Trwa ładowanie...
Artykuł zweryfikowany przez eksperta: Mgr Kamila Drozd

Relacje z szefem

Avatar placeholder
25.03.2017 20:44
Relacje z szefem
Relacje z szefem

Dobre relacje z szefem to jeden z najważniejszych elementów, jakie determinują zadowolenie ze swojej pracy. Warto mieć świadomość, że skoro w pracy spędzamy 8 godzin dziennie 5 razy w tygodniu, to atmosfera w miejscu pracy ma ogromny wpływ na nasze ogólne samopoczucie, a nawet nasz stan psychiczny. Konflikty w pracy, a w szczególności konflikty z szefem, nie tylko szkodzą naszej karierze, ale również nas stresują, wyprowadzają z równowagi, prowadzą do depresji.

spis treści

1. Jak zbudować dobre relacje z szefem?

  • Szanuj swego szefa

Szef zasługuje na twój szacunek przez sam fakt piastowania swojej pozycji. Problemy z szefem często biorą się z braku zrozumienia. Nawet jeśli twój przełożony jest trudnym człowiekiem, postaraj się postawić w jego pozycji, aby go lepiej zrozumieć. Jako osoba, na której spoczywa duża odpowiedzialność, twój szef jest pod ogromną presją i żyje w dużym stresie. Cały czas ma świadomość, że jego cele nie idą w parze z celami jego pracowników i że zawsze narażony jest na krytykę, a każdy, choć tego nie okazuje, jest do niego wrogo nastawiony. Szanuj autorytet szefa, nawet jeśli nie szanujesz go jako osoby.

  • Waż słowa

Bardzo często rozmowa z szefem jest tak frustrująca, że czujesz, że zaraz wybuchniesz. W takiej chwili bardzo łatwo można powiedzieć coś, czego się będzie później żałować. Dlatego też, jeśli chcesz porozmawiać z szefem o jakiejś drażliwej kwestii, lepiej wcześniej dokładnie przemyśl to, co chcesz powiedzieć i zastanów się, jaka będzie jego reakcja. Będąc w ten sposób przygotowanym na rozmowę, można uniknąć negatywnych emocji.

  • Zachowaj granice

Dobre relacje z szefem czasami mogą być bardzo przyjacielskie. Taka sytuacja również nie jest korzystna. Dobrym rozwiązaniem jest rozdzielanie spraw służbowych i prywatnych. Jeśli twój przełożony jest twoim przyjacielem, któraś sfera życia może na tym ucierpieć - albo wasza współpraca stanie się nieefektywna, albo stracisz przyjaciela. Z tego względu każdą rozmowę z szefem, która przybiera zbyt osobisty charakter, warto sprowadzić z powrotem do spraw służbowych.

2. Mobbing w pracy

Jeśli jesteś przedmiotem bezustannej, nieuzasadnionej krytyki, poniżania, wyśmiewania, twój szef ma wobec ciebie większe wymaga niż wobec innych, zmusza cię do pracy po godzinach i wykonywania zadań spoza zakresu twoich obowiązków, a także wypowiada się pogardliwie o twojej pracy i życiu prywatnym, niewątpliwie jesteś ofiarą mobbingu. W sytuacji, gdy szef wykorzystuje swoją pozycję, aby zmusić cię do pewnych zachowań, a przy tym źle cię traktuje, nie należy mu na to pozwalać. Chociaż bardzo trudno jest przeciwstawić się własnemu szefowi, należy pamiętać, że jeśli tego nie zrobimy, z czasem będzie tylko gorzej.

W relacjach z szefem należy postawić przede wszystkim na profesjonalizm. Taka postawa z pewnością zostanie dostrzeżona i doceniona, a wszelkie próby nadskakiwania szefowi są łatwe do odczytania i sprawiają, że tracisz w jego oczach. Jednocześnie nigdy nie należy pozwalać na mobbing i trzeba reagować, jeśli zauważy się jego przejawy. Warto zachować zdrowy rozsądek – nie czynić relacji z szefem zbyt przyjacielskich, a nawet intymnych ani nie pozwolić, by relacja przełożony-podwładny stała się zarzewiem walki.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze