Składniki pokarmów odpowiedzialne za oczyszczanie organizmu

Składniki, które są niezbędne w procesie detoksykacji organizmu, to wapń, witamina C, błonnik i glutation. Wszystkie sprzyjają usuwaniu wolnych rodników i metali ciężkich, które są odpowiedzialne za uszkodzenia DNA komórek, co prowadzi do rozwoju nowotworów.

1. Kiedy przeprowadzić detoks?

Warto rozważyć oczyszczenie organizmu, gdy zaobserwujemy u siebie następujące problemy (sygnały świadczące o nagromadzeniu toksyn):

  • obniżenie sprawności psychicznej i fizycznej,
  • problemy z utratą wagi pomimo stosowania diety odchudzającej,
  • wahania nastrojów,
  • kłopoty z koncentracją,
  • częste infekcje,
  • zaparcia.

Zobacz film: "Żywność light pod lupą dietetyka"

Pozbądź się toksyn! 5 przepisów na oczyszczające soki
Pozbądź się toksyn! 5 przepisów na oczyszczające soki [6 zdjęć]

Juicing to popularna metoda oczyszczania organizmu. Picie świeżych soków pomaga pozbyć się szkodliwych...

zobacz galerię

2. Sposoby oczyszczania organizmu

Organizm człowieka z nagromadzonych szkodliwych substancji oczyszcza się samoistnie (dąży do równowagi). Toksyny są usuwane poprzez układ oddechowy, pokarmowy, moczowy, jak również przez skórę.

Istnieje wiele metod detoksykacji, które możemy przeprowadzić samodzielnie. Począwszy od regularnej aktywności fizycznej, przez jednodniową głodówkę i regularne korzystanie z sauny, po detoks sokowy. Sprzyjają temu również suplementy, których zadaniem jest przyspieszenie przemiany materii.

Co istotne, jeżeli chcemy przeprowadzić detoks, ale cierpimy na przewlekłe schorzenia ze strony układu pokarmowego lub choroby serca, decyzję o jego rozpoczęciu powinna poprzedzić konsultacja z lekarzem.

3. Składniki niezbędne do oczyszczenia organizmu

3.1. Witamina C

Witamina C nie tylko zwalcza infekcje. Ma znaczenie dla procesów detoksykujących, które zachodzą w wątrobie. Ten antyoksydant usuwa wolne rodniki odpowiadające nie tylko za starzenie się skóry, ale i za powstawanie nowotworów.

W okresie oczyszczania organizmu z toksyn zapotrzebowanie na kwas askorbinowy (inna nazwa witaminy C) jest większe i wynosi od 100 do nawet 200 mg dziennie. Wówczas pobudzone zostają układy oczyszczające w wątrobie i spada poziom cholesterolu we krwi, a co za tym idzie: maleje ryzyko wystąpienia schorzeń serca.

Jakie są pokarmowe źródła witaminy C? W kwas askorbinowy bogate są szczególnie owoce cytrusowe (cytryny, pomarańcze, grejpfruty) i warzywa (takie jak kapusta i ziemniaki). Sok z cytryny wspomaga pracę organizmu i wykazuje działanie odkażające. Witamina C występuje również w soku z żurawiny i czarnej rzepy (ten ostatni dostarcza też witaminy A i B).

3.2. Glutation

Glutation to przeciwutleniacz, który chroni komórki organizmu przed wolnymi rodnikami i toksycznymi substancjami z zewnątrz (z wody, powietrza, stosowanych kosmetyków, żywności). Pomaga usuwać metale ciężkie, takie jak rtęć, arsen i ołów. Niestety wraz z upływem lat stężenie glutationu w organizmie człowieka maleje.

Ten przeciwutleniacz jest niezbędny w walce z wieloma chorobami, których istotą jest niszczenie tkanek, na przykład w infekcjach o podłożu wirusowym i schorzeniach jelit.

Glutation można suplementować (jest on szczególnie zalecany sportowcom, w których przypadku zmniejsza uczucie zmęczenia w czasie i po treningu). Wśród pokarmowych źródeł tego przeciwutleniacza wymienia się m.in. czosnek, szparagi, awokado i kurkumę.

3.3. Wapń

Oprócz tego, że wapń stanowi składnik budulcowy kości i zębów (jego obecność przeciwdziała osteoporozie) oraz odpowiada za skurcze mięśnia sercowego, bierze udział w procesie detoksykacji. W jaki sposób?

Ten składnik mineralny wspomaga usuwanie kadmu (metalu ciężkiego występującego w dymie papierosowym, który uszkadza m.in. nerki, powoduje demineralizację kości) i aflatoksyn (substancji produkowanych przez grzyby, które mają negatywny wpływ na kondycję wątroby, przyczyniają się do rozwoju nowotworu tego organu wewnętrznego).

Jeśli będziemy spożywać źródła wapnia, zapobiegniemy wchłanianiu się kadmu, aflatoksyn, a także cynku i ołowiu w przewodzie pokarmowym. Dzienne zapotrzebowanie na ten pierwiastek wynosi 1000 mg (w przypadku osób, które przekroczyły 50. rok życia o 300 mg więcej).

W jakich produktach znajdziemy ten składnik mineralny? Najlepiej wchłania się przyjmowany pod postacią mleka i jego przetworów. Alternatywą dla tych produktów mlecznych skierowaną m.in. do osób z nietolerancją laktozy są orzechy (migdały, laskowe), soja, zielone warzywa (brokuły, szpinak), a także pestki słonecznika.

3.4. Błonnik

Błonnik pokarmowy to składnik pochodzenia roślinnego. Przyspiesza detoksykację organizmu. W jaki sposób? Nie jest trawiony w układzie pokarmowym, ale oczyszcza jelita, likwiduje zaparcia, wspiera przemianę materii i usuwa toksyczne substancje.

Najlepiej przyjmować błonnik nierozpuszczalny (nie zmienia swojej postaci w przewodzie pokarmowym, a przemierzając go, zbiera toksyny ze ścian jelit), który usprawnia proces trawienia i podnosi wydolność organizmu. Ten rozpuszczalny w wodzie opuszcza układ powoli, wchłaniając toksyny.

Błonnik nierozpuszczalny powinien stanowić 75 proc. dziennej dawki tego składnika pokarmowego, natomiast rozpuszczalny — 25 proc. Źródłem pierwszego są warzywa, pestki i pełnoziarniste produkty zbożowe, drugiego zaś — owoce, rośliny strączkowe, orzechy.

W niektórych przypadkach warto rozważyć zwiększenie podaży błonnika poprzez jego suplementację. Wówczas należy wybierać preparaty zawierające wysoko skoncentrowany błonnik z łusek ziaren pszenicy.

Zobacz także:

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy