Synefryna

Synefryna to jedna z najczęściej wykorzystywanych substancji w produkcji odchudzających suplementów diety. Synefryna łagodnie pobudza, tak jak kofeina, zmniejsza apetyt i wspomaga spalanie kalorii. Nie jest to „cudowny środek” samoczynnie spalający nagromadzony przez lata tłuszcz, takie supl ementy diety po prostu nie istnieją. Może jednak pomóc osobom, które mimo aktywności fizycznej i zdrowej diety nie mogą pozbyć się niechcianych kilogramów.

1. Działanie synefryny

Synefryna ma działanie podobne do efedryny i pseudoefedryny, substancji stosowanych w lekach przeciw przeziębieniu. Różnica jest taka, że synefryna pobudza receptory adrenaliny w niektórych tkankach, głównie tłuszczowych (tylko receptory beta-3), podczas gdy efedryna nie ma takiego rozróżnienia (pobudza wszystkie beta-receptory adrenaliny). Efedryna może powodować podwyższenie ciśnienia i palpitacje serca, gdyż działa także na komórki serca, a synefryna jest wolna od takich efektów ubocznych. Synefryna ma działanie łagodnie pobudzające, podobne do kofeiny. Dodaje energii, obniża apetyt, pobudza metabolizm i spalanie kalorii – tak też działają suplementy diety zawierające synefrynę.

Zobacz film: "Wysiłek fizyczny a endorfiny"

Jednak ostatnio przeprowadzone badanie nad działaniem synefryny może przeczyć teorii, że synefryna spala tłuszcz. Synefryna podawana psom wywołała u nich zwiększenie metabolizmu jednego rodzaju tkanki tłuszczowej: tłuszczu brunatnego. Występuje on u ssaków, które zapadają w sen zimowy i u noworodków. Takie działanie nie jest więc przydatne odchudzającym się osobom.

2. Źródło i dawkowanie synefryny

Synefrynę do suplementów diety pozyskuje się z pomarańczy gorzkiej (Citrus aurantium). Ekstrakt z pomarańczy gorzkiej oprócz synefryny zawiera także tyraminę i oktopaminę. Dzienne spożycie synefryny powinno zmieścić się w 2-10 mg. Odpowiada to ok. 200-600 mg wyciągu z gorzkiej pomarańczy, gdyż synefryna to tylko kilka procent składu takiego wyciągu. Nie należy przekraczać zalecanej dziennej dawki synefryny. Mimo iż ze stosowaniem synefryny nie wiążą się takie skutki uboczne, jak ma to miejsce w przypadku efedryny i pseudoefedryny, przyjmowanie zbyt dużych ilości tej substancji nie jest wskazane. Warto wziąć pod uwagę także wyniki najnowszych badań dotyczące tłuszczu brunatnego. Dopóki synefryna nie zostanie do końca przebadana, należy podchodzić do niej i jej cudownych niemal właściwości z dystansem.

Synefryna bez wątpienia pobudza, dodaje energii i obniża apetyt, jednocześnie nie wywołując skutków ubocznych i nie będąc „spalaczem tłuszczu”. Jednak jeśli nie pomożesz jej w odchudzaniu twojego ciała, zachowując zdrową, zbilansowaną dietę i regularnie ćwicząc, nie zadziała, tak jak żaden suplement diety. Kuracja odchudzająca wiąże się z wysiłkiem, nie tylko fizycznym, i wyrzeczeniami. Dlatego też nie warto być zbyt łatwowiernym w przypadku obietnic producentów suplementów diety. Nie wystarczy łykać tabletki, by schudnąć. Konieczne jest wyrobienie sobie dobrych nawyków żywieniowych i nie uleganie pokusie w postaci kalorycznych przekąsek i dań.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!