Związek alzheimera i diety

Wzrasta ilość zachorowań na chorobę Alzheimera oraz demencję wraz z przejęciem typowej zachodniej diety - hamburgerów, frytek, steków i smażonych kurczaków - to najnowsze doniesienia opublikowane w magazynie „Journal of the American College of Nutrition”.

Naukowcy nie są zdziwieni wynikiem badań. Spora ich część wskazuje, że dieta oparta na śmieciowym jedzeniu, mięsie i pokarmach bogatych w cukry zwiększa ryzyko choroby Alzheimera, a tradycyjne jedzenie bogate w naturalne składniki - głównie warzywa, obniża ryzyko zachorowania.

W samych Stanach Zjednoczonych ilość osób cierpiących właśnie na chorobę Alzheimera zajmuje drugie miejsce na świecie z ilością pięciu milionów osób. Według przewidywań, do 2050 roku liczba ta może wzrosnąć nawet do 14 milionów.

Niektórzy lekarze nazywają choroby serca i chorobę Alzheimera bliźniaczymi patologiami ze względu na wspólny mianownik odnoszący się do czynników ryzyka, takich jak palenie papierosów, mała ilość ćwiczeń fizycznych czy też tak zwany szeroko pojęty styl życia.

To co jemy ma wielki wpływ na nasze zdrowie
To co jemy ma wielki wpływ na nasze zdrowie

Nie dziwią więc wzrost wskaźników zachorowań na Alzheimera wraz ze wzrostem spożywania śmieciowego jedzenia. To pewnego rodzaju patologia - „jest cała grupa ludzi niedożywionych z powodu spożywania pokarmów nieodpowiednich dla nich” - komentuje ekolog David Tillman z Uniwersytetu w Minnesocie.

Przetworzone jedzenie ma niską wartość odżywczą, a niska zawartość owoców i warzyw ma silnie negatywny wpływ na zdrowie. Japonia jest typowym przykładem tego trendu, mówi autor badań William B. Grant.

Tradycyjna japońska dieta jest bogata w różnego rodzaju ziarna i ryby, które są kojarzone z niskim ryzykiem rozwinięcia demencji. Stopniowo od lat 80 Japończycy zaczęli przejmować zachodnią dietę, bogatą w czerwone mięso, przetworzone produkty, dużą zawartość tłuszczu i cukrów.

6 produktów, które chronią mózg i zapobiegają chorobie Alzheimera
6 produktów, które chronią mózg i zapobiegają chorobie Alzheimera [7 zdjęć]

Alzheimer to ciężka choroba. Wyniszcza układ nerwowy i sprawia, że chory nie jest w stanie prawidłowo...

zobacz galerię

Ilość zachorowań na chorobę Alzheimera podniosła się z 1 procenta (1985) do 7 procent w 2008 roku. Ryby łowione w oceanie są chętnie spożywane w kraju Kwitnącej Wiśni. Są one dobrym ****źródłem kwasów omega-3 i witaminy D, obydwie redukujące prawdopodobieństwo zachorowania na chorobę Alzheimera.

Autor badań, William B. Grant, zauważa, że od kiedy Japończycy zmienili dietę, ilość chorób przewlekłych, takich jak nowotwory czy choroba Alzheimera, wzrosła dramatycznie.

Dla porównania, w krajach takich jak Egipt czy Indie, gdzie tradycyjna dieta jest nadal utrzymywana ilość zachorowań na chorobę Alzheimera jest niewielka nawet u starszych osób. Recepta na zdrowie do duża ilość warzyw i unikanie śmieciowego jedzenia.

Poznaj 5 zaskakujących oznak demencji
Poznaj 5 zaskakujących oznak demencji [6 zdjęć]

Demencja to termin opisujący objawy, takie jak zmiany osobowości, utrata pamięci, zaniedbywanie higieny...

zobacz galerię

Co dokładnie jeść, aby nie dotknęła nas demencja? Powinniśmy stosować dietę zawierającą jak najmniejszą ilość przetworzonych pokarmów, bogatą w świeże owoce, warzywa, orzechy, oliwę z oliwek, ryby, umiarkowaną ilość nabiału i czerwonego mięsa. Innymi słowy, wszystko to, co zawiera dieta śródziemnomorska, która jak dowiedli naukowcy redukuje ryzyko zachorowania na chorobę Alzheimera, jak i również i jego progresję.

Dobrym rozwiązaniem może być dieta MIND opracowana przez naukowców przy Uniwersytecie w Chicago. Jak dowodzą badania, osoby, które przestrzegały diety, ale nie w stu procentach, zmniejszyły ryzyko zachorowania na chorobę Alzheimera o 35 proc., a restrykcyjne stosowanie pozwoliło na redukcję tego ryzyka o blisko 50 procent.

Dieta ta zakłada 6 lub więcej posiłków z warzyw liściastych tygodniowo oraz 5 porcji orzechów. Ryby powinne być spożywane raz w tygodniu, drób zaś dwukrotnie. Zaleca się, aby oliwa z oliwek była podstawowym olejem, a dieta powinna być bogata w warzywa i owoce. Nie zaszkodzi również kieliszek czerwonego wina - do piecu razy w tygodniu.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy