Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (870 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Badania kohortowe – przykłady, cele, wady i zalety

Avatar placeholder
09.06.2022 16:07
Badania kohortowe służą poznaniu częstych chorób, ich przyczyn i rokowań
Badania kohortowe służą poznaniu częstych chorób, ich przyczyn i rokowań (Adobe Stock)

Badania kohortowe to jeden z rodzajów badań obserwacyjnych i analitycznych, w których nie zaszła żadna interwencja badacza. Polega ono na ocenie wystąpienia określonego zjawiska w grupach osób narażonych i nienarażonych na dany czynnik. Jakie są przykłady badań kohortowych? Co jest ich celem? Jakie są wady i zalety tego typu badań?

spis treści

1. Co to są badania kohortowe?

Badania kohortowe to jeden z rodzajów badań obserwacyjnych, w których nie doszło do interwencji badacza. Służą one ocenie zdarzeń, które występują w określonej populacji w określonym czasie.

Badania kohortowe to:

  • badania prospektywne, gdzie kohorty są ustanawiane przed wystąpieniem oznak choroby, a następnie obserwowane,
  • badania retrospektywne, polegające na wykorzystaniu danych zbieranych wcześniej, często przez dłuższy czas.
Zobacz film: "Dieta zapewniająca długie życie. Naukowcy chwalą odkryciem po 100 latach badań"

Czym jest kohorta?

Kohorta to grupa obiektów wybieranych na podstawie określonych, statystycznie istotnych cech wspólnych (powinna być jednorodna pod ich względem). Najczęściej oznacza zbiór ludzi wyodrębniony z populacji z uwagi na zachodzący proces (na przykład dzielących tę samą cechę lub doświadczenie). Celem takiego działania jest przeprowadzenie odpowiedniej analizy.

Termin kohorta wykorzystuje się w statystyce i różnych dziedzinach nauki, które ją stosują, na przykład medycynie czy demografii. Szczególne znaczenie ma w epidemiologii, gdzie badania kohort stanowią podstawowy rodzaj badań analitycznych. Epidemiologiczne badania kohortowe stosuje się w celu poznania często występujących chorób, ich przyczyn i rokowań.

Najczęściej stosowaną kohortą w badaniach opisowych jest kohorta wyodrębniona pod względem demograficznym. Brane są przy tym pod uwagę takie kwestie jak data urodzenia czy data rozpoczęcia edukacji szkolnej. Kohorty demograficzne wykorzystuje się w różnych badaniach porównawczych między przedstawicielami różnych pokoleń.

Do innych kohort uwzględnianych zalicza się między innymi kohorty historyczne. Kohorty dzieli się także na otwarte (open), ustalone (fixed) i zamknięte (closed).

Badania kohortowe – przykłady

Jakie są przykłady badań kohortowych? Tę metodę można wykorzystać przy podejrzeniu, że jakąś chorobę wywołuje narażenie na konkretny: substancję chemiczną czy dym tytoniowy. Wówczas można wybrać kohortę, w której jedna grupa nie była narażona na ich działanie, a druga tak. W dalszym etapie analizuje się obydwie grupy pod kątem pojawienia się objawów wskazujących na chorobę.

2. Typologia badań obserwacyjnych

Badania kohortowe to badania obserwacyjne, które należą do podstawowych lub stosowanych badań naukowych. Ich celem jest opis lub analiza próby badanej z wykorzystaniem wybranych miar ilościowych.

Badania obserwacyjne dzieli się na opisowe i analityczne. Badania opisowe to opis przypadku, seria przypadków, badanie przekrojowe i badania longitudinalne.

Badania analityczne to badania ekologiczne, badania przekrojowe dwóch grup, badania przypadek-kontrola i badania kohortowe.

Badania obserwacyjne są jednymi z najbardziej podstawowych badań naukowych prowadzonych przez badacza lub zespół badaczy w celu osiągnięcia postępu wiedzy naukowej, ustalenia nowych twierdzeń naukowych, tez czy definicji.

3. Cele badań kohortowych

Realizacja badań kohortowych jest uzasadniona zwłaszcza w sytuacjach, gdy z powodów etycznych niemożliwe byłoby wykonanie pomiarów o charakterze klinicznym. Nieetyczne jest na przykład celowe narażanie ludzi na działanie azbestu czy kobiet ciężarnych na zewnętrzny czynnik potencjalnie odpowiadający za wady płodu.

W ramach obserwacyjnych badań kohortowych możliwa jest między innymi analiza przyczynowo-skutkowa ekspozycji na różnorodne czynniki ryzyka (np. zażywanie narkotyków, palenie papierosów, dieta wegańska).

Wyniki badań pozwalają określić ryzyko względne. Umożliwiając na przykład porównanie ryzyka zachorowania na choroby układu krwionośnego u osób będących na diecie wegetariańskiej czy chorób układu oddechowego u ludzi narażonych na dym papierosowy.

4. Zalety i wady badań kohortowych

Badania kohortowe mają wiele zalet. Oznaczają bowiem możliwość:

  • wykrycia związku przyczynowo-skutkowego,
  • ustalenia dodatkowych powiązań nieuwzględnianych wyjściowo,
  • oszacowania ryzyka pojawienia się danego zjawiska w zależności od narażenia na dany czynnik,
  • kontroli nad przebiegiem badania, jego jakością i zbieraniem danych,
  • uniknięcia błędów (np. błędy w historiach chorób w badaniach retrospektywnych).

Badania kohortowe nie są jednak pozbawione wad, ponieważ:

  • konieczna jest duża próba badana,
  • są drogie w przeprowadzeniu,
  • okres od narażenia do wystąpienia choroby musi być dość krótki,
  • badane zjawisko musi być dość powszechne,
  • narażenie na dany czynnik może ulec zmianie, co wpływa na wyniki badania.

Skorzystaj z usług medycznych bez kolejek. Umów wizytę u specjalisty z e-receptą i e-zwolnieniem lub badanie na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze