Tłuszcze nasycone są dobre dla zdrowia?

Jego zwolennicy twierdzą, że zawiera mnóstwo witamin A i E. Przeciwnicy ripostują, że zwiększa ryzyko wystąpienia miażdżycy. Jaka jest prawda o maśle? Można je jeść do woli czy nie?

Masło jest tłuszczem pochodzenia zwierzęcego. Przygotowuje się je ze śmietany otrzymywanej z mleka krowiego, koziego lub owczego. Dyskusja na temat masła i jego właściwości trwa od kilku lat. Jedni eksperci twierdzą, że jest ono źródłem witamin i powoduje wzrost dobrego cholesterolu HDL. Inni przekonują, że masło to czynnik ryzyka wystąpienia chorób układu sercowo-naczyniowego.

Przeczytaj koniecznie

Zobacz film: "Co warto wiedzieć o błonniku?"

Teraz światło dzienne ujrzały wyniki badań, jakie przeprowadzili eksperci z Uniwersytetu w Bergen w Norwegii. Wynika z nich, że tłuszcze nasycone, a więc także te zawarte w maśle, są kluczem do podniesienia "dobrego" cholesterolu w organizmie.

1. Badania norweskich naukowców

Norwescy naukowcy przeprowadzili badanie ze ślepą próbą na 38 mężczyznach z otyłością brzuszną. Ochotników podzielono na grupy. Pierwszej podano suplement diety z dużą zawartością węglowodanów, drugiej – tłuszczów, z których tylko połowa była nasycona.

Podczas badania, specjaliści dokładnie mierzyli obwód brzucha, analizowali czynność wątroby i pracę serca, by stwierdzić, czy tłuszcze nasycone są faktycznie czynnikiem ryzyka chorób układu sercowo-naczyniowego. Co się okazało?

6 niesamowicie zdrowych produktów pełnych tłuszczów
6 niesamowicie zdrowych produktów pełnych tłuszczów [7 zdjęć]

Produkty uchodzące za kaloryczne są w dzisiejszym świecie na straconej pozycji. Dążenie do upragnionej,...

zobacz galerię
  • Bardzo wysokie spożycie tłuszczów nie zwiększa ryzyka chorób serca – mówi prof. Ottar Nygård, współautor badania. - Wręcz przeciwnie. Uczestnicy, którzy dostarczali organizmowi duże ilości tłuszczu, doświadczyli kilku ważnych „ulepszeń” w organizmie. Mieli prawidłowy poziom cukru we krwi, lipidów, odpowiednie ciśnienie tętnicze – dodaje.

2. Tłuszcze nasycone a zdrowie

Ekspert zaznacza, że obie grupy badanych mężczyzn spożywały podobną ilość kalorii, białek, nienasyconych kwasów tłuszczowych. Zróżnicowany był jedynie rodzaj żywności. - Chcieliśmy sprawdzić, w jaki sposób tłuszcze nasycone wpływają na organizm z ramach zdrowej diety, w towarzystwie warzyw, owoców, ryżu i kasz, zamiast produktów mącznych – podkreśla Vivian Veum, współautorka badania.

Również źródła tłuszczów były nisko przetworzone. A to oznacza, że całkowita spożywana energia mieściła się w normach. Dlatego też nawet ci uczestnicy badania, którzy jedli więcej kalorii, szybciej je spalali, niwelując ryzyko chorób. Ponadto, w diecie wysokotłuszczowej obserwuje się wzrost poziomu dobrego cholesterolu HDL.

  • Nasze wyniki pokazują, że prawdopodobnie każdy człowiek jest w stanie tolerować wysoki poziom tłuszczów nasyconych, jednakże ważne jest, by jednocześnie nie spożywać za dużo węglowodanów – podkreśla Ottar Nygård.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!