Właściwości jabłek

Jabłko to kuszący owoc znany od wielu lat. Już w biblijnych czasach Ewa dała Adamowi jabłko. Każdy z nas je lubi, choć nie każdy zjada. Jabłka neutralizują toksyczne substancje, obniżają poziom „złego” cholesterolu i wspomagają prawidłowe trawienie. To także dobre owoce na odchudzanie. To przecież żaden wysiłek, a słodka przyjemność, więc jedzmy je ze smakiem. Lobo, gala, antonówka, reneta – to tylko niektóre z ich odmian, więc na pewno każdy znajdzie coś dla siebie.

1. Dlaczego warto jeść jabłka?

Mała wiedza często powoduje, że jemy jabłka, odrzucając jego najbardziej wartościowe części, czyli skórkę i gniazda nasienne. Oczywiście nasionek nie zaczniemy jadać, ale warto skusić się na nieobrane owoce. W skórce jabłka znajdują się ogromne ilości pektyn, które potrafią oczyszczać nasz organizm z trujących substancji, dlatego są szczególnie polecane dla palaczy papierosów, osób mających w pracy styczność ze szkodliwymi substancjami, mieszkańców zanieczyszczonych miast. Dobroczynne pektyny „posprzątają” nasz organizm, zneutralizują toksyczne substancje, a także zmniejszą wchłanianie cholesterolu, chroniąc przed zawałem i miażdżycą. Do ich korzystnego wpływu zalicza się również regulację perystaltyki jelit i zapobieganie zaparciom.

Zobacz film: "Jak ograniczyć węglowodany w diecie?"

Jabłka zawdzięczają swój smak kwasom jabłkowym i cytrynowym oraz cukrom, które są łatwo przyswajalne. Natomiast ich wartość odżywcza zależy od odmiany.

Anglicy często powtarzają: „Zjedz jedno jabłko dziennie, a lekarz nie będzie ci potrzebny”. Jest w tym nieco prawdy, ponieważ jabłka są bardzo cennym owocem. Bogate są w witaminę C, potas oraz żelazo. Jabłka jedzone na surowo wzmacniają serce, układ nerwowy, mięśnie i poprawiają pracę wątroby. Mają ponadto działanie moczopędne, więc mogą zmniejszać obrzęki nóg. Gotowane i starte jabłka leczą też biegunkę u dzieci oraz niestrawność i choroby wrzodowe u osób dorosłych. Owoce te są niskokaloryczne i sycące, dlatego też są zalecane przy odchudzaniu. Nie mniej jednak nie mogą być spożywane bez ograniczeń, ponieważ zawierają dużo cukru.

2. Jabłka na zdrowie

Jabłka zawierają wiele witamin, jednak najważniejszą jest witamina C. Najwięcej jest jej pod skórką, dlatego trzeba zjadać jabłka surowe lub gotowane czy pieczone ze skórką. Dzięki temu nie utracimy jej zbyt wiele, chociaż każda obróbka termiczna powoduje utratę witaminy C. Po co nam witamina C? Przyda się wszystkim, ponieważ wzmacnia układ odpornościowy.

Smak jabłek jest kwaskowaty. Mimo tego mają one zdolność odkwaszania organizmu, gdyż zawierają wiele zasadowych soli mineralnych. Wśród minerałów zawierają potas oraz żelazo. Te owoce w diecie działają moczopędnie, dzięki czemu mogą zmniejszać obrzęk nóg, oraz poprawiają pracę wątroby, wzmacniają mięśnie, serce, układ nerwowy.

Jabłka od lat są stosowane w medycynie ludowej jako remedium na bóle stawów. Gdy małe dziecko ma biegunkę, to pomogą mu gotowane tarte jabłka, a u dorosłych doskonale sprawdzą się przy niestrawności i wrzodach. Lecznicze zastosowanie mają skórki z jabłka. Ugotowana z nich herbatka działa dezynfekująco i likwiduje stany zapalne w jamie ustnej i gardle. Samodzielnie można również przygotować ocet jabłkowy. Wypijając jego dwie łyżeczki z dwiema łyżeczkami miodu i połową szklanki wody, uzupełniamy potas w organizmie i poprawiamy trawienie. Jednak ocet jabłkowy nie jest polecany osobom z wrzodami.

3. Jabłka dla urody

Odchudzasz się? Chcesz w zdrowy sposób zrzucić parę kilogramów? Pomoże ci w tym dieta jabłkowa. 100 g owoców dostarcza jedynie 30-50 kcal, więc to dobre owoce na odchudzanie. Jednak i tu przyda się zdrowy rozsądek. Jabłko to dość słodki owoc, który zawiera wiele cukrów. Prz zdrowym odżywianiu można zjadać nawet 300 g tego owocu, ale przy diecie odchudzającej jedynie 150 g. Większa ilość nie pozwoli nam schudnąć.

Te zdrowe owoce nie tylko pomagają nam schudnąć, ale również ułatwiają przyswajanie wapnia przez organizm. W ten sposób wzmacniają paznokcie, włosy i zęby. Ponadto twarde jabłka to dobre ćwiczenie dla naszych dziąseł, które dzięki gryzieniu wzmacniają się. Warto pamiętać, że po umyciu zębów nie należy zjadać jabłek, gdyż cukier w nich zawarty sprzyja próchnicy.

Wspomniana wcześniej witamina C bierze również udział w metabolizmie, zapewnia młody wygląd skórze, przeciwdziała jej wiotczeniu. Wspólnie z witaminą PP zapobiega powstawaniu podskórnych wysięków i pajączków.

Obecnie znamy ponad 10 tys. odmian jabłek. Różnią się kolorem, kształtem, smakiem i zastosowaniem. Na surowo jada się głównie twarde i soczyste: lobo, jonagold, delikates, spartan, ligol, koksa pomarańczowa, rubin, gala, golden delicious, idared, mekintosz. Kwaśne jabłka, typu reneta, antonówka, świetnie nadają się do gotowania i na przetwory. Natomiast jabłka stołowe można wykorzystywać w dowolny sposób: jonathan, beforest, linda, landsberska, cortland, red wealthy, boiken, bankroft.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.