Przejdź na WP

Ser feta - wartości odżywcze, wpływ na zdrowie

Ser feta nie tylko jest idealnym dodatkiem do potraw, ale także jest skarbnicą cennych składników odżywczych niezbędnych do prawidłowej pracy wielu narządów. Wielu z nas mylnie uważa, że ser feta nie może być spożywany przez osoby będące na diecie, sądząc że to źródło dużej liczby kalorii czy cholesterolu.

Zobacz film: "Sekrety greckiej kuchni"

spis treści

1. Ser feta - charakterystyka

Ser feta jest produkowany z mleka owczego, koziego lub z połączenia tych mlek. Ser feta jest lekkostrawny, zdecydowanie mniej alergenny oraz nie wywołuje stanów zapalnych tak, jak w przypadku serów produkowanych z mleka krowiego. To doskonała alternatywa dla osób zmagających się z nietolerancją laktozy oraz dla osób uczulinych na białko mleka krowiego.

Ser feta jest źródłem sodu i tłuszczów nasyconych, które spożywane w nadmiarze mogą jednak spowodować niepożądane efekty. Ser feta miejmy więc w swojej lodówce, ale nie sięgajmy po niego codziennie. Najlepiej jest spożywać go w formie nieprzetworzonej, surowej.

Grecja już od 1997 roku chroni ser feta statusem PDO. Receptura sera fety jest więc zastrzeżona. Większość serów feta oferowanych w polskich sklepach to niestety podróbki, produkowane z mleka krowiego. Ich smak i kształt nieco różni się od oryginalnej fety. Są łagodniejsze w smaku. Na półkach znajdziemy jednak także te oryginalny ser feta z mleka owczego lub ser feta z mleka koziego, które dostarczają importerzy.

Feta – składniki odżywcze
Feta – składniki odżywcze [5 zdjęć]

Mamy dobre wieści dla wielbicieli greckiego przysmaku. Okazuje się, że w białej, słonej kostce fety znajdują...

zobacz galerię

2. Ser feta - wartości odżywcze

Jedna porcja sera feta (ok. 28 gramów) to ok. 74 kcal, 6 g tłuszczu, 1,2 g węglowodanów, 4 g białka, 1 g cukru. Feta to również bogactwo witamin z grupy B (B2, B6, B12) oraz składników mineralnych: wapnia, soduhttps://portal.abczdrowie.pl/sod-w-organizmie, fosforu i selenu. Sprawdźmy, jakie inne zalety skrywa w sobie biała kostka sera feta.

3. Ser feta - ochrona przed rakiem, wzmocnienie kości

Ser feta jest bogatym źródłem wapnia, co w połączeniu z witaminą D (znajdującą się, np. w rybach czy jajkach) może wykazywać działanie przeciwnowotworowe.

W serze fera znajdziemy również białko zwane alfa-laktoalbuminą, które poprzez możliwość wiązania jonów wapnia z jonami cynku, wykazuje właściwości antybakteryjne i przeciwrakowe.

Wapń zawarty w serze feta wpływa także na gęstość kości, obniżając w ten sposób ryzyko wystąpienia osteoporozy i innych chorób związanych z utratą masy kostnej.

4. Ser feta - układ odpornościowy

Innym białkiem występującym w serze feta jest histydyna – początkowo uznawana za ważną tylko dla rozwoju niemowląt. Obecnie uważa się ją za istotną również dla zdrowia osób dorosłych.

Białko w połączeniu z witaminą B6 (również występującą w serze feta) bierze udział w procesie uwalniania histaminy, czyli związku wyzwalającego procesy zapalne. I chociaż ważne jest, by usuwać z diety produkty wpływające na stany zapalne, taki mały stopień zapalenia jest dla nas dobry, bowiem aktywizuje układ odpornościowy do walki z chorobami.

Najlepszym rozwiązaniem będzie spożywanie sera feta wraz z produktami bogatymi w przeciwutleniacze, co ochroni organizm przed uszkodzeniami związanymi z nadmiarem stanu zapalnego. Ser feta to także probiotyk, który nie tylko wzmacnia odporność, ale i chroni jelita przed szkodliwym działaniem bakterii.

5. Ser feta - bóle głowy, choroby oczu, anemia

Ser feta to bogate źródło witaminy B2 (inaczej nazywanej ryboflawiną) – znanego od dawna naturalnego środka na bóle głowy i migreny. Optymalny poziom tej witaminy w organizmie obniża również ryzyko występowania chorób oczu, takich jak zaćma czy jaskra.

Witamina B12 oraz żelazo znajdujące się w serze feta, polecane są również osobom zmagającym się z niedokrwistością. Naturalna suplementacja tych składników przyczyni się do szybszego zwalczenia anemii.

6. Ser typu feta - kalorie i wartości odżywcze

Kalorie i wartości odżywcze Zawartość
w 100 g
Zawartość
w 150 g (1 szklanka, rozdrobniony)
Wartość energetyczna 264 kcal 396 kcal
Białko 14,21 g 21,3 g
Węglowodany 4,09 g 6,14 g
Cukier 4,09 g 6,14 g
Błonnik 0 g 0 g
Tłuszcz 21,3 g 31,9 g
Tłuszcze nasycone 14,95 g 22,4 g
Tłuszcze jednonienasycone 4,62 g 6,94 g
Tłuszcze wielonienasycone 0,59 g 0,89 g
Cholesterol 89,0 mg 134 mg
Witamina C 0 mg 0 mg

Porównaj wartości z innym produktem:

Ser feta - wartości odżywcze, wpływ na zdrowie
Ser feta - wartości odżywcze, wpływ na zdrowie (Flickr)

Produkty o podobnej zawartości kalorii w 100 g

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy