Przejdź na WP

Zdrowie po 50

Pięćdziesiąty rok życia to ważny etap życia dla każdej kobiety. Dzieci kończą szkołę średnią, zaczynają studia, niektóre zakładają już własne rodziny, często opuszczają rodzinny dom. W pracy nowe wyzwania, w związku stare problemy… Organizm nie jest już tak odporny, jak wcześniej, co dodatkowo wzmaga stres. Jak poradzić sobie w trudnym okresie i jak zachować formę po pięćdziesiątce?

Zobacz film: "Podstawowe badania, jakie powinna wykonać każda kobieta"

1. Jak zachować formę fizyczną?

  • Dbaj o odpowiednią ilość snu. Nawet jeśli w wieku 40 lat 5 godzin snu wydawało się wystarczające, teraz to o wiele za mało.
  • Wykonaj badania profilaktyczne w kierunku raka jelita grubego, raka piersi i raka szyjki macicy.
  • Nie zapominaj o badaniach profilaktycznych w kierunku osteoporozy. Porozmawiaj z lekarzem na temat dostarczania odpowiedniej ilości wapnia i witaminy D.
  • Wykonuj badania kontrolne co 3 lata. Badaj ciśnienie, cholesterol, poziom cukru i tarczycę. Pamiętaj również, że kobiety w okresie okołomenopauzalnym, po 50 roku życia, są szczególnie narażone na depresję. Dlatego jeśli wciąż czujesz się smutna i przygnębiona, masz kłopoty ze snem i koncentracją – skonsultuj się w tej sprawie ze swoim lekarzem lub lekarzem psychiatrą.
  • Ćwicz w celu wzmocnienia kości i zmniejszenia ryzyka chorób układu sercowo-naczyniowego. Jeśli nie lubisz sportu, wystarczy codzienny marsz, pływanie, korzystanie ze schodów zamiast z windy.
  • Ćwicz jogę. Joga zapewnia lepszą równowagę, zmniejszając ryzyko upadków i złamań. Wzmocni i uelastyczni mięśnie. Będziesz bardziej odporna na kontuzje.
  • Dbaj o zdrową dietę: jedz owoce, warzywa, ryby oraz produkty pełnozbożowe. Unikaj słodyczy. Pij dużo wody mineralnej i niegazowanej – minimum 2 litry dziennie.
Słabe wino też dobre
Słabe wino też dobre

Jak ocenia World Cancer Research Fund (WCRF) osoby, które piją wino z niższym niż zwykle poziomem alkoholu,...

zobacz galerię
  • Nie przesadzaj z alkoholem. Limit alkoholu dla kobiet, bez względu na wiek, to 1 do 6 kieliszków tygodniowo. Czerwone wino sprzyja procesom trawiennym i jest źródłem bardzo cennych antyoksydantów.
  • Korzystaj z zajęć gimnastycznych pod okiem wykwalifikowanej kadry instruktorskiej.
  • W ramach relaksu korzystaj z gabinetów kosmetycznych, dbając o swoją cerę, ręce i nogi. Będzie to doskonała okazja do relaksu.

2. Jak zachować formę psychiczną?

  • Nie rozpoczynaj dnia z marszu. Daj sobie chwilę na refleksję, medytację czy lekturę.
  • Wyznaczaj sobie cele i spełniaj je. Każdego dnia nadawaj sens swojemu życiu.
  • Baw się. Rób to, na co masz ochotę i to, co sprawia ci przyjemność: wspinaczka, spacery, jazda na nartach, taniec.
  • Znajduj kreatywne zajęcia. Maluj, uprawiaj ogródek. Kreatywne zajęcia lepiej stymulują umysł niż czytanie czasopism czy oglądanie telewizji, a ponadto zapobiegają depresji.
  • Stwórz w swoim domu oazę dla siebie, miejsce relaksu i odpoczynku – miejsce, w którym potrafisz się wyciszyć i jest ci dobrze. Zadbaj o dobrą muzykę, książki, zapraszaj znajomych. Nie wahaj się skoncentrować na sobie, kiedy tylko odczujesz taką potrzebę.
  • Otaczaj się ludźmi pozytywnie patrzącymi na świat. Dzięki nim wykorzystasz w pełni wszystko, co oferuje ci życie.

Niezależnie od wieku, pamiętaj o regularnych wizytach u lekarza pierwszego kontaktu, ginekologa oraz stomatologa. Jeżeli zaistnieje taka konieczność, korzystaj z porad innych specjalistów. „W zdrowym ciele zdrowy duch” – zdrowie i pozytywne nastawienie do życia sprzyjają łatwiejszemu dostosowaniu się do zmieniającego się organizmu.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy