Inteligencja matematyczna

Inteligencja matematyczna, a precyzyjniej inteligencja matematyczno-logiczna, to rodzaj inteligencji, który bardzo dobrze poddaje się badaniu i znajduje odzwierciedlenie w ilorazie inteligencji IQ. O wysokiej inteligencji matematycznej świadczy zdolność sprawnego liczenia, rozwiązywania zadań arytmetycznych i problemów logicznych czy poszukiwania analogii. Ten rodzaj inteligencji najczęściej przejawiają matematycy, naukowcy, inżynierowie, detektywi, księgowi i prawnicy. Jak objawia się inteligencja logiczno-matematyczna i jak ją rozwijać u dzieci?

1. Przejawy inteligencji logiczno-matematycznej

Inteligencja matematyczno-logiczna koncentruje się wokół myślenia przyczynowo-skutkowego. Dziecko szybko wychwytuje ciągi zdarzeń, układa je w logiczną strukturę i potrafi w sposób kreatywny i skuteczny rozwiązywać najbardziej zawiłe problemy. Dzieciaki z dobrze rozwiniętą inteligencją matematyczną są z reguły dokładne, systematyczne, zorganizowane i cierpliwe. Wcześniej od swoich rówieśników posługują się pojęciami liczby, miejsca i czasu. Inteligencja matematyczno-logiczna zaczyna się kształtować, zanim maluch zacznie samodzielnie chodzić. Na początku dzieci badają przedmioty manualnie, dotykają wszystkiego, biorą do buzi, badają związki przyczynowo-skutkowe, np. przewracają wazon z wodą, by zobaczyć, co się stanie. W ten sposób poznają otaczający ich świat. Później uczą się liczyć egzemplarze, dodawać, odejmować i wykonywać szereg skomplikowanych obliczeń matematycznych. By móc zacząć rachować, dziecko musi zrozumieć znaczenie liczby i symbolu.

Zobacz film: "Kiedy należy zgłosić się do psychiatry?"

Maluchy z wysoką inteligencją matematyczną są dociekliwe, oszczędne w słowach, lubią porządek i precyzyjne instrukcje. Przyjemność sprawia im uczenie się matematyki, rozwiązywanie łamigłówek i zagadek logicznych, ale inteligencja matematyczna nie tylko predysponuje do zamiłowania do liczenia. Wiele maluchów z wysoką inteligencją matematyczną uwielbia język polski, a szczególnie gramatykę, możliwość logicznej analizy zadnia, zrozumienia jego struktury. Maluchy te odznaczają się zamiłowaniem do przeprowadzania eksperymentów i myślenia abstrakcyjnego. Poszukują nowych rozwiązań, chętnie posługują się symbolami, kodami alfabetycznymi i numerycznymi. Są konsekwentne w działaniu, precyzyjnie się wysławiają, lubią liczyć, eksperymentować w logiczny sposób i być dobrze zorganizowanym. Poszukują ładu i harmonii. Formułują wnioski w sposób dedukcyjny. Robią przejrzyste i uporządkowane notatki. Stosują logiczne struktury myślowe. Operują abstrakcyjnymi symbolami. Dostrzegają wewnętrzną strukturę zjawisk i przedmiotów. Uwielbiają pracować na komputerze, np. korzystać z arkuszy kalkulacyjnych.

2. Rozwój inteligencji matematyczno-logicznej

W jaki sposób stymulować rozwój inteligencji matematycznej u dzieci? Można zachęcać maluchy do myślenia, liczenia i rozwiązywania problemów podczas codziennych czynności. Można też kupować książeczki z różnymi łamigłówkami, zagadkami logicznymi i matematycznymi. Warto też grać w gry, wymagające wykonania obliczeń matematycznych albo ćwiczeń dotyczących pomiarów i porządkowania liczb. Można też razem z dzieckiem rozwiązywać trudne zadania matematyczne, analizować i interpretować dane albo zachęcać do doświadczeń praktycznych. Dzieci z wysoką inteligencją matematyczno-logiczną lubią uporządkować miejsce do nauki. Chętnie eksperymentują z liczbami, tworzą prognozy, myślą dedukcyjnie i analitycznie, a potem przedstawiają wnioski w sposób syntetyczny. Do rozwoju inteligencji matematycznej można użyć najnowszych zdobyczy cywilizacji w postaci komputera i różnych programów do obliczeń statystycznych. By nauka dziecka była efektywniejsza, warto wcielić elementy matematyki do innych przedmiotów szkolnych. Może dzięki pomocy i wsparciu wyrośnie mały geniusz matematyczny?

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.