Źródła witaminy E

Witamina E, inaczej tokoferol, jest przeciwutleniaczem. Odpowiada głównie za ochronę organizmu, chroni płuca i inne komórki przed uszkodzeniem. Witamina E uczestniczy też w procesie wytwarzania czerwonych krwinek oraz zapobiega nowotworom.

Tokoferol pełni również bardzo istotną rolę w sprawnym funkcjonowaniu układu rozrodczego i wzmacnianiu odporności organizmu.

Organizm ludzki nie jest w stanie sam produkować witaminy E, dlatego musi być ona dostarczana w pożywieniu.

Zobacz film: "Sól w diecie - ile można spożywać?"

1. Źródła witaminy E w pokarmach

Główne źródła witaminy E, to:

Zjadając łyżkę stołową jednego z tych olejów lub małą garść orzechów laskowych czy migdałów, połowa dziennego zapotrzebowania na witaminę E dla dorosłego człowieka jest zaspokojona. Ryzyko niedoboru witaminy E jest więc minimalne. Pokarmy bogate w witaminę E (zawartość witaminy E w mg na 100 g):

2. Dzienne zapotrzebowanie na witaminę E

  • niemowlęta – 4 mg;
  • dzieci od 1 do 3 lat – 6 mg;
  • dzieci od 4 do 6 lat – 7,5 mg;
  • dzieci od 7 do 9 lat – 9 mg;
  • dzieci od 10 do 12 lat – 11 mg;
  • młodzież od 13 do 19 lat – 12 mg;
  • dorosła kobieta – 12 mg;
  • dorosły mężczyzna – 12 mg;
  • osoby starsze, po 75. roku życia – 20-50 mg;
  • kobieta ciężarna – 12 mg;
  • kobieta karmiąca – 12 mg.
spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!