Wyjaśniamy, dlaczego cynk w nadmiarze może wywoływać raka

Cynk to jeden z najpopularniejszych składników odżywczych. Jego odpowiedni poziom wpływa na kondycję włosów, paznokci i skóry. Wpływa także na płodność. Z jego nadmiarem należy jednak uważać. Powód? Zbyt wysoki poziom cynku w surowicy krwi u kobiet sprzyja zachorowaniu na raka piersi - wynika z badań, jakie przeprowadził zespół prof. Jana Lubińskiego.

Zobacz film: "Jesz dużo wieprzowiny? Możesz mieć problemy z nerkami"

Co ciekawe, takim zachorowaniom sprzyja również zbyt niskie stężenie cynku.

1. Niebezpieczny cynk

Choć cynk do pracy ogranizmu jest potrzebny, w przypadku suplementacji należy bardzo przestrzegać jego dawek. Z badań zespołu prof. Lubińskiego wynika, że pierwiastek zwiększa ryzyko raka piersi. Szczególnie u pań powyżej 60. r.ż. U nich ryzyko wystąpienia choroby nowotworowej jest większe aż 70 razy.

Toksycznym dla organizmu poziomem jest stężenie powyżej 6 tys. μg na litr krwi. Przy czym prawidłowe stężenie tego pierwiastka we krwi mieści się w granicach 70 - 102 µmol/l, czyli jest dużo mniejsze.

Jednak nie tylko kobiety są narażone na choroby nowotworowe w powiązaniu z cynkiem. Dotyczy to także mężczyzn po 60. r.ż., choć w ich przypadku ryzyko jest 10-krotnie większe niż u osób, które mają niski poziom cynku.

Zobacz wideo, które cieszą się największą popularnością:

Tymczasem, jak wynika z badań prof. Lubińskiego, ok. 70. proc. kobiet powyżej 60. r.ż. ma zbyt wysoki poziom tego pierwiastka. Wbrew pozorom, występuje on bowiem powszechnie.

2. Źródła cynku

Źródłem cynku jest przede wszystkim mięso. Najwięcej znajduje się go w wołowinie, wieprzowinie, a także w drobiu. Biorąc pod uwagę, że Polacy zjadają dziesiątki kilogramów mięsa rocznie - ryzyko przekroczenia bezpiecznej ilości cynku w organizmie rośnie.

Cynk jest także w produktach zbożowych. Spore jego ilości znajdują się także w ostrygach, pszenicy, kiełkach, pestkach dyni, szpinaku, orzechach czy kakao.

5 produktów, które zawierają najwięcej selenu
5 produktów, które zawierają najwięcej selenu [6 zdjęć]

Selen przez wiele lat uznawany był za toksyczny. Dopiero w XX. w. okazało się, że pierwiastek ten w odpowiednim...

zobacz galerię

Co więcej, cynk dość łatwo się wchłania do organizmu, przez co łatwo przekroczyć zalecaną dzienną dawkę do spożycia. To ok. 15 mg na dobę u osób dorosłych. Jednak zapotrzebowanie na pierwiastek zależne jest zarówno od płci, jak i wieku. U osób powyżej 60. r.ż. maleje do ok. 10 mg.

Przed planowaną suplementacją cynku warto więc sprawdzić poziom pierwiastka we krwi w badaniu laboratoryjnym.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.