Trening funkcjonalny - zasady, ćwiczenia, kontrola i równowaga

spis treści
rozwiń

Nawet jeśli regularnie ćwiczysz poszczególne grupy mięśni, możesz mieć problemy z wykonywaniem niektórych czynności w życiu codziennym. Dzieje się tak, ponieważ tradycyjny trening siłowy koncentruje się na wzmacnianiu i budowaniu pojedynczych grup mięśni. W rezultacie ćwiczenia nie pomagają poszczególnym mięśniom współpracować z innymi mięśniami. Aby uniknąć sytuacji, w których zwykłe czynności (takie jak zniesienie ciężkiej walizki po schodach) zaczynają nas przerastać, mimo iż mamy wyćwiczone na siłowni mięśnie, czas zacząć trening funkcjonalny. Uprawianie treningu funkcjonalnego pozwoli na integrację mięśni i ich współdziałanie także poza siłownią.

1. Trening funkcjonalny - zasady

Trening funkcjonalny został wymyślony po to, aby ułatwić nam wykonywanie codziennych czynności. Trening funkcjonalny naśladuje ruchy wykonywane przez nas każdego dnia, a także ma za zadanie te ruchy wspomóc i usprawnić. Dzięki treningowi mamy większą świadomość ciała i jesteśmy w tanie pokonać trudności.

Zobacz film: "Wysiłek fizyczny - codzienna aktywność"

Trening funkcjonalny powinien być wykonywany maksymalnie trzy razy w tygodniu, z tego względu, iż jest niezwykle intensywny. Przed każdym treningiem fynkcjonalnym należy wykonać rozgrzewkę, a po jego zakończeniu dokłądnie rozciągnąć mięśnie.

Najskuteczniejsze ćwiczenia na spalanie tkanki tłuszczowej
Najskuteczniejsze ćwiczenia na spalanie tkanki tłuszczowej [6 zdjęć]

Oto lista ćwiczeń (w kolejności od najmniej do najbardziej efektywnych), podczas których spalisz najwięcej...

zobacz galerię

2. Trening funkcjonalny - ćwiczenia

Trening funkcjonalny jest męczący i bardzo szybki. Najlepsze efekty osiągniemy wykonując jedno ćwiczenie od 45 do 90 sekund. Trening funkcjonalny podczas każdego ćwiczenia powinien angażować inną partię mięśniową. Niech to będą: mięśnie brzucha, następnie mięśnie nóg czy mięśnie ramion.

Jeżeli wykonujemy trening funkcjonalny na siłowni to możemy skorzystać ze sprzętów w siłowni, takich jak: BOSU, taśmy trx, gumy do ćwiczeń czy hantle, drążki, drabinki czy stepy. Wiadomo, że w klubach fitness i na siłowni tych sprzętów jest więcej, dlatego można wykonywać jeszcze więcej kombinacji ćwiczeń.

Ćwiczenia funkcjonalne w domu również są możliwe, należy zaopatrzyć się w kilka podstawowych sprzętów do ćwiczeń i poznać odpowiednią technikę ich wykonywania.

3. Trening funkcjonalny - kontrola i równowaga

Na początku swojej przygody z treningiem funkcjonalnym ogranicz się do ćwiczeń bez użycia hantli. Nawet proste ćwiczenia mogą bowiem okazać się dużym wyzwaniem. Specjaliści potwierdzają, że większość osób nie jest w stanie kontrolować ciężaru własnego ciała i podczas robienia prostych wypadów nóg przewraca się. W takiej sytuacji niewskazane jest zwiększanie trudności treningu funkcjonalnego poprzez włączenie do niego hantli. Jeśli masz problem z kontrolą ciała i równowagą, czas to zmienić.

Zacznij od prostych ćwiczeń funkcjonalnych, na przykład wypadów nóg i innych ćwiczeń na równowagę. Następnie spróbuj stanąć na jednej nodze na podwyższeniu i postaw drugą stopę na podłodze, kontrolując przy tym ciężar ciała. Kiedy uda ci się zapanować nad równowagą i kontrolą ciała, czas do treningu funkcjonalnego włączyć ciężarki. Połóż hantle na krześle i rób wypady nóg, pamiętając przy tym, by podczas podnoszenia się wziąć do ręki hantle. Po kilku próbach utrudnij sobie nieco zadanie, podnosząc hantle z podłogi. Twoje mięśnie będą zmuszone zintegrować się, a górna część ciała będzie musiała współpracować z dolną.

ZOBACZ TAKŻE:

Aby uzyskać optymalne efekty treningu funkcjonalnego, nie rezygnuj zupełnie z tradycyjnego treningu siłowego. Warto kontynuować ćwiczenia, zwłaszcza tych mięśni, które są słabsze od pozostałych. W przeciwnym razie te słabe punkty negatywnie wpłyną na sprawność funkcjonalną. Trening funkcjonalny przyniesie oczekiwane rezultaty, jeżeli połączymy go z odpowiednio zbilansowaną dietą.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!