Raport GrowSpace: Coraz więcej młodych Polaków sięga po alkohol
Nowe badania wskazują na rosnący problem spożycia alkoholu wśród młodych Polaków. Fundacja GrowSpace alarmuje o potrzebie regulacji reklam napojów procentowych i edukacji młodzieży na temat alkoholu.
W tym artykule:
Młodzi Polacy a inicjacja alkoholowa
Z raportu Fundacji GrowSpace wynika, że 62,7 proc. młodych Polaków w wieku 18-29 lat miało kontakt z alkoholem przed osiągnięciem pełnoletniości. W porównaniu do starszych grup wiekowych, gdzie odsetek ten wynosił od 21,3 do 27,5 proc., jest to znaczący wzrost. Najczęściej młodzi sięgali po piwo, co wskazuje na jego dominację na rynku.
Zobacz także: Objawy, które daje wątroba zniszczona przez alkohol
Reklamy alkoholu pod lupą
Alan Wysocki z Fundacji GrowSpace upatruje przyczyn takiego stanu w sposobie promowania alkoholu oraz picia napojów wyskokowych.
- Reklamy alkoholu są jedynym czynnikiem kreującym kulturę picia w Polsce. Tutaj nie ma żadnej przeciwwagi. Młodym ludziom brakuje narzędzi, które chroniłyby ich przed manipulacją reklam - zaznaczył.
Z kolei posłanka Monika Rosa z Koalicji Obywatelskiej, przewodnicząca komisji ds. dzieci i młodzieży apeluje o uregulowanie reklam alkoholu. Proponuje zakaz reklamowania alkoholu zero procent, które mimo wszystko promują konkretne marki. Rosa podkreśla również konieczność edukacji młodzieży na temat zagrożeń związanych z alkoholem.
Zobacz także: Zauważyłeś ten objaw? Natychmiast odstaw alkohol
Społeczne oczekiwania
Z badania wynika, że 71,1 proc. respondentów oczekuje od polityków zdecydowanych działań w kwestii wczesnej inicjacji alkoholowej. Ponadto, 61,8 proc. badanych opowiada się za całkowitym zakazem reklam alkoholu, w tym piwa.
Fundacja GrowSpace w ramach kampanii "Zero procent prawdy" postuluje wprowadzenie całkowitego zakazu reklamy alkoholu oraz promocji w miejscach sprzedaży. Dodatkowo, fundacja proponuje wzmocnienie kompetencji nauczycieli poprzez szkolenia oraz rozwój programów profilaktycznych.
Obecnie w Polsce obowiązuje zakaz reklamowania alkoholu z wyjątkiem piwa. Reklama tego trunku jest jednak dozwolona wyłącznie pod określonymi warunkami — nie może być kierowana do osób niepełnoletnich, nie może wiązać spożycia alkoholu z aktywnością fizyczną, prowadzeniem pojazdów, ani zachęcać do nadmiernego spożywania. Zabronione jest również sugerowanie, że picie piwa zwiększa atrakcyjność seksualną, sprzyja relaksowi, wypoczynkowi, nauce, pracy czy sukcesowi zawodowemu lub osobistemu.
Badania ESPAD
ESPAD (ang. European School Survey Project on Alcohol and Drugs) zleciło badania dotyczące uzależnień na grupie młodych osób z różnych krajów starego kontynentu, w tym w Polsce. Wyniki pokazują, że spada spożycie alkoholu wśród polskiej młodzieży, chociaż dynamika procesu nie jest równomierna dla wszystkich rodzajów trunku. Młodzi piją mniej piwa, a nieznacznie wzrosło spożycie wódki.
Magdalena Pietras, dziennikarka Wirtualnej Polski
Źródło: PAP
Treści w naszych serwisach służą celom informacyjno-edukacyjnym i nie zastępują konsultacji lekarskiej. Przed podjęciem decyzji zdrowotnych skonsultuj się ze specjalistą.