Niebieski dla artystów, zieleń dla zestresowanych?
Komponując różne zestawy ubraniowe, zazwyczaj staramy się, aby strój był stosowny do sytuacji. Okazuje się, że duże znaczenie ma w tym przypadku dobór odpowiednich kolorów. Podświadomie każdy z nas wybiera takie, które w pewnym stopniu podkreślają naszą osobowość i charakter. Poprzez konkretne barwy możemy wyrazić własne emocje i uczucia.
1. Co mówi kolor o nas samych?
Otwierasz szafę i widzisz w niej same czarne ubrania? Czerń symbolizuje wytrzymałość, elegancję, a jednocześnie tajemniczość. Osoby, które wybierają ten kolor, charakteryzuje siła, pewność siebie oraz ambicja. To indywidualiści, którzy mają swoje zdanie i z trudem akceptują odmienny punkt widzenia. Często przejawiają również zdolności artystyczne. Jeżeli w twojej szafie dominuje kolor czerwony może to oznaczać, że jesteś osobą, która stara się wyróżniać z otoczenia, lubisz być ciągle w ruchu i bywać w miejscach, gdzie jest pełno ludzi.
Podejmując decyzje, kierujesz się raczej emocjami niż rozsądkiem, w przeciwieństwie do osób, które lubią kolor szary. Przeważnie wybierają go osoby nieśmiałe, które nie chcą być w centrum zainteresowania, wolą pozostać na uboczu. Cechuje je najczęściej brak pewności siebie oraz skłonności depresyjne. Ci, którzy często sięgają po ubrania w kolorze pomarańczowym, to z kolei osoby uparte, konsekwentnie realizujące swoje cele.
Zdarza się, że prowadzą ekstrawagancki styl życia. Jeżeli lubisz kolor niebieski, najprawdopodobniej drzemie w tobie dusza artysty. Starasz się podążać własnymi ścieżkami i nie lubisz ograniczeń. Kochasz zielone dodatki? Kiedy w trakcie zakupów odruchowo sięgasz po ubrania w tym kolorze, może to oznaczać, że potrzebujesz wyciszenia i relaksu. Barwa ta kojarzona jest bowiem ze spokojem, harmonią i równowagą. Z kolei nadmierne stosowanie koloru białego może wskazywać na chęć podkreślenia swojej niezależności.
2. Kolor w miejscu pracy
Często nie przywiązujemy zbyt dużej wagi do kolorów ubrań, które zakładamy do pracy. Zazwyczaj wybieramy stroje w stonowanych odcieniach, które sprawdzą się w różnych sytuacjach. Psychologiczne oddziaływanie barw w środowisku biznesowym ma duże znaczenie. Komunikaty niewerbalne stanowią aż 85 procent. Dlatego też, dzięki odpowiednim zestawieniom kolorów, możemy kreować własny wizerunek i wyeksponować atuty.
Na pewno doskonale sprawdzą się ubrania w kolorze granatowym i niebieskim, ponieważ symbolizują profesjonalizm, spokój i opanowanie. Mile widziane są również wszelkie odcienie brązów i szarości. Brąz kojarzony jest ze stabilizacją i sumiennością, jednak stosowany w nadmiarze może sprawić, że będziesz postrzegany jako osoba o sztywnych, konserwatywnych poglądach. Z kolei szary, ze względu na swoją neutralność, sprawdzi się w trakcie różnych spotkań biznesowych. Lepiej zrezygnuj z noszenia w pracy ubrań w kolorze czerwonym, w przeciwnym razie możesz być odbierana jako osoba, która dąży do dominacji. Unikaj także żółtych i pomarańczowych dodatków, bo są one zbyt intensywne i mogą rozpraszać innych.
Wiedza z zakresu psychologii barw może nam się przydać w różnych sytuacjach życiowych. To, że danym momencie sięgamy po określony kolor, nie jest bez znaczenia. Wybór konkretnego może mieć związek z tym, co czujemy w danym momencie. Dlatego też znajomość mechanizmów oddziaływania kolorów pomoże nam również lepiej zrozumieć własne emocje i poznać samego siebie.
Potrzebujesz konsultacji z lekarzem, e-zwolnienia lub e-recepty? Wejdź na abcZdrowie Znajdź Lekarza i umów wizytę stacjonarną u specjalistów z całej Polski lub teleporadę od ręki.