Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (861 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (402 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

W przychodni, w sklepie, w banku – plastikowe ścianki. Zamiast zatrzymywać wirusa, mogą sprzyjać jego rozprzestrzenianiu

 Karolina Rozmus
24.08.2021 15:36
W przychodni, w sklepie w banku – plastikowe ścianki. Zamiast zatrzymywać wirusa, mogą sprzyjać jego rozprzestrzenianiu
W przychodni, w sklepie w banku – plastikowe ścianki. Zamiast zatrzymywać wirusa, mogą sprzyjać jego rozprzestrzenianiu (GettyImages)

Są wszędzie – stały się nieodzownym elementem infrastruktury miejsc przestrzeni publicznej. W przychodni, w sklepie, w banku, u kosmetyczki – plastikowe bariery, niekiedy w postaci kurtyn oddzielających jedną osobę od drugiej. W założeniu mają zmniejszać ryzyko transmisji wirusa SARS-CoV-2, w rzeczywistości mogą działać odwrotnie – zwiększając ryzyko zakażenia.

spis treści

1. "Martwe strefy"

Plastikowe kurtyny, przepierzenia, ścianki są stałym elementem wielu miejsc w przestrzeni publicznej. W szpitalach, przychodniach, bankach, restauracjach i w sklepach oddzielają jedną osobę od drugiej, pełniąc funkcję podobną do maseczek. Mają minimalizować transmisję wirusa SARS-CoV-2. Czy są skuteczne? Badacze sądzą, że nie do końca.

Bariery mają niwelować kontakt z SARS-CoV-2
Bariery mają niwelować kontakt z SARS-CoV-2 (Getty Images)

Jak powiedziała w rozmowie z NY Times prof. inżynierii lądowej Linsey Marr, specjalista w zakresie przenoszenia wirusów drogą powietrzną, nanotechnologii i jakości powietrza, ścianki z PCV w klasach szkolnych zakłócają wentylację powietrza i prowadzą do nagromadzenia się dużych ładunków wirusa.

Zobacz film: "Szczepionka firmy Pfizer z certyfikacją FDA. "Potwierdzona skuteczność i bezpieczeństwo""

Porównała transmisję wirusa SARS-CoV-2 do dymu papierosowego – jej zdaniem przykład ten idealnie obrazuje w tym wypadku skuteczność ścianek działowych. Dym papierosowy bez problemu przez nie przenika, choć dla osoby chronionej barierą dotrze później niż do osób będących po tej samej stronie ekranu, co palacz.

2. Kiedy ścianki z PCV są skuteczne?

Zdaniem badaczki tego typu zabezpieczenia mogą być skuteczne, choć to zależy od wielu zmiennych. Przede wszystkim na pleksiglasowych ściankach osadzają się duże krople, które wyrzucamy z siebie w trakcie takich czynności, jak kichanie czy kaszel.

Krople z uwagi na swoją wielkość pod wpływem grawitacji opadają, tymczasem SARS-CoV-2 przenosi się w dużej mierze za sprawą niewidocznych gołym okiem aerozoli.

3. Sprzyjają transmisji wirusa?

Kilka niezależnych badań potwierdziło, że plastikowe ścianki działowe mogą więc nie tylko nie przeciwdziałać rozprzestrzenianiu się wirusa, ale wręcz zwiększać ryzyko zakażenia.

Brytyjscy naukowcy z Environmental Modelling Group (EMG) przeprowadzili badanie oceny skuteczności ekranów z PCV w konkretnych sytuacjach. Potwierdziło ono, że cząsteczki patogenu zatrzymują się na tej barierze, gdy chora kaszle lub kicha, również za sprawą impetu, z jakim uderzają przeszkodę.

Jednak w przypadku gdy zainfekowany mówi, cząsteczki wirusa unoszą się wokół niego swobodnie. Nie osadzają się zatem na ściance ochronnej. Co więcej, mieszają się z cząsteczkami powietrza i pozostają w pomieszczeniu przez co najmniej kilka minut. Stanowią zagrożenie zarówno dla chronionego potencjalnie pracownika banku czy przychodni lub sklepu, jak i dla kolejnych osób, które znajdą się w pomieszczeniu.

Prof. Catherine Noaks, specjalizująca się w infekcjach przenoszonych drogą powietrzną, powiedziała NY Times, że "oznacza to, że jeśli ludzie wchodzą w interakcję dłużej niż kilka minut, prawdopodobnie będą narażeni na wirusa mimo ekranu ochronnego".

4. Co w zamian?

W świetle zbliżającego się rozpoczęcia roku szkolnego badacze zgodnie twierdzą, że potrzeba kolejnych badań, by z całą mocą stwierdzić, że ekrany nie są skutecznym zabezpieczeniem przed rozprzestrzenianiem się SARS-CoV-2.

Podkreślają jednak, że wciąż najlepszym sposobem ochrony przed infekcją spowodowaną nowym koronawirusem jest zaszczepienie się, zachowanie dystansu społecznego, prawidłowe noszenie maseczek, a także – co jest szczególnie istotne w kontekście szkolnych klas – wietrzenie pomieszczeń lub stosowanie mechanicznej wentylacji z wykorzystaniem filtrów HEPA.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Nie czekaj na wizytę u lekarza. Skorzystaj z konsultacji u specjalistów z całej Polski już dziś na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze