Żywność funkcjonalna, która zwiększa odporność

W sezonie zwiększonej zachorowalności na przeziębienia i grypę należy zadbać o nasz system immunologiczny poprzez zdrową dietę. W tym okresie niezastąpiona jest żywność funkcjonalna w postaci probiotyków i prebiotyków, które nie tylko regulują pracę układu pokarmowego, ale też doskonale wzmacniają odporność organizmu.

1. Co jeść, aby wzmocnić odporność?

Żywność funkcjonalna a odporność
Żywność funkcjonalna a odporność

Produkty, którymi się żywimy mają duży wpływ na naszą odporność, a co za tym idzie - rownież na nasze...

zobacz galerię

Produkty probiotyczne zawierają wyselekcjonowane kultury bakterii lub drożdży. W trakcie infekcji bakteryjnych przyjmowanie antybiotyku osłabia działanie układu pokarmowego i niszczy naturalną mikroflorę naszego organizmu. Jej odbudowa i powrót do prawidłowego funkcjonowania może zająć aż pół roku. Dlatego tak ważne jest spożywanie kefirów , jogurtów lub maślanek, które są źródłem bakterii probiotycznych. W przypadku długotrwałych kuracji antybiotykowych ich działanie może okazać się niewystarczające. Warto wtedy wspomagać się specjalnymi preparatami dostępnymi w aptekach, które pomagają w krótszym czasie przywrócić naturalną florę bakteryjną. Przyjmowanie antybiotyków bez osłony w postaci żywności probiotycznej może mieć negatywne konsekwencje dla organizmu i spowodować grzybicę układu pokarmowego. Produkty probiotyczne regulują procesy trawienne oraz wpływają na produkcję przeciwciał. Są także źródłem wapnia , pełnowartościowego białka oraz witamin A , D i B. Bakterie mlekowe możemy odnaleźć również w kapuście i ogórkach.

Zobacz film: "Jak nie dać się oszukać i kupić dobrą żywność?"

2. Zalety stosowania probiotyków

Stosowanie probiotyków może przynieść wiele korzyści zdrowotnych. Żywność funkcjonalna zawierająca bakterie probiotyczne ułatwia trawienie pokarmów. Wpływa również na lepsze przyswajanie witamin oraz minerałów. Podawanie bakterii probiotycznych zwiększa odporność na zakażenia oraz zapobiega alergiom. Niektóre szczepy wykazują także działanie przeciwnowotworowe. Dodatkowo probiotyki zmniejszają poziom cholesterolu. Wybierając konkretne produkty probiotyczne, warto dokładnie czytać wszystkie etykiety. Wiele jogurtów czy kefirów, które znajdujemy na sklepowych półkach, chociaż zawiera etykietkę „żywe kultury bakterii”, nie należy do probiotyków. Należy dokładnie sprawdzać, jakie konkretne szczepy bakterii wchodzą w ich skład.

3. Znaczenie prebiotyków

Aby wzmocnić odporność, samo spożywanie produktów probiotycznych nie wystarczy. Konieczne jest również przyjmowanie prebiotyków, które mają za zadanie pobudzić florę bakteryjną jelita grubego do wytwarzania wartościowych bakterii. Należą do nich: skrobia, oligosacharydy oraz polisacharydy. Warto zatem codzienną dietę wzbogacić o produkty prebiotyczne, które usprawniają działanie układu pokarmowego i dodatkowo są pokarmem dla bakterii probiotycznych. Źródła probiotyków to m.in. warzywa: cebula, szparagi, por oraz czosnek. W dużych ilościach występują także m.in. w pszenicy oraz bananach.

Żywność funkcjonalna w postaci probiotyków może stanowić doskonałą ochronę organizmu przed infekcjami. Warto zatem jak najszybciej zadbać o system immunologiczny i uzupełnić swoją lodówkę o zapasy zdrowych i pożywnych jogurtów.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.