Sygnały świadczące o tym, że twoja praca jest toksyczna

Wykonywana praca oraz atmosfera wokół niej ma ogromny wpływ na życie człowieka. Jeżeli nie jesteś z niej zadowolony, przenosisz swoje nastawienie na inne obszary. Toksyczne miejsca pracy mogą też mieć wpływ na twoje zdrowie. Ciągły stres często prowadzi do wypalenia zawodowego, apatii, zmęczenia, a nawet do depresji. Jeżeli w swojej firmie zaobserwujesz choć jeden z poniższych problemów, najwyższy czas naprawić tę sytuację. Jeśli się nie uda – może czas zacząć rozglądać się za innym zajęciem. Oto najczęściej występujące symptomy świadczące o tym, że praca jest toksyczna.

Zobacz film: "Jaka jest najlepsza barwa światła do pracy i relaksu?"

Brak komunikacji

Czujesz, że żadne ważne, firmowe informacje do ciebie nie docierają? Koleżanki i koledzy przekazują je sobie szeptem, za zamkniętymi drzwiami? Wszechobecny brak komunikacji charakteryzuje najbardziej toksyczne miejsca pracy. Nie dostajesz żadnych komentarzy na temat swojej pracy, a jeśli już to negatywne, przykre i niekonstruktywne opinie? To także dobrze nie wróży. Szczególnie, jeśli wykonujesz pracę za dwie, trzy osoby, a i tak twoje zasługi przypisze sobie koleżanka lub szef. Czy brak uznania i docenienia twojej pracy nie jest wystarczającym powodem, by odejść?

10 najlepszych sposobów na relaks po pracy

Kiedy wracasz do domu po pracy, najłatwiej rozsiąść się na kanapie przed telewizorem i do wieczora się nie ruszać, ale ważne jest, aby zrelaksować ciało...

Wszyscy mają złe nastawienie

Jeśli rano budzisz się i nie chce ci się iść do pracy, a jedyne co spotyka cię po przyjściu to marudząca koleżanka, może się okazać, że jesteś uwięziony w nieprzyjaznym środowisku. W takim biurze nie ma entuzjazmu, a nikomu nie chce się wykonywać kolejnych zadań. Nigdy nie doświadczysz też uśmiechu współpracowników i dobrego słowa od szefa. Od razu powinna cię zaalarmować częsta rotacja pracowników, którzy nie chcąc pracować w takim miejscu, tylko zwyczajnie uciekają.

„Nikt cię tu nie trzyma”

Jeśli kiedykolwiek usłyszałeś od swojego szefa zdanie typu: „ciesz się, że masz pracę” albo „nikt cię tu na siłę nie trzyma, są inne osoby na twoje stanowisko”, powinna zapalić ci się czerwona lampka. Do czego ma doprowadzić taka taktyka? Ma cię zniechęcić do dochodzenia swoich praw, ubiegania się o podwyżkę, a nawet zastraszyć.

Bezkrólewie

Jeśli ani ty, ani twoi współpracownicy nie wiecie, co należy do waszych obowiązków, spotkania i zebrania są tylko stratą czasu, a w powszechnie panującym chaosie nic nie można załatwić, to znaczy, że firma nie jest zarządzana dobrze. W toksycznej pracy panuje zamieszanie, brak ustalonych terminów, brak koncentracji i motywacji. Jeśli nowo wprowadzone zasady i przepisy nic nie dały, szef nie interesuje się tym, co dzieje się w jego firmie, bierz nogi za pas – ta firma nie utrzyma się zbyt długo na rynku.

Szef despota

Taki typ szefa stara się zawsze kontrolować twój ruch, a ty tylko czekasz, aż doszuka się jakiegoś potknięcia i zrobi ci awanturę. Toksyczni szefowie sprawiają wrażenie, jakby słuchali swoich współpracowników i liczyli się z ich zdaniem, w rzeczywistości jednak to, co oni uważają, jest najwłaściwsze. Uwielbiają to, że mają władzę i umiejętnie ją wykorzystują. Na pewno nie doświadczysz też od nich chęci pomocy, a tym bardziej nie usłyszysz pochwały za dobrze wykonane zadanie. Jak jeszcze ich rozpoznasz? Choćby się waliło i paliło – zawsze muszą być na swoim stanowisku i tego samego oczekują od swoich podwładnych.

Codzienne tragedie

Jeśli twoje biuro podzieliło się na małe podgrupki, a ty czujesz, że wszyscy cię obgadują i śmieją się z ciebie, możesz popaść w paranoję. Toksycznych współpracowników możesz znaleźć najczęściej w kuchni, gdzie przekazują sobie szeptem najświeższe plotki i obgadują każdą osobę w firmie. Podburzają też innych do buntu i niezdrowego „wyścigu szczurów”. Jeśli w pracy panują konflikty, nieporozumienia i nepotyzm, a atmosfera jest tak gęsta, że można „powiesić siekierę” – wiesz, kto jest temu winien.

Czujesz, że coś „wisi w powietrzu”

Ledwo siadasz przy biurku i już czujesz, że coś jest nie tak? Jeśli masz przeczucie, że coś się dzieje, to faktycznie może być to prawda. Jeśli twój szef jest przygaszony i prosi, aby ukrywać złe informacje, to takie podejście przenosi się na innych, powodując niepewność, lęki i niedopowiedzenia. Jak rozpoznać u siebie, że popadamy w paranoję? Jeśli często budzimy się w nocy, śnimy o pracy, stale jesteśmy czujni, mamy spocone dłonie i szybsze bicie serca to znaczy, że dzieje się coś złego.

W zdrowej atmosferze i dobrze działającej firmie takie praktyki są niedopuszczalne. Nie podejmujmy jednak drastycznych kroków i nie zwalniajmy się następnego dnia, gdy zauważymy je w swoim biurze. Porozmawiaj ze współpracownikami i postarajcie się rozwiązać problemy i rozwiać niejasności. Pierwszym i najważniejszym krokiem powinno być jednak przyznanie, że naszej firmie daleko do ideału miejsca pracy przyjaznego pracownikom. Nie chowaj jednak głowy w piasek i zachęć innych do działania. W końcu w waszym wspólnym interesie jest to, aby codziennie przychodzić do biura z uśmiechem na twarzy.

Aleksandra Miłosz, 4 miesiące temu

Relacje w pracy

Komentarze (2)
~pracownik
~pracownik 5 miesięcy temu

W Alior bank Gdańsk jest strasznie zmieniły się władze zmienili się podejście do klienta i do pracownika.Pracownik w Alior jest nieczym bezosobowym który nie jest informowany na bieżącą o sprawach kadrowych ,w banku jak się chce wyjść do toalety to trzeba łapać plakietki bo inaczej w pampers pracownicy którzy pracują kilka lat są uważani ze ss roszczeniowy szjolenie trwa 5dni i tyle emaile od Pana Prezesa sa kompletnie niezrozumiałe pisze o świecie o swoich podróżach ale o pracownikach po co restrukturyzacja nie obowiązuje wszystkich

Odpowiedz
zapytaj lekarza

za darmo

  • Odpowiedź w 24 godziny
  • Bez żadnych opłat
  • Lekarze, psychologowie, dietetycy

lekarzy jest teraz online

0/500

Relacje w pracy
najnowsze pytania

Dyskusje na forum

Pomocni lekarze

Artykuły Relacje w pracy
Relacje w pracy

Stresująca praca

Stresująca praca

Stres w pracy pojawia się wtedy, gdy wymagania pracodawcy przerastają nasze możliwości.

Relacje w pracy

Gwałt w pracy (WIDEO)

Gwałt w pracy (WIDEO) Odtwórz wideo

Zgwałceniem może być sytuacja, w której ktoś wykorzystuje swoją wyższą pozycję w pracy do tego, aby zmusić drugą osobę do kontaktów seksualnych (...) . O gwałcie w pracy opowiada Arkadiusz Bilejczyk, seksuolog. Zgwałcenie...

Relacje w pracy

Prezenteizm - choroba korporacyjna pracowników

Prezenteizm - choroba korporacyjna pracowników

Czujesz się przeziębiony, ale zamiast do lekarza idziesz do pracy? Takie zachowanie to prezenteizm, czyli obecność w pracy pomimo choroby (...) , czyli przychodzenie do pracy pomimo złego stanu zdrowia,...

Relacje w pracy

Stalking

Stalking

. Do fizycznych zalicza się: niszczenie rzeczy osobistych, destabilizację życia prywatnego i pracy, szkalowanie imienia poprzez rozpowszechnianie spreparowanych (...) harmonii w życiu własnym oraz rodziny, utratę pracy....

Relacje w pracy

Molestowanie - definicja, rodzaje, ofiary

do molestowania najczęściej dochodzi w miejscu pracy, jednak można się z nim spotkać również w szkole (nauczyciel w stosunku do ucznia, a także starsi (...) ofiarami molestowania padają kobiety. Są one narażone na molestowanie dosłownie...

Pielęgnacja niemowlęcia

Nocnik zamiast pieluchy

Nocnik zamiast pieluchy

można przyrównać do metody wychowawczej, której celem jest nauczenie się przez rodziców, jak rozpoznać sygnały świadczące o tym, że dziecko ma potrzebę fizjologiczną.

Żywienie

Sześć zaskakujących objawów odwodnienia

Sześć zaskakujących objawów odwodnienia

Niebezpieczny niedobór wody Suchość w ustach i uczucie pragnienia to nie jedyne sygnały świadczące o tym, że organizm potrzebuje wody. Niestety (...) na ból głowy, upewnij się, że nie jesteś odwodniony. To jeden z pierwszych...