Trening kick-boxingu

Kick-boxing to jedna z najpopularniejszych sztuk walki. Sport ten łączy w sobie techniki boksu i kopnięcia. Dzieli się go na dwa nurty – amerykański i japoński. Amerykański kick-boxing sięga lat siedemdziesiątych i jest odpowiedzią na dążenie osób trenujących karate do zniesienia ograniczeń typowych dla tego sportu. Z kolei japoński kick-boxing opracowano z połączenia karate i tajskiego boksu. Kick-boxing: kopnięcia zakłada opanowywanie technik różnego rodzaju kopnięć, uderzeń pięścią i bloków.

1. Postawa w kick-boxingu

Kick-boxing: obrona przed kopnięciami
Kick-boxing: obrona przed kopnięciami

Kick-boxing to rodzaj dyscypliny sportowej, która polega na zastosowaniu bokserskich ciosów i kopnięć...

zobacz galerię

Zobacz film: "Wysiłek fizyczny - codzienna aktywność"

Nauka kick-boxingu wymaga przyswojenia właściwej postawy. W tym celu warto skorzystać z dużego lustra, które pomoże skorygować ewentualne niedociągnięcia.

Przybierając postawę wyjściową, zwróć uwagę na takie elementy jak:

  • ustawienie stóp – osoby praworęczne powinny ustawić się w taki sposób, aby lewa stopa i lewe ramię były wysunięte do przodu, a prawa (silniejsza) ręka była nieco z tyłu; nogi należy ugiąć w kolanach;
  • ustawienie rąk – dłonie złożone w pięści osłaniają podbródek; prawa dłoń powinna być nieco z boku, na wysokości twarzy, a lewa z przodu, tuż przed twarzą; łokcie nie mogą być zbyt daleko od tułowia, gdyż powstaje wtedy luka, w którą może trafić przeciwnik;
  • ustawienie podbródka – powinien być przybliżony do klatki piersiowej i osłonięty przez lewe ramię przed ciosem sierpowym.

2. Oddychanie w kick-boxingu

Trening kick-boxingu
Trening kick-boxingu

Kick-boxing to sport walki, który cieszy się coraz większą popularnością w Polsce. Początki sztuki walki...

zobacz galerię

W sporcie walki, jakim jest kick-boxing duże znaczenie ma równe oddychanie i rozluźnienie. Częstym błędem popełnianym przez początkujących jest wstrzymywanie oddechu na czas wykonania ciosu i napinanie wszystkich mięśni. W rzeczywistości napięcie ciała znacznie ogranicza zakres ruchów i uniemożliwia poprawne wykonanie kopnięć z obrotem lub z wyskoku. Dlatego też, wykonując kombinacje ciosów, ważne jest rozluźnienie całego ciała i połączenie każdego ciosu z wydechem.

3. Ciosy w kick-boxingu

Przy rozpoczęciu nauki tej sztuki walki należy skupić się przede wszystkim na szybkości, dokładności ciosów i technice. Siła uderzenia przyjdzie z czasem. W kick-boxingu źródłem siły nie jest samo uderzenie, ale skręt ciała.

Z tego względu należy zawsze pamiętać o ugięciu nóg w kolanach i przedłużeniu ciosu przez skręt bioder. Kolejna rzecz warta naszej uwagi to osłanianie się w trakcie zadawania ciosów. Ucząc się techniki kick-boxingu, nie należy zapominać o pracy nóg. Podstawowe kopnięcia w kick-boxingu to:

  • kopnięcie frontalne (front kick),
  • kopnięcie boczne (side kick),
  • kopnięcie okrężne (turning kick),
  • kopnięcie opadające (axe kick).

Podczas treningu kick-boxingu należy pracować nad jego intensywnością i objętością. Intensywność, czyli prędkość, z jaką wykonuje się dany element oraz ilość jego wykonywania podczas treningu. Ten aspekt treningu może zwiększyć poprzez zmniejszanie długości przerw między kolejnymi ćwiczeniami, wykonywanie jak największej ilości ćwiczeń w danym czasie oraz zwiększenie prędkości wykonywania danego elementu. Pod pojęciem objętości treningu kryje się czas trwania ćwiczenia, a także czas, w ciągu którego powtarza się ćwiczenie danego elementu. Objętość zwiększa się m.in. poprzez coraz dłuższe treningi i zwiększanie ich ilości.

Trening kick-boxingu wymaga dużo wysiłku i zaangażowania. Nauka tej sztuki walki nie jest jedynie formą aktywności fizycznej, ale stanowi również sposób samoobrony.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy