Zdrowe jedzenie

spis treści
rozwiń

Nasz wygląd, samopoczucie oraz zdrowie są uzależnione od codziennej diety. Czynniki klimatyczne, a przede wszystkim tryb życia i wiek wpływają zarówno na ilość, jak i rodzaj składników odżywczych potrzebnych organizmowi w danym okresie życia. Pożywne i wartościowe potrawy szczególnie ważne są dla dzieci i młodzieży, aby ich rozwój przebiegał prawidłowo i bez zakłóceń. Zapewni to zdrowe jedzenie, którego produkty są bogate w witaminy, składniki mineralne, antyoksydanty, a także białko.

1. Naturalne składniki w diecie

Aby móc się cieszyć dobrym samopoczuciem i zdrowiem, organizm musi mieć zapewnione odpowiednią podaż składników odżywczych oraz aktywność fizyczną. Należy pamiętać, aby w naszej codziennej diecie znalazły się naturalne składniki. Dzięki temu nasz organizm będzie zdrowszy i bardziej odporny na choroby.

Zobacz film: "Co warto wiedzieć o błonniku?"

Dieta uboga w składniki naturalne, zawierająca żywność wysoko przetworzoną oraz konserwanty, często prowadzi do licznych dolegliwości i chorób cywilizacyjnych, takich jak:

Choroby te często są przewlekłe i trudne do wyleczenia. Ich najgorszą wadą jest to, że ujawniają się w zaawansowanym stadium, dlatego trudno jest stwierdzić, czy dany styl żywienia ma związek z rozwojem choroby.

2. Czego unikać w diecie?

Oprócz spożywania dużych ilości produktów przetworzonych i konserwantów popełniamy wiele innych błędów żywieniowych.

  • Wybór produktów ubogich w błonnik, który pełni ważną rolę w procesach trawiennych. Błonnik, który zawarty jest w owocach, warzywach, nasionach roślin strączkowych oraz w produktach pełnoziarnistych, spowalnia w jelitach wchłanianie węglowodanów, co powoduje obniżenie poziomu cukru we krwi. Ważną rolą błonnika jest również to, że wiąże oraz ułatwia wydalanie z organizmu toksycznych substancji chemicznych, zawartych w pokarmie.
Coraz więcej cukru w naszej diecie
Coraz więcej cukru w naszej diecie

Dieta współczesnego człowieka w bardzo wielu przypadkach jest coraz bardziej niezdrowa. Pośpieszny i...

zobacz galerię

Stosowanie oczyszczonej mąki oraz białego cukru, zwanego „białą śmiercią”, również nie sprzyja naszemu organizmowi. Tak lubiany przez nas cukier podwyższa poziom glukozy we krwi, zwiększając ryzyko zachorowalności na cykrzycę typu 2. Ponadto nadmierna ilość węglowodanów, w tym glukozy, również stanowi przyczynę poważnych chorób, do których możemy zaliczyć: nadciśnienie, otyłość, próchnicę (na którą cierpi około 60% ludności państw wysoko uprzemysłowionych). Ważne jest, aby pamiętać o wyborze produktów z nieoczyszczonej mąki, takich jak

razowe pieczywo, makaron. Świetnym źródłem błonnika jest również ryż brązowy, warzywa strączkowe oraz owoce. Nadmiernie spożywanie tłuszczów zawartych w produktach smażonych, fast foodach oraz słodyczach. Picie alkoholu nie jest wskazane, ponieważ podczas jego metabolizmu, w organizmie wytwarzane są toksyczne związki, czego efekty odczuwamy w postaci kaca. Ponadto alkohol obniża poziom glukozy we krwi, powodując nieprawidłowe funkcjonowanie mózgu, a także jest substancją toksyczną dla komórek wątroby. Do wyjątków możemy zaliczyć czerwone, wytrawne wino, które korzystnie wpływa na proces trawienia oraz obniża ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia.

3. Rola tłuszczów w diecie

Ważne jest, aby pamiętać, że tłuszcze dzielą się na trzy grupy:

  • pochodzenia zwierzęcego, nasycone, podnoszące poziom „złego” cholesterolu LDL, który odkłada się na ściankach tętnic; jest on zawarty w mięsie wieprzowym, wołowym, pełnotłustych produktach mlecznych, jajach – tych produktów powinniśmy jak najmniej spożywać;
  • pochodzenia zwierzęcego, nienasycone z grupy omega-3, które są zawarte w rybach i owocach morza;
  • pochodzenia roślinnego, wielonienasycone, z których powinna składać się nasza dieta, a występują one w orzechach, oliwie z oliwek, oleju rzepakowym, słonecznikowym, sojowym.

Wybierając tłuszcze, których będziesz używać w codziennej diecie, decyduj się na te, które mają niską zawartość tłuszczów trans, cholesterolu i tłuszczów nasyconych. Aby nie zwiększać poziomu cholesterolu we krwi, a tym samym nie obciążać układu krążenia, należy spożywać oleje słonecznikowe, kukurydziane, rzepakowe, szafranowe, sezamowe i sojowe.

Oliwa z oliwek jest uznana za jeden z najzdrowszych produktów na świecie, ze względu na zawartość witaminy E, która jest antyoksydantem. Oliwa z oliwek ponadto obniża poziom złego cholesterolu LDL, podnosząc poziom dobrego cholesterolu HDL. Oliwą można smarować pełnoziarniste pieczywo, skrapiać grillowaną rybę i warzywa oraz używać jako sosu do warzyw i owoców morza.

4. Produkty zapewniające zdrowie

Aby nasza dieta była zdrowa i nie prowadziła do chorób, powinna:

  • składać się z następujących produktów: warzyw, owoców, produktów zbożowych, białka dostarczanego przez ryby i drób, oliwy z oliwek, roślin strączkowych;
  • być różnorodna i bogata w witaminy i minerały, wtedy będzie dostarczać wszystkich niezbędnych składników odżywczych.

Bogatym źródłem składników mineralnych są orzechy. Migdały są źródłem witaminy E (jedna garść pokrywa połowę dziennego zapotrzebowania), a także zawierają więcej magnezu w porównaniu do innych orzechów. Orzechy z pewnością można określić mianem zdrowego jedzenia, także śmiało spożywaj je jako przekąskę oraz dodawaj do posiłków. Orzechy można ponadto opiekać lub smażyć, jeśli wolisz je jeść na ciepło.

Owoce jagodowe, np. borówka amerykańska, są bogate w beta-karoten, kwas foliowy oraz fitoskładniki. Należą również do żywności będącej źródłem antyoksydantów. Żurawina znana jest ze swoich właściwości zapobiegania oraz leczenia infekcji dróg moczowych. Z kolei czarne jagody lub borówka amerykańska zawierają flawonoid - luteinę, która korzystnie wpływa na proces widzenia oraz poprawia wzrok. Owoce te mogą stanowić świetną przekąskę lub dodatek do musli.

Zdrowe jedzenie to również zielone warzywa, jak szpinak i brokuły. Są one doskonałym źródłem związków posiadających zdolność zmiatania wolnych rodników, a mianowicie: witaminy A, E, C, flawonoidów. Ponadto zawierają kwas foliowy, wapń, potas, a przede wszystkim błonnik.
Oczywiste jest, że spożywanie surowych warzyw i owoców jest zdrowsze niż przetworzonych, ponieważ w trakcie obróbki termicznej wiele związków ulega zniszczeniu. Jeśli już musimy ogrzewać warzywa lub owoce, najlepiej jest zastosować gotowanie na parze.

Powyższe zalecenia na pewno sprawią, że nasza dieta będzie korzystnie wpływać na nasze samopoczucie i zdrowie. Dlatego warto zmienić swoje złe nawyki żywieniowe oraz spożywać naturalne, nieprzetworzone produkty spożywcze.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!