Apteki w reklamach? Nowelizacja prawa farmaceutycznego w toku
Ministerstwo Zdrowia zapowiedziało uchylenie obowiązującego od 2012 roku całkowitego zakazu reklamy aptek ogólnodostępnych i punktów aptecznych. Propozycja zmian znalazła się w projekcie nowelizacji Prawa farmaceutycznego, którego założenia opublikowano w rządowym wykazie prac legislacyjnych i programowych.
Nowe zasady reklamy
Resort zdrowia podkreśla, że zniesienie zakazu nie oznacza pełnej swobody w promocji działalności aptek. Konieczne będzie bowiem wprowadzenie jasnych zasad dotyczących treści reklam. Ich celem ma być ochrona pacjentów przed nieuczciwymi praktykami i przed zachęcaniem do nabywania leków w sposób nieuzasadniony medycznie.
Reklamy mają zachować obiektywny i neutralny charakter – bez elementów mogących skłaniać do nadmiernych zakupów czy nieracjonalnego korzystania z usług aptecznych. Jednocześnie przepisy będą zgodne z wytycznymi Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, który w czerwcowym wyroku uznał, że całkowity zakaz reklamy aptek jest środkiem zbyt restrykcyjnym i nieproporcjonalnym wobec celu ochrony zdrowia publicznego.
Projektowane regulacje przewidują możliwość prowadzenia reklamy usług świadczonych przez farmaceutów – jednak z poszanowaniem zasad wykonywania zawodu oraz norm etyki zawodowej.
Wpływ kawy na pracę jelit
Farmaceuta - czym się zajmuje?
Farmaceuta to specjalista zajmujący się przygotowywaniem i wydawaniem leków, a także udzielaniem pacjentom informacji o ich prawidłowym stosowaniu. Jego zadaniem jest dbanie o bezpieczeństwo farmakoterapii. Farmaceuta nie może diagnozować chorób ani prowadzić leczenia w taki sposób jak lekarz – nie wykonuje badań, nie stawia rozpoznań i nie prowadzi terapii medycznych. Może jednak wspierać pacjenta w zakresie farmakoterapii. Aby zostać farmaceutą należy ukończyć studia na kierunku farmacji oraz odbyć 6-miesięczny staż.
Źródło: PAP
Treści w naszych serwisach służą celom informacyjno-edukacyjnym i nie zastępują konsultacji lekarskiej. Przed podjęciem decyzji zdrowotnych skonsultuj się ze specjalistą.