Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (870 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Czy do siebie pasujecie?

Avatar placeholder
02.07.2024 12:56
Czy do siebie pasujecie?
Czy do siebie pasujecie? (Adobe Stock)

Liczne psychotesty, quizy, horoskopy partnerskie czy numerologia próbują rozszyfrować, na ile tworzysz ze swoją połową udany związek. Internet i kolorowa prasa oferują mnóstwo zabaw, tzw. „kalkulatorów miłości”, „testerów dopasowania” czy „love sprawdzianów”. Często sam pytasz, na ile pasujecie do siebie. Co was łączy, a co dzieli? Jakie są proporcje między różnicami a podobieństwami w waszych charakterach? Od czego zależy szczęście w związku i czy jest złota recepta na udane małżeństwo?

spis treści

1. Udany związek

Każdy marzy o szczęśliwym życiu przy boku bliskiej sobie osoby. Jakie jednak czynniki decydują o tym, że partnerstwo stanie się źródłem satysfakcji i zadowolenia, a nie – cierpienia i bólu? Psychologowie wyróżniają dwa główne typy relacji:

  • związki symetryczne – tworzą się na zasadzie podobieństwa i równowagi sił psychicznych,
  • związki komplementarne – powstają na zasadzie kontrastu, a partnerzy wzajemnie się uzupełniają.

Zastanawiasz się pewnie teraz, który z rodzajów związku tworzycie ty i twój partner. Który z typów relacji sprzyja szczęściu? Nie ma reguły, chociaż badania dowodzą, że dla jakości i długości trwania związku lepiej, by było więcej podobieństw niż różnic między partnerami. Człowiekowi często ciężko jest dostrzec piękno i możliwość ubogacenia się dzięki temu, co w związku jest różnorodne. To, co dzieli i było w czasie zalotów inspiracją oraz źródłem fascynacji, po jakimś czasie zaczyna irytować i stawać się motywem kłótni.

Czy przeciwieństwa się przyciągają? Co pcha w ramiona osoby zupełnie innej niż ty sam? Czasami możliwość wzajemnego uzupełniania się i zdobycia w ten sposób psychicznej pełni. Jeżeli jesteś osobą uległą, możesz stworzyć świetny związek z partnerem dominującym. Jeśli lubisz słuchać innych, idealnie dopasujesz się w związku z gadułą.

Większość par nie ma jednak świadomości ukrytych dopasowań scalających związek. Można łączyć się w pary na zasadzie kontrastu, gdyż taki układ uzupełnia osobiste deficyty. Wówczas relacja przestaje mieć charakter funkcjonalny, a nosi znamiona patologii, gdyż ma zabezpieczać przed dyskomfortem psychicznym, rodząc kolejne problemy i konflikty, jak np. w układzie kat-ofiara.

2. Dopasowanie w związku

Bezsprzecznie ludzie łączą się w pary ze względu na atrakcyjność seksualną, wspólnotę zainteresowań, pasji czy podobne doświadczenia życiowe. Podkreśla się niejednokrotnie, że dla trwałości związku ważne jest dopasowanie charakterów kobiety i mężczyzny. Co to znaczy „pasować do siebie”? Pod jakim względem powinno się być do siebie podobnym, a w jakich obszarach dopuszczalna jest odmienność?

Czy ważniejsza jest zgodność osobowości czy wspólne tradycje, obyczaje, religia? Od czego zależy udane małżeństwo? Od skutecznej komunikacji czy nieziemskiego seksu? Czy decydującą rolę dla jakości związku ma temperament czy styl życia pary?

W trakcie trwania małżeństwa ustalają się małżeńskie tematy, są negocjowane role i obowiązki małżeńskie, ustalane zgodności co do małżeńskich tożsamości. Małżonkowie ustalają również strategie, jakie regulują dystans z rodziną, przyjaciółmi czy pracą. Aby miała miejsce satysfakcjonująca i komfortowa równowaga indywidualności i bliskości, między małżonkami muszą zostać ustalone strategie dotyczące wewnętrznych granic pomiędzy nimi.

Wszystkie pary powinny ustalić też strategie zarządzania gospodarstwem domowym i finansami, efektywnego zarządzania emocjonalną bliskością w małżeństwie, udzielania sobie wzajemnie wsparcia, osiągania satysfakcji seksualnej oraz kierowania potencjalnym konfliktem.

3. Psychologia związku

Mieczysław Plopa, polski psycholog i współautor testu KDM-2 (Kwestionariusza Dobranego Małżeństwa), wymienia 4 istotne wymiary dla jakości relacji:

  • intymność – rozumiana jako satysfakcja z bycia w bliskiej relacji z partnerem, potrzeba budowania relacji opartych na pełnym otwarciu, zaufaniu, bliskości i szczerości;
  • samorealizacja – definiowana jako poziom satysfakcji z małżeństwa, które stanowi możliwość realizacji każdego z partnerów, realizacji własnego systemu wartości, swoich zadań życiowych;
  • podobieństwo między partnerami – czyli zdolność do realizacji ważnych celów małżeńskich i rodzinnych, syntonia poglądów na temat rozwoju związku, wydawania pieniędzy, spędzania wolnego czasu, określania zewnętrznych granic rodziny, kultywowania tradycji rodzinnych czy sposobów wychowywania dzieci;
  • rozczarowanie – poczucie porażki życiowej wynikającej z faktu zawarcia związku małżeńskiego, poczucie skrępowania, braku niezależności i autonomii.

Trzy pierwsze wymiary powinny być maksymalnie wysokie, natomiast ostatni – rozczarowanie – należy redukować do najniższego poziomu. Na podstawie powyższych czynników łatwo się domyślić, że dla jakości związku ważne są zarówno cechy charakteru, jak i osobowość, wrażliwość, dojrzałość psychiczna, poziom towarzyskości, ekspresyjność, granice tolerancji w związku oraz wzajemne oczekiwania.

Fundamentem staje się system wartości, priorytety oraz cele życiowe. W odniesieniu do nich para powinna przejawiać podobieństwo. Trudno budować trwały związek z osobą, które aspiruje do zupełnie innych celów niż ty.

Nie ma złotej recepty na udany związek ani metody-wytrychu na szczęśliwe małżeństwo. Kluczem do sukcesu jest ciągła praca nad relacją. Trzeba chcieć udoskonalać związek. Jeżeli nie ma motywacji, by odkrywać się na nowo albo wypracowywać wzajemne strategie porozumienia, trudno będzie mówić o satysfakcji z małżeństwa.

Myślenie życzeniowe: „Tak bym chciała mieć idealnego małżonka” nie sprawi, że nagle spadnie z nieba książę z bajki. Udany związek to autoanaliza własnych zachowań plus konstruktywna rozmowa na temat wzajemnych uczuć, oczekiwań i potrzeb.

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze