Zakaz reklamy aptek w Polsce. TSUE zdecydował
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzekł, że polskie przepisy zakazujące reklamy aptek i punktów aptecznych są sprzeczne z prawem UE. To ważny wyrok, który może doprowadzić do istotnych zmian w krajowych regulacjach dotyczących rynku farmaceutycznego.
W tym artykule:
Zakaz, który ogranicza swobodę działalności
Obowiązujące w Polsce od 2012 roku przepisy zakładają całkowity zakaz promowania aptek oraz ich usług – dopuszczalna jest jedynie publiczna informacja o adresie i godzinach otwarcia placówki.
Za naruszenie tych przepisów grożą kary finansowe. Trybunał uznał jednak, że taki zakaz wykracza poza to, co dopuszczalne w świetle unijnych norm.
Zdaniem sędziów TSUE, regulacja ta narusza zasady swobody przedsiębiorczości i świadczenia usług, gwarantowane przez Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Zakaz reklamy utrudnia farmaceutom pozyskiwanie klientów, ogranicza konkurencyjność, a także stanowi barierę dla nowych podmiotów chcących wejść na rynek.
Szczepienie w aptece? "Jest to brane pod uwagę"
Szczególną uwagę Trybunał poświęcił także aspektowi reklamy elektronicznej. W tym zakresie uznał, że polskie przepisy są sprzeczne z dyrektywą o handlu elektronicznym.
Zgodnie z nią, nawet przedstawiciele zawodów regulowanych, takich jak farmaceuci, mają prawo promować swoje usługi online, pod warunkiem że treść reklam pozostaje zgodna z etyką zawodową. Całkowity zakaz, taki jak obowiązujący w Polsce, jest zatem niedopuszczalny.
Polska musi zmienić prawo
TSUE jednoznacznie stwierdził, że Polska uchybiła zobowiązaniom wynikającym z prawa Unii i powinna niezwłocznie dostosować swoje przepisy do wyroku. W przeciwnym razie Komisja Europejska może ponownie skierować sprawę do Trybunału i domagać się sankcji finansowych.
Sprawa ma swoje źródła w 2013 roku, gdy skargę do Komisji Europejskiej złożyła Konfederacja Lewiatan. Argumentowała, że polskie przepisy ograniczają rozwój branży farmaceutycznej i hamują innowacyjność. Po latach postępowań Komisja w 2024 roku skierowała sprawę do TSUE, który przyznał jej rację.
Wyrok TSUE otwiera drogę do nowelizacji prawa, która może przywrócić możliwość promowania aptek – przynajmniej w ograniczonym zakresie. Eksperci przewidują, że zmiany pozwolą farmaceutom na prowadzenie kampanii informacyjnych i promocyjnych w internecie oraz innych mediach, oczywiście z zachowaniem standardów etycznych.
To także potencjalny impuls dla pacjentów, którzy zyskają łatwiejszy dostęp do informacji o usługach farmaceutycznych, promocjach czy ofertach zdrowotnych, co w dłuższej perspektywie może poprawić jakość i dostępność opieki farmaceutycznej w Polsce.
Dominika Najda, dziennikarka Wirtualnej Polski
Źródła
- PAP
Treści w naszych serwisach służą celom informacyjno-edukacyjnym i nie zastępują konsultacji lekarskiej. Przed podjęciem decyzji zdrowotnych skonsultuj się ze specjalistą.