Surówka z marchewki - właściwości odżywcze marchwi, witaminy, przepis

spis treści
rozwiń

Marchew to jedno z najpopularniejszych warzyw, które można spotkać w każdej polskiej kuchni. Dlatego też surówka z marchewki jest częstym dodatkiem do drugiego dania obiadowego. Warzywo jest nie tylko smaczne, ale także posiada wiele odżywczych właściwości i witamin. Surówka z marchwi powinna być stałym elementem jadłospisu osób, które chcą podnieść odporność organizmu, chcą uzupełnić niedobór witamin.

1. Surówka z marchwi – właściwości odżywcze marchwi

Surówka z marchwi to dawka beta-karotenu, który nie tylko wspiera naturalny proces opalania skóry, ale też wpływa pozytywnie na pracę narządu wzroku, odporność całego organizmu. Surówka z marchwi zalecana jest też osobom, które nie mogą uporać się z problemami skórnymi przykładowo z trądzikiem młodzieńczym.

Jednak trzeba być ostrożnym, ponieważ beta-karoten to głównie witamina A, która przedawkowana może prowadzić do powiększenia wątroby, schorzeń skóry, nadmiernej pobudliwości, a nawet problemów ze wzrokiem.

Zobacz film: "Żywność light pod lupą dietetyka"

Surówka z marchewki to źródło witamin, minerałów i innych składników odżywczych
Surówka z marchewki to źródło witamin, minerałów i innych składników odżywczych (123RF)

Regularnie jedzona surówka z marchwi może blokować komórki rakowe, ponieważ takie właściwości posiada kwas retinowy, który jest metabolitem witaminy A. Dodatkowo surówka z marchwi, sok z marchwi czy inne potrawy z marchewki zawierają falkarinol, który według badań specjalistów może przyhamować rozwój nowotworu nawet w kilkunastu procentach.

Ten składnik zawiera też pietruszka czy seler. Surówka z marchwi i inne dania zawierające marchewkę jedzone przynajmniej raz, dwa razy w tygodniu pomogą w obniżeniu cholesterolu we krwi, co z kolei zredukuje ryzyko zachorowania ma miażdżycę.

Dlatego surówka z marchwi czy inne dania, których głównym elementem jest marchew powinny być w jadłospisie osób, u których zaczyna się miażdżyca, choroba wieńcowa. Zespół flawonoidów zwiększa przepływ krwi do mięśnia sercowego, dzięki czemu możliwa jest prawidłowa praca tego organu.

To też warto wiedzieć

Świeża marchewka to również specyficzne związki siarkowe tzw. czynniki bifidus, które pomagają regulować trawienie u dzieci. Oczywiście dla starszych dzieci może być podana do obiadu surówka z marchwi, ale dla niemowląt podaje się sok z marchwi, który może być środkiem witaminowym.

Jednak także w tym przypadku dawka warzywa powinna być dostosowana nie tylko do wieku dziecka, ale też jego możliwości trawiennych. Marchewka powinna być jedzona przez osoby cierpiące na niedobór witaminy A, niedokrwistość.

Mało atrakcyjne, ale bardzo zdrowe warzywa
Mało atrakcyjne, ale bardzo zdrowe warzywa [6 zdjęć]

Chociaż nie wyglądają zbyt atrakcyjnie, buraki są bardzo korzystne dla zdrowia. Zawierają żelazo, błonnik...

zobacz galerię

2. Surówka z marchewki – witaminy w marchewce

Warzywa, owoce to przede wszystkim zbiór witamin, które potrzebne są do prawidłowego funkcjonowania całego organizmu. Surówka z marchewki to witamina C, tiamina, niacyna, witamina B6, kwas foliowy, który jest zalecany szczególnie kobietom w ciąży czy przygotowującym się do macierzyństwa.

Surówka z marchwi i świeża marchew to także minerały np. potas, fosfor, potas, sód, wapń, żelazo.

3. Surówka z marchewki - przepis

Surówka z marchewki to banalnie prosty dodatek do obiadu. Do jej przygotowania wystarczą:

  • 4-5 marchwi startych na tarce;
  • 1-2 jabłka starte na tarce;
  • sok z 1 cytryny;
  • 3-4 łyżki oliwy z oliwek;
  • 2 łyżki cukru (opcjonalnie).

Łączymy wszystkie składniki i gotowe.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!