Trening – plan treningowy, odpowiednia dieta

Każdy trening bez względu na to czy są to ćwiczenia siłowe, ćwiczenia aerobowe czy interwały, powinien być precyzyjnie zaplanowany. Trening musi współgrać również z właściwie dobraną dietą dla aktywnych, dlatego zanim się zacznie przygoda z siłownią czy klubem fitness warto zasięgnąć opinii na temat rodzaju ćwiczeń czy jadłospisu osób trenujących. Trzeba też pamiętać, że trening musi być dobrany do możliwości i umiejętności osoby trenującej.

spis treści

1. Trening – plan treningowy

Trening musi opierać się na prawidłowo opracowanym planie treningowym, ponieważ inne zestawy ćwiczeń będą wykonywane podczas trenowania siłowego, inne podczas dla przykładu treningu interwałowego. Kto powinien ułożyć plan treningowy? Jeśli dopiero rozpoczynamy treningi to warto poprosić o radę nie tylko trenera, ale także dietetyka, ponieważ rodzaj ćwiczeń musi być kompatybilny z jadłospisem.

Zobacz film: "Wysiłek fizyczny a endorfiny"

Plan działania musi zawierać ćwiczenia, które będą gwarancją nie tylko np. redukcji tkanki tłuszczowej czy zwiększenia masy mięśniowej, ale też przyniosą satysfakcję osobie trenującej. Prawidłowo skonstruowany plan treningu powinien być rozpisany na kilka tygodni, w tabeli konieczne jest nie tylko umieszczenie rodzaju ćwiczeń, ale też liczba powtórzeń i czas ich wykonywania.

Każdy trening powinien być poparty właściwą dietą
Każdy trening powinien być poparty właściwą dietą (123RF)

Każdy plan treningowy powinien uwzględniać poprawę metabolizmu. Ważne jest też, aby trening zawierał ćwiczenia, które wzmocnią mięśnie, ponieważ zużywają najwięcej energii i są najbardziej aktywną tkanką w całym organizmie. Trening zawierający ćwiczenia aerobowe powinien wpływać na regulację oddechu, ponieważ ma to wpływ na właściwe dotlenienie mięśni i narządów wewnętrznych – w przypadku takich ćwiczeń automatycznie podnosi się metabolizm.

To też warto wiedzieć

Natomiast trening, którego ćwiczenia należą do grupy interwałowych jest idealny dla osób, którym zależy na spaleniu tkanki tłuszczowej. Każdy trening musi mieć również ściśle określoną długość trwania każdej serii ćwiczeń. Trening kardio nie może być krótszy niż pół godziny, natomiast trening z ćwiczeniami interwałowymi ze względu na dużą intensywność nie powinien przekraczać 40 minut.

2. Trening – odpowiednia dieta

Efekty treningu będą możliwe do osiągnięcia, jeśli ćwiczenia będą poparte odpowiednio dobraną dietą. Osoby rozpoczynające trening bardzo często równocześnie zmieniają swój sposób odżywiania. Dieta nie może być restrykcyjna, ponieważ głodówka i wysoka aktywność fizyczna mogą doprowadzić nie tylko do zmęczenia, ale przede wszystkim do znacznego osłabienia organizmu.

Jak wytrwać w treningu podczas upałów?
Jak wytrwać w treningu podczas upałów? [10 zdjęć]

Lato za pasem – nie musisz jednak rezygnować z ćwiczeń tylko dlatego, że jest zbyt gorąco. Zamiast używać...

zobacz galerię

Dieta dla osoby aktywnej powinna być dobrana nie tylko do głównych założeń planu treningu, ale też do wieku, płci i przede wszystkim wagi osoby trenującej. Dzienny jadłospis osoby ćwiczącej powinien zawierać produkty zawierające witaminy, minerały, ale też białko i błonnik. Produkty w diecie sportowców to przykładowo owoce, warzywa, ryby, chude mięso, produkty mleczne. Konieczna jest eliminacja cukrów. Trening to wzmożony wysiłek fizyczny, dlatego konieczne jest też systematyczne nawadnianie organizmu.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy