Zapiekanka z brokułami

Danie bogate w siarkę zwaną „minerałem piękności”. Ma ona znaczący wpływ na gładkość i lśniący wygląd włosów oraz na zdrowie skóry i paznokci. Dzięki zawartości beta-karotenu skóra ma pożądany złoty koloryt.

Składniki

Co się dzieje gdy zjadamy posiłek?

  • mrożone: brokuły, małe marchewki, kalafior (po ½ opakowania),

  • 2 łyżki masła,

  • 4 łyżki tartego sera,

  • 2 łyżki mąki,

  • 4 żółtka,

  • ½ l mleka,

  • sól, pieprz, gałka muszkatołowa.


Sposób przygotowania

Brokuły i kalafior zblanszować oddzielnie w osolonym wrzątku, schłodzić w zimnej wodzie i odsączyć. Marchewkę rozmrozić i przekroić w poprzek na pół. Zagotować mleko i zagęścić je zasmażką przygotowaną z masła i mąki. Następnie doprawić solą, pieprzem i gałką muszkatołową. Zdjąć z ognia i dodać tarty żółty ser oraz żółtka. Wszystko dokładnie wymieszać. Powstały sos połączyć z brokułami, kalafiorem i marchewką.

Przygotować formę do pieczenia, wysmarowaną masłem i posypaną bułką tartą. Przełożyć do niej mieszankę warzyw z sosem. Zapiekać w piekarniku w temperaturze 200ºC około 30 minut. Danie zawiera mało kalorii w porównaniu do ilości składników odżywczych, które dostarcza.

Wartość odżywcza 1 porcji:
Kalorie 350,1
Białko 22,25 g
Tłuszcze 20,04 g
Cholesterol 224 mg
Węglowodany 27,24 g
Błonnik 6,92 g
Witamina C 154,7 mg
Witamina A 1274,6 µg.

Komentarz

Mieszanka mrożonych warzyw jako główny składnik potrawy sprawia, że można ją przygotować o każdej porze roku. Zapiekanka charakteryzuje się dość dużą zawartością cholesterolu i niewielkimi właściwościami wzdymającymi. Nie jest zatem polecana osobom chorym na miażdżycę oraz cierpiącym na niestrawność. Jej zaletą jest natomiast obecność sporej ilości wapnia, więc z powodzeniem może być spożywana przez dzieci i młodzież w okresie wzrostu.

Komentarze
zapytaj lekarza

za darmo

  • Odpowiedź w 24 godziny
  • Bez żadnych opłat
  • Lekarze, psychologowie, dietetycy

lekarzy jest teraz online

0/500

Zapiekanki
najnowsze pytania

Dyskusje na forum

Artykuły Zapiekanki
Zapiekanki

Tuńczyk w zapiekance

Tuńczyk w zapiekance

Zapiekanka z tuńczykiem to wspaniały pomysł dla wegetarian lub osób, które chcą uzupełnić zapas białka i potrzebnych składników mineralnych.

Zapiekanki

Zapiekanka na śniadanie

Zapiekanka na śniadanie

Połączenie kiełbasy, cebuli i jabłek wydaje się bardzo klasyczne. Jednak smak zapiekanki jest naprawdę oryginalny, jej wartość odżywcza rzeczywiście wysoka.

Zapiekanki

Zapiekany por

Zapiekany por

Por korzystnie wpływa na układ pokarmowy, poprawia apetyt oraz działanie wątroby i pęcherzyka żółciowego. Warzywo to zasobne jest w potas i wapń, a także fosfor, magnez i żelazo. Zawiera tiaminę, niacynę, witaminy C i E oraz beta-karoten. Jest mało kaloryczne.

Zapiekanki

Zapiekanka z pistacją

Zapiekanka z pistacją

Zapiekanka warzywna to ciekawy pomysł na przekąskę lub rodzaj deseru. Zawiera bowiem kawałki dyni oraz pistacjową posypkę. Ma bardzo oryginalny smak.

Zapiekanki

Zapiekana zielona fasola

Zapiekana zielona fasola

Zielona fasola zawiera substancje o działaniu łagodnie odwadniającym i oczyszczającym płyny ustrojowe. Posiada mnóstwo witamin i jest pyszna.

Zapiekanki

Rybna zapiekanka

Rybna zapiekanka

Zapiekanka może wydawać się ciężkostrawnym daniem, które niczego dobrego ze sobą nie przynosi, jednak jeśli połączyć odpowiednie składniki, na przykład rybę, potrawa podnosi swoją wartość.

Zapiekanki

Zapiekany bekon i jabłka

Zapiekany bekon i jabłka

Dzięki takim składnikom jak jabłka, seler, marchewka, cebula czy mięso z kurczaka, zapiekanka z bekonem zyskuje na wartości odżywczej i jest świetnym pomysłem na lunch lub kolację.

Zapiekanki

Zapiekanka ryżowa

Zapiekanka ryżowa

Cenne właściwości ryżu poznano najpierw w Azji, jeszcze w starożytności. Dzięki dużej zawartości magnezu, żelaza, wapnia, potasu, a także witamin z grupy B jest on niezwykle pomocny na przykład w regulowaniu poziomu cukru we krwi.

Zapiekanki

Zapiekanka śniadaniowa

Podany pomysł na zapiekankę zawiera dwa bardzo ważne z punktu widzenia zdrowego odżywiania składniki - cebulę i jabłko. Właściwości odżywcze tej pierwszej są powszechnie znane. Składniki: 350 g kiełbasy, 2 średnie jabłka, 2 duże cebule, 1/3 szklanki...