Dress code

Dress code to styl ubioru o zuniformizowanym kształcie. Przypomina nieco mundurki szkolne, które wciąż budzą pewne kontrowersje, ale jednocześnie czemuś służą. Niektóre firmy wprowadzają wytyczne dotyczące ubioru, gdyż chcą, aby ich pracownicy byli odpowiednio postrzegani. Formalny strój biznesowy ułatwia kontakt z klientem, dlatego też przykłada się do niego coraz większą wagę. Niewielu pracowników lubi dress code, mimo wszystko jest on konieczny w biznesie i urzędach. Mundurki, specjalne kombinezony, garnitury czy garsonki uniemożliwiają ekspresję własnej indywidualności i kreatywności w ubiorze. W przypadku dress code nie ma mowy o podążaniu za modą. Jednak dress code to swego rodzaju element marki – firmy, w której się pracuje.

1. Oficjalne wytyczne dress code

W formalnym otoczeniu biznesowym standardem ubierania się kobiet i mężczyzn jest garnitur, żakiet i spodnie lub spódnica czy sukienka w połączeniu z odpowiednimi akcesoriami. Odzież, która uwidacznia zbyt wiele dekoltu, pleców, klatki piersiowej, nóg, brzucha lub bieliznę jest niedopuszczalna. Nieodpowiednie są również pomarszczone, postrzępione albo obszarpane ubrania. Strój w pracy powinien być czysty, ale to wydaje się jasne dla każdego.

Zobacz film: "Kiedy należy zgłosić się do psychiatry?"

  • Wyjątki od dress code

Niektóre dni mogą być zwolnione od rygoru konkretnego ubioru, są to zazwyczaj piątki. Zwykle można wynegocjować z przełożonymi dzień tygodnia wolnego od dress code, kiedy to pracownicy mają szansę pokazać nieco indywidualizmu i dać się poznać kolegom z pracy pod względem preferencji modowych.

  • Formalny strój biznesowy

Formalny strój biznesowy jest elegancki i prosty. Na ogół jest nim garnitur bądź marynarka i spódnica lub spodnie do wyboru.

2. Znaczenie dress code

Wyobraź sobie, że w urzędzie jesteś obsługiwany przez panią w zbyt krótkiej bluzce lub spódnicy. Czy aby nie posunęła się za daleko? Jeżeli wykonujesz pracę w urzędzie albo poważnej firmie, to powinieneś(-aś) robić dobre wrażenie na petentach. Osoba ubrana niechlujnie albo zbyt odważnie budzi śmieszność i brak zaufania. Dlatego właśnie coraz częściej mamy do czynienia z tzw. dress code, czyli dopuszczalnym na danym stanowisku lub w danej firmie stylem ubierania. Uniform firmowy narzucany nam przez pracodawcę ma wiele dobrych stron i pozwala nam uniknąć niepotrzebnych nieporozumień.

  • Dress code – smutna konieczność

Nie zawsze dress code jest tym, w co lubimy się ubierać. Możemy wtedy zadbać o ciekawe dodatki, takie jak nasza ulubiona apaszka albo pasek, który wyróżni nas z tłumu jednolitych garniturów.

  • Dlaczego trzeba przestrzegać dress code?

Jak dowiedziono, wygląd ma niezmiernie istotną rolę w tym, jak jesteśmy odbierani przez otoczenie. Przeprowadzono na ten temat wiele badań psychologicznych, według których to, jak wyglądamy, jak się prezentujemy i wypowiadamy, ma istotną rolę w postrzeganiu nas przez innych ludzi. Nasz strój może wzbudzić zaufanie oraz świadczyć o naszym zaangażowaniu i profesjonalizmie.

Dress code nie jest straszny, o ile jesteśmy w stanie przełamać go odpowiednimi dodatkami. Pamiętajmy jednak, aby były one subtelne i nie zdominowały stroju. Dobry fason oraz jakość materiału sprawią, że dress code stanie się naszą drugą skórą.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy