Taijiquan

Taijiquan to chińska sztuka walki, nazywana także tai chi chuan. Pierwotnie była to sztuka samoobrony , która była wykorzystywana w ostateczności – aby zniszczyć atakującego przeciwnika. W związku z tym, że chwyty taijiquan są groźne dla przeciwnika, obecnie bardzo rzadko trenuje się z przeciwnikiem. Współcześnie, płynne ruchy trenujących tai chi chuan, wykonywane w grupach (bez przeciwników) podczas treningów, to znak rozpoznawczy tej sztuki walki .

1. Rodzaje taijiquan Taijiquan („pięść taiji”) to

chińska sztuka walki mająca jednocześnie powiązania z chińską filozofią, gimnastyką i medytacją . Filozofia taijiquan koncentruje się wokół koncepcji taiji (taiji tłumaczy się dosłownie jako „wielką ostateczność”), głoszącej, że świat składa się z dwóch uzupełniających się pierwiastków – yin i yang. Druga część nazwy „taijiquan” to quan. Słowo to oznacza „pięść” i jest określeniem często stosowanym na oznaczenie stylów walki.

Współcześnie taijiquan ma kilka nurtów, w zależności od tego, na co jest kładziony nacisk podczas treningów.

Zobacz film: "Wysiłek fizyczny - codzienna aktywność"

  • Nurt sportowy taijiquan to nurt traktujący tai chi chuan jako dyscyplinę sportową. W tej odmianie taijiquan to także rodzaj sztuki walki mieczem: wykonuje się układy wykorzystujące chwyty taijiquan z mieczem lub bez. Zawsze są to pokazy bez przeciwnika.
  • Nurt zdrowotny taijiquan to wykorzystywanie technik tai chi chuan dla zdrowia i poprawienia kondycji fizycznej.
  • Nurt duchowy taijiquan to nurt traktujący sztukę walki tai chi chuan jako gimnastykę medytacyjną, opierającą się na filozofii Dalekiego Wschodu.

2. Trening taijiquan Współczesny

trening tai chi chuan niewiele ma wspólnego z walką z przeciwnikiem i sztuką samoobrony. Zazwyczaj obejmuje:

  • podstawowe ćwiczenia fizyczne i koordynacyjne (jibengong),
  • ćwiczenia sztuki walki z mieczem (taijijian),
  • przeponowe ćwiczenia oddechowe,
  • „przepychanie rąk” z przeciwnikiem (tui shou),
  • naukę chwytów tai chi chuan, nazywanych formami,
  • chwyty taijiquan ćwiczone z nieistniejącym przeciwnikiem.

Chwyty tai chi chuan to zwykle płynne zestawienia ruchów wykonywanych solo, ale w grupie. Mogą to być także ruchy dynamiczne, ale zawsze są wykonywane bez przeciwnika. Zgodnie z tradycją, ruchów jest 108. Trening nie przypomina typowych ćwiczeń fizycznych, ale koncentruje się na koordynacji samego ciała oraz na wzajemnej harmonizacji ciała i umysłu. Założenia chińskiej filozofii głoszą, że yi, czyli umysł, prowadzi qi (oznaczenie określające energię witalną), które to qi kieruje ciałem. Qi jest odpowiedzialne za siłę wewnętrzną.

Jakie są zalety tai chi chuan? Tak jak wszystkie sztuki walki i rodzaje aktywności fizycznej, tai chi chuan ma bardzo pozytywny wpływ na trenujących:

  • poprawia kondycję,
  • wspomaga refleks,
  • uczy wytrwałości,
  • uczy podstaw samoobrony,
  • wspomaga serce i płuca,
  • obniża poziom stresu,
  • uczy opanowania. Tai chi chuan to chińska sztuka walki, którą można trenować obecnie w każdym kraju. Dla osób, które chcą rozpocząć trening jakiejś sztuki walki, a także dla osób zainteresowanych kulturą Dalekiego Wschodu polecamy właśnie egzotyczne taijiquan.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!