Optymalna dawka witaminy D

Amerykański Instytut Medycyny wydał zalecenie, zgodnie z którym znacznie podnosi się dzienną dawkę spożycia witaminy D. Warto jednak pamiętać, aby jej nie przekraczać.

1. Zalecane dzienne spożycie witaminy D

Do tej pory wskazane spożycie witaminy D wynosiło 400 i.u. (międzynarodowych jednostek) dziennie. Institute of Medicine zwiększył tą wartość o 200 jednostek dla osób do 70 roku życia i o 400 i.u. dla starszych.

2. Nadmiar witaminy D

Niektórzy lekarze twierdzą, iż większa ilość spożywanej witaminy D zapobiega zachorowaniom na raka okrężnicy. Z drugiej strony pojawiają się głosy sugerujące, iż nadmiar witaminy D sprzyja rozwojowi raka trzustki. Doktor Joann Manson z Harvard Medical School ustanawia 4000 i.u. górną granicą dziennego spożycia, której przekroczenie może okazać się groźne dla człowieka.

Zobacz film: "Tłuszcze mogą być zdrowe. Sprawdź jakie są najlepsze dla dziecka"

3. Źródła witaminy D

Witamina D odgrywa ważną rolę w naszym organizmie. Buduje kości i zęby, a także odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie mięśni i układu nerwowego. Co więcej wspomaga naszą odporność. Jej głównym źródłem jest sam organizm, który wytwarza ją pod wpływem promieniowania słonecznego. Można ją również dostarczać w diecie (choć w mniejszych ilościach), przede wszystkim zaś w nabiale. Tłuste ryby morskie są pod tym względem najlepszym wyborem.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!