szybko zauważymy, że najlepsze efekty przynoszą diety, które nie eliminują żadnej grupy produktów i są dobrze zbilansowane. Dietetyk Magdalena Drażba podkreśla, że szybki ubytek masy ciała wiąże się zwykle ze skutkami ubocznymi. Jednym z nich jest efekt jo-jo, ale mamy również do czynienia z bardziej groźnymi dla zdrowia skutkami, takimi jak: odwapnienie kości, odwodnienie, obciążenie nerek i wątroby, wyniszczenie organizmu – ostrzega.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!