Zielona kawa - odchudzanie, choroby nowotworowe, przyrządzanie

spis treści
rozwiń

W ostatnich latach można zaobserwować znaczne zwiększenie zainteresowania zieloną kawą, która uchodzi za jeden z najlepszych napojów wspomagających proces odchudzania. Jej niesamowite właściwości nie ograniczają się jednak jedynie do przyspieszenia spalania tkanki tłuszczowej. Sprawdź, jakie jeszcze korzyści wiążą się z regularnym spożywaniem tego napoju.

1. Zielona kawa - wpływ na odchudzanie

Zielona kawa to zwyczajowe określenie niepalonych ziaren kawy z gatunku Robusta, określanych jako mniej szlachetna siostra popularnej Arabicy. Rezygnacja z palenia ziaren sprawiła, że zawiera ona większą ilość kwasu chlorogenowego, który w wielu krajach w postaci wyizolowanej jest zażywany jako suplement diety na utratę masy ciała – jego działanie w tym zakresie zostało udowodnione naukowo. Dzięki połączeniu tego związku z kofeiną ta odchudzająca kawa zielona zmniejsza tempo wchłaniania zawartej w spożywanych produktach glukozy do układu krwionośnego, dlatego z czystym sumieniem mogą sięgać po nią zarówno osoby zdrowe, jak i te cierpiące na cukrzycę. Mniejsze stężenie cukru we krwi idzie w parze ze zmniejszeniem ilości odkładającego się tłuszczu. Spożywanie zielonej kawy zaleca się z tego względu przede wszystkim osobom cierpiącym na otyłość. Ważne jest jednak, by w czasie przyjmowania zielonej kawy, ograniczyć ilość dostarczanego do organizmu tłuszczu. Warto wiedzieć, że zielona kawa pomaga także zredukować tzw. pomarańczową skórkę, która jest utrapieniem coraz większej ilości kobiet w różnym wieku.

Zobacz film: "Jak zdrowo jeść i tracić na wadze?"

Najskuteczniej, ale i najbezpieczniej jest stosować zmieloną kawę naturalną, czyli w formie naparu. Odradzam tabletki lub kapsułki z niepewnego źródła, które mogą zawierać nieznane dla nas substancje niewymienione na etykiecie.

2. Zielona kawa - zapobieganie chorobom nowotworowym

Wspomniany kwas chlorogenowy zawarty w niepalonej kawie wykazuje szereg innych, cennych właściwości. Należy on do grupy polifenoli, które są silnymi antyutleniaczami, dzięki czemu okazuje się on pomocny w walce ze szkodliwymi wolnymi rodnikami przyczyniającymi się nie tylko do przyspieszenie procesów starzenia, ale również do powstawania komórek nowotworowych.  Warto wiedzieć, że działanie antyoksydacyjne zielonej kawy jest znacznie silniejsze niż ma to miejsce w przypadku witaminy C oraz zielonej herbaty, które uchodzą za silny przeciwutleniacze. Co więcej wykazuje ona silne działanie detoksykacyjne. Spożywanie tego napoju  może zatem wspomagać działania zapobiegające wystąpieniu chorób nowotworowych.

Cała prawda o kawie – zobacz, czy powinieneś ją pić
Cała prawda o kawie – zobacz, czy powinieneś ją pić [8 zdjęć]

Kawa wywiera wielokierunkowy wpływ na organizm ludzki. Z jednej strony zawiera w składzie substancje...

zobacz galerię

3. Zielona kawa - profilaktyka chorób

Działanie zielonej kawy jest jednak o wiele szersze. Zawarte w niej substancje mogą mieć dobroczynny wpływ na nasz system odpornościowy, dlatego jej regularne spożywanie sprzyja ochronie przed infekcjami. Pozytywnie oddziałują także na naszą wątrobę, obniżając ryzyko powstania kamieni żółciowych (zwłaszcza u mężczyzn) oraz wystąpienia cukrzycy typu 2. Obecność kwasu salicylowego warunkuje jej właściwości przeciwgorączkowe i przeciwzapalne, natomiast kwas galusowy oraz gentyzynowy zwalczają niebezpieczne bakterie i wirusy.

4. Zielona kawa - jak przyrządzić napar?

Parzenie zielonej kawy przebiega podobnie jak przygotowanie tradycyjnej kawy czarnej. Do filiżanki należy wsypać około 2-3 łyżeczek zmielonych ziaren, a następnie zalać je gorącą wodą. Ważne jest, by nie był to jednak wrzątek, który może pozbawić ziarna ich drogocennych właściwości. Po zaparzeniu ziaren, napój jest gotowy do picia. Jeżeli nie odpowiada nam jej dość mało intensywny smak, to możemy wzbogacić go odrobiną brązowego cukru, miodu lub mleka.

Jeżeli zależy nam na tym, aby ziarna były jak najświeższe, to warto zmielić je samodzielnie. W tym celu należy zaopatrzyć się nie tylko w młynek, ale i w moździerz – ziarna zielonej kawy są dość twarde i mogłyby uszkodzić urządzenia, dlatego bezpieczniej jest je wcześniej rozdrobnić.

Pamiętajmy, by nie przesadzać z ilością wypijanych w ciągu dnia filiżanek zielonej kawy – 2–3 zdecydowanie wystarczą. Napój można spożywać w celach profilaktycznych, a także jako suplement w trakcie diety odchudzającej. Jeżeli naszym problemem jest nadwaga, to warto sięgać po niego jeszcze zanim zjemy śniadanie. Praktyka ta może pomóc pozbyć się nawet 2 kg miesięcznie. Ziarna zmielonej kawy dostaniemy w większości sklepów oferujących zdrową żywność.

Należy podkreślić, że zielona kawa jest suplementem diety, a nie lekarstwem na różnego rodzaju dolegliwości i choroby. Aby można było obserwować pozytywne efekty związane ze spożywaniem zielonej kawy, musi to iść w parze ze zdrowym trybem życia i odpowiednio zbilansowaną dietą. Jeżeli zależy nam na utracie zbędnych kilogramów, to nie wystarczy spożywanie kilku filiżanek zielonej kawy dziennie – niezbędna jest regularna aktywność fizyczna, która przyspieszy ten proces i pomoże utrwalić zadowalające efekty.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!