Jak odzyskać figurę?

Kobieta po porodzie wcale nie musi być gruba i nieatrakcyjna. Kiedy dzidziuś przyjdzie na świat, nie trzeba jeść za dwoje i już sam ten fakt powoduje, że panie chudną. Wystarczy dołożyć do tego zdrową dietę i trochę aktywności fizycznej, a szczupła sylwetka sprzed porodu powróci, zanim się obejrzymy. Trzeba tylko pamiętać, że po porodzie stosujemy tylko bezpieczne odchudzanie, żadne radykalne diety nie wchodzą więc w grę. Jest to szczególnie ważne ze względu na początkowe karmienie piersią, które "praktykuje" wiele kobiet. Warto dowiedzieć się więcej o sposobach na odzyskanie figury po porodzie.

Zobacz film: "Przekarmianie dzieci"

Odchudzanie po porodzie

Szczupły wygląd

Aby wyglądać smukło, trzeba określić rodzaj sylwetki. Potem warto dowiedzieć się, w jaki sposób można ukryć mankamenty.

Kobieta tyje podczas ciąży średnio 10-15 kilogramów. Jest w tym waga dziecka, wód płodowych, łożyska, zwiększonej objętości krwi i, oczywiście, zapas tłuszczu potrzebnego do utrzymania prawidłowej laktacji. Zaraz po porodzie chudnie się najszybciej. Tracimy wtedy około 4,5 kilograma, dostarczając sobie tyle, ile nam potrzeba do funkcjonowania, regeneracji i karmienia dziecka - około 2300 kcal. Po tygodniu odpada kolejne 3 do 5 kilogramów. Trzeci miesiąc jest granicą, kiedy zaczynamy tracić na wadze znacznie wolniej. Jednak jeszcze przez pierwsze pół roku organizm po porodzie będzie pomagał młodej mamie zrzucić niepotrzebne kilogramy - i można to wykorzystać.

Dopiero szósty tydzień po porodzie jest odpowiednim momentem, by zacząć odchudzanie. Po dwóch miesiącach od porodu można także zacząć niezbyt intensywne ćwiczenia. Wcześniej organizm powinien się regenerować. Zamiast diety, w zgubieniu zbędnych kilogramów pomaga nam wtedy również karmienie piersią.

Aktywność fizyczna i dieta po porodzie

Dieta po porodzie powinna być przede wszystkim racjonalna. Nie licz na to, że będziesz miała mnóstwo czasu na przygotowywanie zdrowych posiłków. Musisz przede wszystkim zadbać, by zjadane przez ciebie pokarmy miały niski indeks glikemiczny. Unikaj cukru i skrobi, czyli słodyczy, ziemniaków, białego pieczywa, ryżu. Twoje posiłki powinny być natomiast bogate w warzywa (zwłaszcza surowe) oraz nabiał i chude mięso. Spośród pieczywa i innych produktów mącznych wybieraj te ciemne, pełnoziarniste. Biały ryż odstaw, ale rozejrzyj się za jego innymi odmianami - dzikim, brązowym czy czerwonym.

Nie wolno też zapominać o sporcie. Aktywność fizyczna nie tylko pomoże wrócić do szczupłej sylwetki, ale także wzmocni mięśnie, które przydadzą się każdej mamie. Na początek polecamy spacery na świeżym powietrzu. Dotleni to organizm i przygotuje ciało do dalszego wzmacniania kondycji. Późniejsze ćwiczenia po porodzie nie powinny być zbyt obciążające - aby poprawić wygląd brzucha można przez 10 minut dziennie wykonywać rowerki czy nożyce, początkowo podpierając się na łokciach, później na leżąco.

Pomóc w zrzuceniu wagi mogą też specjalne preparaty odchudzające, ale należy skonsultować ich stosowanie z lekarzem. Mają one różnorakie działanie. Zwykle spowalniają trawienie skrobi i obniżają indeks glikemiczny potraw. Dzięki temu organizm otrzymuje mniejsze ilości glukozy, a w związku z tym mniej węglowodanów odkłada się w postaci tłuszczu. Niektóre z nich obniżają także apetyt, co korzystnie wpływa na nasze nawyki żywieniowe. Radosna mama to zadowolony dzidziuś, dlatego kobiety nie powinny zapominać o swoim wyglądzie. Warto znaleźć chwilę dla siebie, choć z malutkim dzieckiem nie jest to wcale proste. I tu jest ogromne pole do popisu dla tatusiów. Jeśli chcą mieć piękne partnerki, powinni dbać o ich relaks i odpoczynek.

Martyna Kosienkowska, Anna Szozda, ponad rok temu

Powrót do formy

Komentarze
zapytaj lekarza

za darmo

  • Odpowiedź w 24 godziny
  • Bez żadnych opłat
  • Lekarze, psychologowie, dietetycy

lekarzy jest teraz online

0/500

Jak odzyskać figurę?
najnowsze pytania

grupy wsparcia i fora dyskusyjne

Pomocni lekarze

Artykuły Jak odzyskać figurę?
Jak odzyskać figurę?

Ćwiczenia na odchudzanie po ciąży

Ćwiczenia na odchudzanie po ciąży

W ćwiczeniach, podobnie jak w przypadku diety, należy kierować się opinią lekarza/dietetyka. Ten wyjaśni korzyści i zarysuje odpowiedni program fitness dla Ciebie.

Diety od A do Z

"Diety nie działają!"

"Diety nie działają!"

Jak zmienić nawyki żywieniowe? Zobacz, jak zmiana nawyków żywieniowych może wpłynąć nie tylko na Twoje zdrowie, ale również na figurę.

Jak odzyskać figurę?

Zgrabna sylwetka w wakacje

Zgrabna sylwetka w wakacje

Zgrabna sylwetka w wakacje Wakacje oznaczają wylegiwanie się na plaży, surfowanie i relaks. Jest jednak i druga strona medalu, czas ten bywa również bardzo często niekorzystny dla naszej figury. Spowodowane jest to zbyt dużą ilością alkoholu, obfitymi...

Jak odzyskać figurę?

Jak skutecznie schudnąć po ciąży?

Jak skutecznie schudnąć po ciąży?

Nierealistyczny obraz Świeżo upieczone mamy są bombardowane zdjęciami sławnych mam, które zdają się szybko wracać do formy z przed ciąży. Niestety taki obraz nie jest zbyt realistyczny, a zbyt szybka utrata wagi nie jest zalecana. Wracanie do formy to...

Ćwiczenia na uda - trening, triki na jędrne pośladki

Doskonałe sposoby na szczupłe nogi

Doskonałe sposoby na szczupłe nogi

W jaki sposób zadbać o ciało przed sezonem bikini? Koniec lata to wcale nie znak, że możesz przestać dbać o swoją figurę. To samo dotyczy okresu

Zdrowe odżywianie

Gwiazdy, które zdrowo się odżywiają

Gwiazdy, które zdrowo się odżywiają

produkty organiczne, nieprzetworzone i świeże. Gwyneth Paltrow Gwyneth Paltrow dba o swoją figurę zarówno poprzez ćwiczenia, jak i dietę. Stara

Jak odzyskać figurę?

Powrót do szczupłej sylwetki po porodzie

, Poznań 2002, ISBN 83-7301-258-3, Waterhouse D. Jak odzyskać figurę po urodzeniu dziecka, KDC, Warszawa 2003, ISBN 83-89076-69-1, Praca zbiorowa

Rehabilitacja

Aktywność fizyczna a zdrowie

Aktywność fizyczna a zdrowie

Aktywność fizyczna poprawia kondycję i wysmukla figurę, wpływa na wydolność organizmu, a także zapobiega wielu chorobom. Dlatego sport jest zalecany osobom w każdym wieku.