Tabata - trening, efekty, zasady, ćwiczenia, opinie

Tabata to rodzaj treningu interwałowego. Podczas jednego treningu tabaty spalimy masę kalorii, a ćwiczenia będziemy chcieli wykonywać codziennie, ponieważ ich efekty zauważymy bardzo szybko. Polecany jest nie tylko dla początkujących, ale także dla tych, którzy z wysiłkiem fizycznym są za pan brat. Co to za trening i jak go wykonać?

1. Tabata - trening

Tabata to trening interwałowy, a także metaboliczny. Tabata trwa dokładnie cztery minuty. Osoba, która gwykonuje trening tabaty angażuje możliwie najwięcej partii mięśni swojego ciała. Działania te powodują, iż metabolizm organizmu się zwiększa, a zatem tkana tłuszczowa spala się szybciej.

Podczas tabaty wykorzystywane są także ćwiczenia siłowe, w związku z tym nie tylko spalimy kalorie, ale także wzmocnimy mięśnie. Podczas jednego treningu tabaty można spalić bardzo dużo kalorii, a te są spalana nawet 24 godziny po nim.

Zobacz film: "Wysiłek fizyczny - codzienna aktywność"

Warto wiedzieć, iż ćwiczenia tabaty są bardzo intensywne. Może je wykonywać każdy, ponieważ nie potrzebujemy do nich specjalistycznego sprzętu do ćwiczeń – podczas treningu tabaty jednostka wykonuje poszczególne zadania, wykorzystując przy tym masę własnego ciała.

2. Tabata - efekty

Zadowalające efekty po ćwiczeniach tabaty powinna zauważyć osoba, która wykonuje ten trening około dwa, czy trzy razy w tygodniu. Ta forma wysiłku fizycznego jest coraz bardziej doceniana, ponieważ w dość krótkim czasie daje zadowalające efekty. Niektórzy twierdzą, że dzięki ćwiczeniom tabaty osiągnęli swoją szczytową formę. Warto zatem zainteresować się tymże treningiem chociażby w celu poprawienia swojej kondycji.

Rezultatem regularnego podejmowania wysiłku fizycznego, jakim są ćwiczenia tabaty, człowiek poprawia swoją wydolność anaerobową, czyli tę beztlenową, a także aerobową, zatem tlenową. Skutkuje to, mówiąc wprost, znacznym zwiększeniem zarówno wytrzymałości, jak i wydolności organizmu osoby ćwiczącej. Mówi się nawet, iż w obliczu tychże korzyści, spalanie tkanki tłuszczowej, jest jedynie marginalnym rezultatem.

9 problemów zdrowotnych, które możesz rozwiązać, ćwicząc
9 problemów zdrowotnych, które możesz rozwiązać, ćwicząc [9 zdjęć]

Ćwiczenia fizyczne stymulują przepływ krwi do mózgu, poprawiając stan całego układu sercowo-naczyniowego....

zobacz galerię

Dzięki treningom tabaty poprawi się nasze samopuczucie, zapomniny o rutynie i codzienności, a także będziemy naładowani energią do codziennego działania.

3. Tabata - zasady

Zanim dowiemy się, jak wygląda przykładowy trening z wykorzystaniem ćwiczeń tabata, należy powiedzieć kilka słów o przygotowaniu się do niego. Po pierwsze trening można wykonać maksymalnie trzy razy w tygodniu z uwzględnieniem odpowiednich przerw między jednym a drugim. Po wtóre ćwiczenia tabata nie powinny być wykonywane na czczo, ale też warto zachować odpowiednią odległość czasową po posiłku.

Ponieważ trening tabata jest wymagający, to osoby, które się na niego zdecydowały powinny w sposób szczególny zadbać o odpowiedni poziom soli i minerałów w organizmie. Warto zatem  zaopatrzeć się w suplementy, a także regularnie uzupełnianiać elektrolity, tak, by pozostawały na odpowiednim poziomie.

Przed ćwiczeniami tabata warto zapatrzeć  się w stoper – każda seria trwa dokładnie cztery minuty. Staraj się każdą z nich wykonać najbardziej intensywnie, jak tylko umiesz, przy czym zadbaj również o to, by w wyznaczonym czasie wykonać jak najwięcej powtórzeń danego ćwiczenia. Każda tabata powinna rozpocząć się od dokładnej rozgrzewki całego mięśnia i stawów, a po zakończonym treningu obowiązkowe jest rozciąganie.

4.  Tabata - ćwiczenia

Na ćwiczenia tabaty składa się rozgrzewka oraz cztery rundy różnych zadań. Rozgrzewka może być dowolna, na przykład wykonanie przysiadów, pajacyków, skłonów oraz wyprostów. Każdego z nich po dwadzieścia razy, powinno w zupełności wystarczyć.

Następnie wykonaj cztery rundy ćwiczeń – liczby w nawiasach to podany czas w sekundach, zrób w jego trakcie jak najwięcej powtórzeń.

Seria pierwsza: brzuszki (1-20), przerwa (20-30), przeciwne brzuszki (30-50), przerwa (50-60).

Seria druga: pompki (20), przerwa (10), burpees (20), przerwa (10).

Seria trzecia: przysiad z wyskokiem (20), przerwa (20-130), przysiady z hantlami (30-50), przerwa (50-60).

Seria czwarta: skakanie na skakance (20), przerwa (20), przysiad z podskokiem (20), przerwa (10).

ZOBACZ TAKŻE:

5. Tabata - opinie

Tabata zbiera pozytywne opinie. Na zajęciach fitness przybywa nowych osób, które zafascynowane opiniami innymi musiały skorzystać z treningu. W Internecie również trenujący chwalą się szybkimi i spektakularnymi efektami ćwiczeń tabaty.

Warto poczytać i popytać znajomych, którzy trenują tabatę o ich opinie, a z pewnością przekonacie się do zajęć.

Takich serii należy wykonać kilka w czasie jednego treningu tabata. Powinniśmy ćwiczyć przynajmniej 30 minut. Ćwiczenia można dowolnie modyfikować, ważne, aby były wykonywane w zgodzie z treningiem interwałowym oraz w zgodzie z techniką danego ćwiczenia.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!