Tysiące Polaków może skorzystać z dofinansowania do roweru. Nowy program NFOŚiGW
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej planuje uruchomienie nowego programu wsparcia, który może znacząco zwiększyć popularność rowerów elektrycznych w Polsce. Projekt "Mój Rower Elektryczny" ma na celu ułatwienie zakupu nowoczesnych jednośladów poprzez dopłaty, które zmniejszą koszt zakupu nawet o połowę.
W tym artykule:
Jakie dofinansowanie można otrzymać?
Wysokość dopłaty zależy od rodzaju pojazdu:
do 2500 zł – dla klasycznych rowerów elektrycznych,
do 4500 zł – dla rowerów cargo lub elektrycznych wózków rowerowych.
Warunkiem jest, aby dofinansowanie nie przekroczyło 50 proc. ceny pojazdu oraz aby rower został wyprodukowany na terenie Unii Europejskiej.
Tech Summer Challenge: Kellys Tygon R90 725Wh - rower elektryczny, który otwiera oczy
Dla kogo jest program?
Adresatem programu są osoby fizyczne, które chcą przesiąść się na ekologiczny środek transportu. Dopłaty nie będą dostępne dla firm ani jednostek samorządu terytorialnego.
To oznacza, że z programu będą mogli skorzystać zarówno mieszkańcy dużych miast, którzy chcą uniknąć korków, jak i osoby z mniejszych miejscowości, które chcą łatwiej pokonywać większe dystanse w codziennych dojazdach do pracy czy szkoły.
E-rowery to rozwiązanie, które łączy zalety tradycyjnej jazdy na rowerze z dodatkowym wsparciem silnika elektrycznego. Pozwala to pokonywać dłuższe trasy, wjeżdżać pod strome wzniesienia bez nadmiernego wysiłku, a także ograniczyć czas dojazdu w porównaniu z komunikacją miejską czy samochodem w zatłoczonych centrach miast.
Rower elektryczny to także korzyści dla zdrowia – regularna aktywność fizyczna poprawia wydolność organizmu, a jednocześnie zmniejsza emisję spalin w porównaniu z transportem samochodowym.
W programie przewidziano także wyższe dopłaty na rowery cargo i elektryczne wózki rowerowe. To pojazdy, które zyskują popularność w wielu europejskich miastach – pozwalają przewozić dzieci, zakupy, a nawet drobny sprzęt czy towary, zastępując w wielu sytuacjach samochód dostawczy.
Budżet i realizacja programu
Na "Mój Rower Elektryczny" NFOŚiGW chce przeznaczyć do 50 mln zł. Taki budżet może pozwolić na sfinansowanie zakupu kilkunastu tysięcy rowerów. Wdrożenie programu ma być elementem szerszej strategii rozwoju elektromobilności i ograniczenia emisji CO2 w transporcie.
Choć szczegółowe zasady jeszcze nie zostały oficjalnie opublikowane, według wstępnych założeń procedura może wyglądać następująco:
zakup roweru spełniającego wymogi programu (wyprodukowany w UE, posiadający odpowiednią dokumentację techniczną).
złożenie wniosku o dopłatę wraz z fakturą i dowodem zapłaty.
weryfikacja dokumentów przez NFOŚiGW.
przelew dopłaty na konto beneficjenta.
Warto dodać, że niektóre programy wsparcia w innych krajach działają w formule "zniżki w sklepie" – jeśli w Polsce przyjęto by taki model, dopłata byłaby automatycznie odliczana przy zakupie, a sklep rozliczałby się z Funduszem.
Dominika Najda, dziennikarka Wirtualnej Polski
Źródła
- NFOŚiGW
Treści w naszych serwisach służą celom informacyjno-edukacyjnym i nie zastępują konsultacji lekarskiej. Przed podjęciem decyzji zdrowotnych skonsultuj się ze specjalistą.