Badania są za darmo, ale Polki nie korzystają. Zdradziły powody
Młode Polki się nie badają. Taki wniosek można wysnuć z raportu o profilaktyce raka piersi w Polsce. Brak pieniędzy, brak czasu, strach - takie powody wskazują kobiety. Dokument pokazuje też motywacje pacjentek, które zdecydowały się na sprawdzenie stanu zdrowia. Jak się okazuje, jeśli kobieta decyduje się na badanie, to w dużej mierze z wewnętrznej potrzeby.
W tym artykule:
Co motywuje kobiety do badań?
Raport "Polki a profilaktyka raka piersi – motywacje, bariery oraz opinie o zaangażowaniu marek w kwestie prozdrowotne" stworzony na zlecenie Henkel Polska przez Maison & Partners pokazuje, że kobiety badają się przede wszystkim dzięki zaleceniom lekarzy (36 proc. wskazań) i wewnętrznej potrzebie troski o zdrowie (30 proc.). Istotne są też obciążenia genetyczne (28 proc.) i niepokojące objawy (27 proc.).
Mimo rosnącej świadomości, wciąż 20 proc. Polek przyznaje, że w ogóle nie szuka informacji o profilaktyce. Dla wielu barierą pozostaje stres, brak czasu czy trudny dostęp do badań.
Ile młodych Polek bada piersi?
Najbardziej niepokoją dane dotyczące najmłodszych kobiet. W grupie wiekowej 20-24 lata aż 46 proc. nie wykonuje samobadania piersi, a 61 proc. nie korzysta z USG, mimo że badanie to jest refundowane przez NFZ przy skierowaniu od specjalisty.
Ogólnie w populacji kobiet w wieku 20-60 lat regularne samobadanie deklaruje 43 proc., USG - 39 proc., a profilaktyczną mammografię w ostatnich dwóch latach wykonało 33 proc.
Oznacza to, że niemal połowa Polek nie bada się wcale. W młodszych grupach odsetek ten sięga nawet 60 proc.
Bariery i oczekiwania
Dlaczego Polki się nie badają? Koszt badań w przypadku braku refundacji wskazało 27 proc. badanych, brak czasu – kolejne 27 proc., a utrudniony dostęp i długie terminy – 26 proc.. Równie istotne są lęk przed diagnozą (20 proc.) czy przekonanie, że brak objawów oznacza brak zagrożenia (23 proc.).
Jednocześnie ponad połowa kobiet chciałaby uczestniczyć w spotkaniach edukacyjnych, zwłaszcza gdyby odbywały się one w galeriach handlowych, kawiarniach czy salonach kosmetycznych. 55 proc. Polek uznało, że największą motywacją byłaby możliwość wykonania badań "na miejscu".
Jak promować badania?
W akcję promowania badań włączyła się znana influencerka Sylwia Butor. Tłumaczy, że sposobem na zachęcenie kobiet do badań mogą być subtelne komunikaty. - Uważam, że warto o tym mówić w kategorii naszego lifestyle’u, codzienności, idziemy sobie zrobić paznokcie, zrobić koloryzację włosów czy też podciąć końcówki, to idziemy też na badanie, koniec kropka - powiedziała modelka w rozmowie z Newserią.
Zachęcanie do badań jest ważne, mając na uwadze statystyki zachorowań. Jest to najczęściej diagnozowany nowotwór złośliwy wśród kobiet na świecie. Podobnie jest w Polsce. Jak podaje serwis onkologiczny Ministerstwa Zdrowia, rak piersi rozpoznawany jest ponad dwa razy częściej niż rak płuca. W latach 2013–2022 notowano średnio 19,25 tys. nowych przypadków rocznie, a obecnie liczba ta przekracza już 21 tys. W praktyce oznacza to, że co roku chorobę diagnozuje się u około jednej na tysiąc Polek.
Eksperci podkreślają, że profilaktyka raka piersi w Polsce z roku na rok wygląda coraz lepiej. Powstają specjalistyczne ośrodki i stosowane są nowoczesne terapie, ale nadal kluczowe jest zachęcanie kobiet do regularnych badań. Jak pokazuje raport, świadomość rośnie, jednak wciąż zbyt wiele Polek, zwłaszcza młodych, nie korzysta z dostępnych możliwości wczesnego wykrycia choroby.
Magdalena Pietras, dziennikarka Wirtualnej Polski
Źródła
- Ministerstwo Zdrowia
- Newseria
Treści w naszych serwisach służą celom informacyjno-edukacyjnym i nie zastępują konsultacji lekarskiej. Przed podjęciem decyzji zdrowotnych skonsultuj się ze specjalistą.