Trwa ładowanie...

Inteligencja przestrzenna

Avatar placeholder
05.09.2013 14:03
Inteligencja przestrzenna
Inteligencja przestrzenna

Inteligencja wizualno-przestrzenna to zdolność do tworzenia umysłowych obrazów przedmiotów i do myślenia o ich położeniu względem siebie. Osoby z rozwiniętą inteligencją przestrzenną potrafią w myślach dokonać rotacji przedmiotów, myślą obrazami i tworzą w umyśle różne wizerunki rzeczywistości. Mają poczucie sensu całości, sprawnie orientują się w zakresie figury i tła oraz potrafią szybko zmieniać perspektywę patrzenia na obraz. Wybitną inteligencją wizualno-przestrzenną odznaczają się malarze, architekci, rzeźbiarze, nawigatorzy, szachiści, przyrodnicy, fizycy teoretyczni oraz stratedzy wojenni. Osobą o genialnej inteligencji wizualno-przestrzennej był między innymi Pablo Picasso.

spis treści

1. Jak objawia się inteligencja wizualno-przestrzenna?

Przejawem inteligencji wizualno-przestrzennej może być np. sprawne posługiwanie się mapą, precyzyjne wykonywanie rysunków technicznych albo doskonałe rysowanie. Osoby z rozwiniętą inteligencją przestrzenną to często esteci, o dobrym wyczuciu koloru, faktury i aranżacji przestrzeni. Rozumieją świat za pomocą kształtów, barw i wyobrażeń. Prezentują doskonałą pamięć topograficzną i mają rozwiniętą wyobraźnię. Chętnie używają do myślenia przenośni i obrazów. Ludzie inteligentni wizualnie są wrażliwi na przedmioty z najbliższego otoczenia, wzory i kolory. Lubią wykonywać różne prace plastyczne, angażując przy tym wszystkie zmysły (tzw. myślenie polisensoryczne). Uwielbiają układać puzzle, klocki, składać różne modele, czytać wykresy, schematy, mapy, tabele i diagramy.

Wiele osób z wysoką inteligencją wizualno-przestrzenną wykazuje zamiłowanie do sztuki – malarstwa, grafiki, rzeźby. Są to osoby, które zapamiętują informacje w postaci obrazów, preferują różne kompozycje kolorystyczne i czynności wymagające zdolności obserwacyjnych oraz uwagi. Chętnie wizualizują rozmaite treści w formie wykresów, tabel, schematów, map myśli itp. Nie lubią uczyć się z nudnych linearnych notatek. Szybko orientują się w nowym miejscu i trójwymiarowej przestrzeni. Szybko odtwarzają w pamięci zapamiętane obrazy, gdyż mają dobrze rozwiniętą pamięć wzrokową i bogatą wyobraźnię. Są to osoby kreatywne, twórcze i wrażliwe na piękno. Lubią uczyć się za pomocą obrazów, dlatego wybierają książki bogato ilustrowane. Świetnie radzą sobie z zabawami konstrukcyjnymi, różnymi układankami i klockami.

2. Jak rozwijać inteligencję wizualno-przestrzenną?

Zobacz film: "Kiedy należy zgłosić się do psychiatry?"

Istnieje wiele metod stymulacji rozwoju inteligencji wizualno-przestrzennej u dziecka. Wśród nich można wymienić między innymi:

  • zapisanie malucha na zajęcia plastyczne;
  • zainwestowanie w materiały do prac plastycznych (kredki, farby, skrawki materiałów itp.);
  • zabawy klockami;
  • układanie puzzli;
  • sklejanie modeli;
  • wspólne „studiowanie” mapy z dzieckiem, np. podczas jazdy samochodem w dalsze trasy;
  • wspólne zorganizowanie w domu „kącika małego majsterkowicza”, w którym razem z maluchem można byłoby tworzyć różne makiety, plansze, rysunki i prace techniczne;
  • przedstawianie treści za pomocą rysunków, symboli, wykresów, tabel i map;
  • łączenie nauki różnych przedmiotów szkolnych ze sztuką;
  • korzystanie podczas nauki z rysunków, fotografii i ilustracji;
  • sporządzanie notatek w postaci map mentalnych;
  • podkreślanie na kolorowo najważniejszych informacji w tekście;
  • wizualizowanie różnych zagadnień;
  • stosowanie grafiki komputerowej;
  • umieszczanie na ścianach w pokoju malucha różnych plansz i pomocy dydaktycznych;
  • oglądanie filmów edukacyjnych;
  • grupowanie elementów;
  • przedstawianie informacji w formie wizualnej, np. diagramu;
  • uczenie się za pomocą wszystkich zmysłów – wzroku, słuchu, dotyku, smaku i węchu;
  • uczenie się poprzez ruch, taniec i zmianę perspektywy patrzenia.

Osoby z dobrze rozwiniętą inteligencją przestrzenną wykazują dobrą koordynację wzrokowo-ruchową, sprawnie kontrolują swoje ruchy i łatwo wyobrażają sobie różne sceny. Cechują się też umiejętnościami konstrukcyjnymi, zdolnościami tworzenia i interpretowania map oraz wykonywania różnych pomocy wizualnych. Inteligencja wizualno-przestrzenna jest potrzebna między innymi podczas nauki geografii, matematyki, plastyki, WF-u, techniki i plastyki.

Skorzystaj z usług medycznych bez kolejek. Umów wizytę u specjalisty z e-receptą i e-zwolnieniem lub badanie na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze