Dress code

Dress code to styl ubioru o zuniformizowanym kształcie. Przypomina nieco mundurki szkolne, które wciąż budzą pewne kontrowersje, ale jednocześnie czemuś służą. Niektóre firmy wprowadzają wytyczne dotyczące ubioru, gdyż chcą, aby ich pracownicy byli odpowiednio postrzegani. Formalny strój biznesowy ułatwia kontakt z klientem, dlatego też przykłada się do niego coraz większą wagę. Niewielu pracowników lubi dress code, mimo wszystko jest on konieczny w biznesie i urzędach. Mundurki, specjalne kombinezony, garnitury czy garsonki uniemożliwiają ekspresję własnej indywidualności i kreatywności w ubiorze. W przypadku dress code nie ma mowy o podążaniu za modą. Jednak dress code to swego rodzaju element marki – firmy, w której się pracuje.

Zobacz film: "Coraz więcej Polaków cierpi na depresję"

Oficjalne wytyczne dress code

W formalnym otoczeniu biznesowym standardem ubierania się kobiet i mężczyzn jest garnitur, żakiet i spodnie lub spódnica czy sukienka w połączeniu z odpowiednimi akcesoriami. Odzież, która uwidacznia zbyt wiele dekoltu, pleców, klatki piersiowej, nóg, brzucha lub bieliznę jest niedopuszczalna. Nieodpowiednie są również pomarszczone, postrzępione albo obszarpane ubrania. Strój w pracy powinien być czysty, ale to wydaje się jasne dla każdego.

  • Wyjątki od dress code

Niektóre dni mogą być zwolnione od rygoru konkretnego ubioru, są to zazwyczaj piątki. Zwykle można wynegocjować z przełożonymi dzień tygodnia wolnego od dress code, kiedy to pracownicy mają szansę pokazać nieco indywidualizmu i dać się poznać kolegom z pracy pod względem preferencji modowych.

  • Formalny strój biznesowy

Formalny strój biznesowy jest elegancki i prosty. Na ogół jest nim garnitur bądź marynarka i spódnica lub spodnie do wyboru.

Znaczenie dress code

Wyobraź sobie, że w urzędzie jesteś obsługiwany przez panią w zbyt krótkiej bluzce lub spódnicy. Czy aby nie posunęła się za daleko? Jeżeli wykonujesz pracę w urzędzie albo poważnej firmie, to powinieneś(-aś) robić dobre wrażenie na petentach. Osoba ubrana niechlujnie albo zbyt odważnie budzi śmieszność i brak zaufania. Dlatego właśnie coraz częściej mamy do czynienia z tzw. dress code, czyli dopuszczalnym na danym stanowisku lub w danej firmie stylem ubierania. Uniform firmowy narzucany nam przez pracodawcę ma wiele dobrych stron i pozwala nam uniknąć niepotrzebnych nieporozumień.

  • Dress code – smutna konieczność

Nie zawsze dress code jest tym, w co lubimy się ubierać. Możemy wtedy zadbać o ciekawe dodatki, takie jak nasza ulubiona apaszka albo pasek, który wyróżni nas z tłumu jednolitych garniturów.

  • Dlaczego trzeba przestrzegać dress code?

Jak dowiedziono, wygląd ma niezmiernie istotną rolę w tym, jak jesteśmy odbierani przez otoczenie. Przeprowadzono na ten temat wiele badań psychologicznych, według których to, jak wyglądamy, jak się prezentujemy i wypowiadamy, ma istotną rolę w postrzeganiu nas przez innych ludzi. Nasz strój może wzbudzić zaufanie oraz świadczyć o naszym zaangażowaniu i profesjonalizmie.

Dress code nie jest straszny, o ile jesteśmy w stanie przełamać go odpowiednimi dodatkami. Pamiętajmy jednak, aby były one subtelne i nie zdominowały stroju. Dobry fason oraz jakość materiału sprawią, że dress code stanie się naszą drugą skórą.

Komentarze
zapytaj lekarza

za darmo

  • Odpowiedź w 24 godziny
  • Bez żadnych opłat
  • Lekarze, psychologowie, dietetycy

lekarzy jest teraz online

0/500

Kariera
najnowsze pytania

DYSKUSJE NA FORUM

Pomóżcie

~Samotna 57853 • ostatni post 3 godziny temu

5
Artykuły Kariera
Kariera

Rozmowa z nowym pracodawcą

Rozmowa z nowym pracodawcą

Błędy rekrutacyjne zdarzają się każdemu. Najczęstszymi są nieodpowiedni strój i brak merytorycznego przygotowania.

Kariera

Sprawdź, jak zwiększyć swoją kreatywność

Sprawdź, jak zwiększyć swoją kreatywność

Relaks Weź prysznic, pójdź na spacer lub przejedź się rowerem. Badania neurologiczne wykazały, że mózg często potrzebuje zupełnie oderwać się od problemu, aby znaleźć rozwiązanie. Może się więc okazać, że wykrzykniesz „Eureka!" dopiero po chwilowej przerwie. Praktyka...

Kariera

Rozmowa kwalifikacyjna

Rozmowa kwalifikacyjna

Interview to kulminacyjny punkt rekrutacji, do którego należy się bardzo dokładnie przygotować. Brak przygotowanej uprzednio strategii odpowiedzi na trudne pytania może być jedyną przyczyną porażki.

Kariera

Mobbing w miejscu pracy

Mobbing w miejscu pracy

Mobbing może objawiać się całkowitą ignorancją pracownika lub psychicznym nękaniem, nastraszaniem, wydawaniem poleceń nieadekwatnych do jego możliwości.

Kariera

Seks za awans (WIDEO)

Seks za awans (WIDEO) Odtwórz wideo

Niektóre osoby wykorzystują swoją seksualność do tego, aby osiągnąć jakieś dobra - na przykład awans czy podwyżkę. Co ciekawe, seks w zamian za awans zdarza się zarówno wśród kobiet, jak i mężczyzn. O seksie za awans szczegółowo opowiada Arkadiusz Bilejczyk,...

Kariera

Donosicielstwo w pracy

Każde dziecko wie, że nikt nie lubi skarżypyty. Skarżenie na inne dzieci zwykle nie jest także pochwalane przez nauczycieli. W późniejszym życiu bywa, że ta wiedza zanika i stąd bierze się donosicielstwo w pracy wśród dorosłych ludzi. Funkcjonowanie każdej...

Kariera

Kariera czy pracoholizm?

Kariera czy pracoholizm?

i wygrywać. Stawiają sobie wysoko poprzeczkę i za wszelką cenę dążą do osiągnięcia sukcesu oraz prestiżu społecznego. Pomiędzy karierą zawodową a (...) pracoholizmem często istnieje bardzo cienka granica. Robienie kariery Większość...

Kariera

Rozwój zawodowy

Rozwój zawodowy

odpowiednio utorować rozwój kariery, ustalić cele zawodowe, które kompetencje rozwijać, aby być usatysfakcjonowanym tym, co osiągamy w pracy. Warto (...) kariery? Jak zadbać o własny rozwój zawodowy? Krok 1. Pamiętaj,...

Kariera

Assessment Center

Assessment Center to inaczej ośrodki ocen. Jest to jedna ze zintegrowanych metod rekrutacji, polegająca na ocenie kompetencji kandydata przez obserwację jego zachowania w trakcie wykonywania specjalnie opracowanych zadań. Assessment Center odbywa się...

Kariera

Negocjowanie wynagrodzenia

wynagrodzenia? Nie rozpoczynaj rozmowy o pieniądzach. Jeśli pracodawca zapyta cię o oczekiwania finansowe, zaznacz, że interesuje cię twoja kariera