Regularne posiłki mogą pomóc chronić ludzi przed chorobami serca

Amerykańskie Towarzystwo Kardiologiczne opublikowało swoje nowe oświadczenie, które zawiera przegląd aktualnych dowodów naukowych, które sugerują, że to kiedy i jak często ludzie jedzą posiłki, może mieć wpływ na czynniki ryzyka zawału serca i udaru mózgu, a także innych chorób serca i naczyń krwionośnych.

Badania wykazały, że w przypadku osób dorosłych w Stanach Zjednoczonych godziny spożywania posiłków i przekąsek zmieniły się w ciągu ostatnich 40 lat.

W przypadku kobiet nastąpiło zmniejszenie poboru energii z posiłków, z 82 proc. do 77 proc. i wzrost spożycia energii w postaci przekąsek, z 18 proc. do 23 proc. Podobne trendy obserwowano u mężczyzn.

Tendencja do jedzenia trzech standardowych posiłków dziennie zmniejszyła się zarówno u mężczyzn, jak i kobiet. Naukowcy zauważają, że ludzie mają teraz zwyczaj jedzenia przez całą dobę, a nie trzymania się określonych pór posiłków.

Regularne posiłki mają wpływ na czynniki ryzyka chorób serca
Regularne posiłki mają wpływ na czynniki ryzyka chorób serca

"Regularne posiłki mogą wpływać na zdrowie ze względu na ich wpływ na wewnętrzny zegar organizmu" - mówi Marie-Pierre St-Onge, kierownik badań oraz docent medycyny żywieniowej na Uniwersytecie Columbia w Nowym Jorku.

St-Onge wyjaśnia, że w badaniach na zwierzętach wykazano, że wydaje się, że gdy zwierzęta otrzymywały pokarm podczas fazy nieaktywnej, na przykład podczas snu, ich wewnętrzne zegary restartowały się w taki sposób, że mogły zmieniać metabolizm substancji odżywczych, co prowadziło do zwiększenia masy ciała, oporności na insulinę i zapalenia. Jednak, aby to potwierdzić, należy wykonać dalsze badania na ludziach.

Śniadanie jest często opisywane jako "najważniejszy posiłek dnia", ale badania wykazują, że około 20 proc. Polaków nie je śniadania. Spadek konsumpcji śniadania jest związany ze wzrostem wskaźnika otyłości. Ponadto, pomijanie śniadania jest związane z większym ryzykiem chorób układu krążenia, cukrzycy typu 2 i chorób przewlekłych.

Nie zaczynaj dnia od takiego śniadania!
Nie zaczynaj dnia od takiego śniadania! [8 zdjęć]

Wiele osób niespożywających śniadań rano sięga po szklankę soku owocowego. Tymczasem ten napój, choć...

zobacz galerię

Naukowcy sugerują, że jeśli osoby dorosłe będą jadły śniadanie każdego dnia, negatywne skutki związane z metabolizmem glukozy i insuliny będą zmniejszone. Sugerują również, że kompleksowe porady dietetyczne, które obejmują dzienne spożycie śniadania, mogą pomóc ludziom w utrzymaniu zdrowych nawyków żywieniowych w ciągu dnia.

Regularne posiłki zostały powiązane z czynnikami ryzyka chorób serca i udaru, w tym podwyższone ciśnienie krwi, poziomem cholesterolu i poziomem glukozy we krwi, jak również otyłością, insulinoopornością i wrażliwością na insulinę.

Skupienie się na godzinach posiłków i ich częstotliwości może być punktem wyjścia do walki z epidemią otyłości. Dokonywanie zmian w diecie, które promują regularne spożycie energii z większości wcześniej spożywanych kalorii tego dnia, okazało się mieć pozytywny wpływ na czynniki ryzyka chorób serca, cukrzycy i masy ciała.

10 zasad zdrowego odżywiania, których nie znasz
10 zasad zdrowego odżywiania, których nie znasz [10 zdjęć]

Podstawą zdrowego żywienia są produkty pełnoziarniste, chude mięso, nabiał, owoce oraz warzywa. Istotna...

zobacz galerię

Ponadto wytyczne, które krążą wokół częstotliwości i czasu posiłków, mogą pomóc ludziom w poprawie jakości ich diety, bez konieczności ograniczania kalorii, aby spowodować utratę masy ciała.

Opublikowane oświadczenie stwierdza, że choć badania pokazują, że istnieje związek między regularnymi posiłkami i układem krążenia, to w tej chwili nie ma wystarczających dowodów, aby wykazać, że pewne wzorce żywieniowe powodują lepsze i trwałe korzyści.

Konieczne są dalsze długoterminowe badania, zanim zostaną wyciągnięte ostateczne wnioski na temat wpływu częstotliwości posiłków na choroby serca i cukrzycę.

"Proponujemy jeść świadomie, zwracając uwagę na planowanie zarówno tego, co jemy, jak i kiedy jemy posiłki i przekąski, w celu zwalczania emocjonalnego podejścia do jedzenia. Wiele osób uważa, że emocje mogą wywołać epizody objadania się, gdy nie jesteśmy głodni, co często prowadzi do jedzenia zbyt dużej ilości kalorii z pożywienia, które ma niską wartość odżywczą" - powiedziała Marie-Pierre St-Onge.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy