Zbyt długie siedzenie zwiększa ryzyko chorób nerek

Otyłość i ból stawów to nie jedyne negatywne skutki wielogodzinnego bezruchu. Osoby prowadzące siedzący tryb życia zwiększają także ryzyko chorób nerek.

Thomas Yates, lekarz ze Szpitala Uniwersyteckiego w Leicester, główny autor badania, stwierdził, że "w tej chwili nie wiemy, w jaki dokładnie sposób siedzący tryb życia lub aktywność fizyczna wpływają na zdrowie naszych nerek, jednak mniej siedzenia i więcej ruchu wiąże się, według naszych badań, z poprawą pracy układu krwionośnego, leczeniem nadciśnienia i skutków podwyższonego cholesterolu".

"Taka zmiana trybu życia prowadzi też do poprawy metabolizmu glukozy i działania pracy serca i arterii. Chociaż badanie to potwierdza tezę, jakoby istniał związek pomiędzy trybem życia a rozwojem chorób nerek, pokazuje ono też, że samo zmniejszenie czasu siedzenia w znaczący sposób poprawia stan zdrowia" - dodaje Yates.

Wyniki, opublikowane w "American Journal of Kidney Diseases", pokazały jednak, że wpływ, jaki siedzący tryb życia ma na nasze nerki, zasadniczo różni się w zależności od płci. Według zespołu naukowców z Uniwersytetu Leicester, aktywność fizyczna wiąże się z rzadszym występowaniem chorób nerek, jednak mężczyznom łatwiej jest zrekompensować szkody wyrządzone długim okresem siedzenia poprzez intensywne ćwiczenia.

Mężczyźni mogą zniwelować negatywne skutki siedzenia poprzez regularne ćwiczenia, jednak u kobiet nie zauważono takiej zależności
Mężczyźni mogą zniwelować negatywne skutki siedzenia poprzez regularne ćwiczenia, jednak u kobiet nie zauważono takiej zależności (123RF)

Oznacza to, że mężczyźni prowadzący siedzący tryb życia, spowodowany na przykład codzienną pracą biurową od rana do wieczora, mogą poprawić stan zdrowia, a w szczególności funkcjonowanie nerek, jeśli zaczną uprawiać trening o średniej lub wysokiej intensywności. Zaliczają się do niego między innymi energiczny spacer, jogging, lub ćwiczenia na bieżni, jak tłumaczy dr Yates.

Ćwiczenia mające za zadanie zrekompensować negatywne efekty siedzenia nie jest jednak tak efektywne w przypadku kobiet, jak u mężczyzn. Kobiety powinny z tego powodu jak najbardziej ograniczyć czas spędzany w pozycji siedzącej.

Naukowcy zbadali ponad 5,650 osób w wieku od 40 do 75 lat. Podzielono ich na dwie grupy różniące się ilością czasu spędzanego dziennie na siedzeniu i na ćwiczeniach.

Czego nie wiesz o nerkach?
Czego nie wiesz o nerkach? [7 zdjęć]

Nerki to parzysty narząd układu moczowo-płciowego, który kształtem przypomina ziarno fasoli. Są one położone...

zobacz galerię

Po uwzględnieniu czynników wynikających z trybu życia, ryzyko zachorowania na przewlekłą chorobę nerek zmniejszyło się o ponad 30 proc. u kobiet, które dziennie siedziały przez mniej niż 3 godziny w porównaniu z kobietami siedzącymi ponad 8 godzin dziennie.

Mężczyźni siedzący mniej niż mniej niż 3 godziny dziennie mieli o 15 proc. mniejsze ryzyko zachorowania. Mężczyźni zażywający aktywności fizycznej przez przynajmniej 30 minut dziennie charakteryzowali się o 30 proc. zmniejszonym ryzykiem wystąpienia przewlekłej choroby nerek. Ćwiczenia nie miały jednak znaczącego wpływu na wyniki kobiet.

Koniecznie przeczytaj

Poprzednie badania udowodniły jednak, że zwiększona aktywność fizyczna przyczynia się do poprawy pracy układu krwionośnego, chroni przed cukrzycą typu 2, rakiem piersi, rakiem jelita grubego i łuszczycy. Poprawa jest widoczna tak u mężczyzn, jak u kobiet.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.