Wiek, płeć i rodzaj treningu a skuteczność odchudzania

Na naszą wagę wpływa wiele czynników, które możemy modyfikować – nasz sposób jedzenia, aktywność fizyczna, jakość i ilość snu czy redukcja stresu. Niestety niektórych rzeczy nie tylko nie możemy kontrolować, ale w ogóle nie mamy na nią wpływu np. wiek czy płeć.

Pierwszym czynnikiem wpływającym na szybkość odchudzania jest płeć. Niestety Panowie dużo łatwiej tracą zbędne kilogramy, gdy już rozpoczną odchudzanie.

Związane jest to głównie z różnicami w składzie ciała – mężczyźni mają dużo więcej tkanki mięśniowej, a dodatkowo około 10% mniej tłuszczu niż kobiety.

Zobacz film: "Jak zdrowo jeść i tracić na wadze?"

Tkanka mięśniowa potrzebuję około 3-5 razy więcej kalorii w przeciwieństwie do tkanki tłuszczowej, dlatego Panowie spalają więcej energii w spoczynku w porównaniu z kobietami – bez względu na wiek i masę ciała.

Różnica jest również w rodzaju posiadanego tłuszczu – mężczyźni mają więcej tłuszczu wewnętrznego, czyli otaczającego narządy, a z kolei kobiety więcej tłuszczu podskórnego. To głównie ten rodzaj tłuszczu odpowiada za fałdki oraz cellulit. Oczywiście posiadanie większej ilości tłuszczu trzewnego nie jest żadną zaletą, ponieważ jest on związany z różnymi chorobami serca, udarem czy cukrzycą. Mimo wszystko taki tłuszcz jest metabolizowany o wiele szybciej, dzięki czemu łatwiej go stracić niż ten znajdujący się pod skórą.

Kolejną przeszkodą dla Pań jest emocjonalne zajadanie problemów w związku z pojawieniem się smutku, samotności czy stresu. W przeprowadzonych badaniach potwierdzono, że kobiety łatwiej ulegają pokusom i gorzej radzą sobie z uczuciem głodu. Mimo że obie płci nie radzą sobie dobrze z tym problemem to mężczyźni sięgają po produkty wysokobiałkowe, głównie mięso, a kobiety z kolei po cukry, czyli słodycze.

Kolejnym czynnikiem jest wiek. Ilość tłuszczu w organizmie zaczyna stopniowo wzrastać około 30 roku życia i może to być nawet 30%. Głównie gromadzi się on w okolicach narządów wewnętrznych – okolice brzucha, a w mniejszym stopniu pod skórą. Dodatkowo z wiekiem zmniejsza się ilość mięśni, co związane jest ze zmniejszaniem zapotrzebowania energetycznego organizmu. Mimo, że z wiekiem potrzebujemy mniej kalorii sposób żywienia większości osób nie ulega zmianie, a wtedy pojawia się dodatni bilans energetyczny odpowiadający za przyrost masy, a głównie wzrost zawartości tłuszczu w organizmie.

Ważne jest, aby nie zaniedbywać diety i ćwiczeń w żadnym wieku. Pozwala to zachować masę mięśniową, wzmacnia kości i nie pozwala na przyrost tkanki tłuszczowej. Często po 55 roku życia osoby zauważają zmniejszanie się masy ciała, ale jest to związane z utrata mięśni, a nie zdrowym zmniejszaniem wagi.

Jeśli mówimy o treningach to najlepszym rodzajem pozwalającym spalić tkankę tłuszczową jest trening siłowy łączony z treningiem cardio. Trening siłowy pozwala na rozbudowanie mięśni, a to z kolei związane jest ze zwiększonym zapotrzebowaniem kalorycznym organizmu, nawet po opuszczeniu siłowni mięśnie nadal będę spalać kcal.

Ćwiczenia takie jak fitness, bieganie czy inne to nie tylko wspomaganie przy zrzucaniu wagi, ale również ważny element dbania o swoje serce i stan zdrowia. Najlepiej wykonywać interwały, czyli przeplatanie maksymalnej intensywności z umiarkowaną. Wystarczy około 15-30 minut. W ten sposób spalamy dużo więcej kalorii niż podczas biegania jednym tempem przez godzinę.

Trening siłowy należy wykonywać co najmniej 3 razy w tygodniu, podobnie jak interwały. Co 6-8 tygodni powinno wprowadzać się zmiany i nowe ćwiczenia, aby uniknąć fazy plateu. Najczęściej zwiększa się obciążenie, liczbę powtórzeń lub serii.

Pamiętaj jednak, że mimo wpływu wieku, płci czy treningu zdrowy styl życia to podstawa do zachowania smukłej sylwetki i dobrego samopoczucia.

Artykuł powstał dzięki współpracy z serwisem kalorynka.pl.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.