Black Friday i marketingowe pułapki. Psycholożka ostrzega przed sztuczkami sprzedawców

Choć Black Friday miał być jednodniową okazją do tanich zakupów, od lat zamienił się w długi sezon promocji, w którym sprzedawcy wykorzystują cały arsenał chwytów marketingowych. Jaskrawe etykiety, pozorne okazje, rabaty ograniczone czasowo, gratisy czy progi zakupowe – to tylko część strategii, które mają sprawić, że kupimy więcej, niż naprawdę potrzebujemy. - Black Friday ma nas skłonić do zakupów, których nie potrzebujemy – podkreśla w rozmowie z PAP dr Anna Hełka z Uniwersytetu SWPS.

Kupujemy, choć nie potrzebujemy. Sklepy wiedzą, jak nas do tego skłonićKupujemy, choć nie potrzebujemy. Sklepy wiedzą, jak nas do tego skłonić
Źródło zdjęć: © Getty

Marketing, który gra na emocjach

Choć z pozoru promocje mają dawać oszczędność, w praktyce często są przygotowywane po to, by wywołać impuls. Już na długo przed Czarnym Piątkiem sklepy rozpoczynają tzw. black weeks, a cała komunikacja ma wywołać presję czasu i FOMO. Sprzedawcy zestawiają ceny "przed" i "po", stosują krzykliwe kolory i komunikaty o ostatniej sztuce, aby przyspieszyć decyzję.

Dr Hełka zaznacza, że konsumenci powinni patrzeć na te działania z dwóch stron. Z jednej, łatwo kupić coś zbędnego tylko dlatego, że jest taniej. Z drugiej: - Czarny Piątek może być okazją do bardzo racjonalnych zakupów, kiedy planowaliśmy już od jakiegoś czasu, że coś kupimy i robimy to wtedy, gdy są obniżki.

Kluczowe jest więc rozróżnienie między potrzebą a impulsem. Sprzedawcy chętnie manipulują formą rabatów – liczby procentowe wyglądają bardziej atrakcyjnie niż kwoty, nawet jeśli de facto oznaczają to samo.

E-handel rośnie dzięki pandemii. Brzoska: miliony nowych klientów

- Przykładowo z perspektywy sprzedawcy obniżkę o 5 zł lepiej pokazać jako 30 proc. mniej, natomiast 10-procentowa przecena jest mniej chwytliwa niż 200 zł rabatu – wyjaśnia ekspertka.

Wiele emocji wzbudza również obietnica gratisów. Nawet przedmiot, którego normalnie byśmy nie kupili, w wersji "za darmo" staje się nagle pożądany. - Za darmo chcemy mieć nawet rzeczy, których nie potrzebujemy – zaznacza psycholożka.

Podobnie działa dodatkowy rabat naliczany dopiero po przekroczeniu określonej kwoty. Konsument kupuje więcej, by "oszczędzić", choć w rzeczywistości wydaje więcej.

Odroczone płatności: największa pułapka młodych

Szczególnie ryzykowne są zakupy finansowane metodami typu "kup teraz, zapłać później". Wielu kupujących nie traktuje ich jako zobowiązania, ponieważ interfejsy aplikacji pokazują je jak środki do dyspozycji, a nie jak dług.

- Mylące jest to, że w aplikacji wygląda to jak pieniądze do dyspozycji… A nie, że 500 zł jesteśmy winni – podkreśla dr Hełka.

W efekcie odroczone płatności rosną wśród młodych najszybciej, zwłaszcza że do BIK trafiają dopiero wtedy, gdy nie zostaną spłacone.

Ekspertka wskazuje, że potrzebny jest plan i konsekwencja. Warto:

  • ustalić listę produktów i trzymać się jej,

  • wyznaczyć limit wydatków,

  • sprawdzać najniższą cenę z ostatnich 30 dni,

  • ignorować zapachy, dekoracje i atmosferę mającą pobudzać do zakupów,

  • unikać zakupów w stanie głodu lub zmęczenia,

  • poprosić kogoś o "kontrolę" naszych decyzji, jeśli wiemy, że mamy skłonność do impulsywności.

Okres przedświąteczny, jak przypomina badaczka, sprzyja rozluźnieniu zasad. - Trochę na zasadzie, że pomartwimy się później. Tak działa magia świąt – mówi dr Hełka.

Dominika Najda, dziennikarka Wirtualnej Polski

Źródła

  1. PAP

Treści w naszych serwisach służą celom informacyjno-edukacyjnym i nie zastępują konsultacji lekarskiej. Przed podjęciem decyzji zdrowotnych skonsultuj się ze specjalistą.

Wybrane dla Ciebie
Tych leków nadal brakuje. GIF aktualizuje listę
Tych leków nadal brakuje. GIF aktualizuje listę
Tabletki zamiast czekoladek? Taki prezent może się skończyć pobytem w szpitalu
Tabletki zamiast czekoladek? Taki prezent może się skończyć pobytem w szpitalu
Mogą zaszkodzić zdrowiu. "Jedne z najczęściej stosowanych leków"
Mogą zaszkodzić zdrowiu. "Jedne z najczęściej stosowanych leków"
Prezydent powołał Radę Zdrowia. Na jej czele stanął Piotr Czauderna
Prezydent powołał Radę Zdrowia. Na jej czele stanął Piotr Czauderna
Prezydent podpisał nowelizację ustawy o Funduszu Medycznym. "Nie ma i nie było mojej zgody"
Prezydent podpisał nowelizację ustawy o Funduszu Medycznym. "Nie ma i nie było mojej zgody"
Popularna przekąska zbawienna dla mózgu. Naukowcy potwierdzają
Popularna przekąska zbawienna dla mózgu. Naukowcy potwierdzają
Szef Wojskowego Instytutu Medycznego o nieprzygotowaniu do wojny. "To nasza 'pięta achillesowa'"
Szef Wojskowego Instytutu Medycznego o nieprzygotowaniu do wojny. "To nasza 'pięta achillesowa'"
Regularnie dostarczasz kwasów omega-3? Takie są skutki dla mózgu i serca
Regularnie dostarczasz kwasów omega-3? Takie są skutki dla mózgu i serca
Wirusy atakują układ pokarmowy. "Mamy trzykrotny wzrost przypadków"
Wirusy atakują układ pokarmowy. "Mamy trzykrotny wzrost przypadków"
Nietypowe objawy miażdżycy. Ten znak ma nawet 75 proc. chorych
Nietypowe objawy miażdżycy. Ten znak ma nawet 75 proc. chorych
Sieć wycofuje partię cytryn. Należy je zwrócić do sklepu lub wyrzucić
Sieć wycofuje partię cytryn. Należy je zwrócić do sklepu lub wyrzucić
Limitowanie badań znów zagrozi pacjentom. "Nie chcemy umierać w kolejkach"
Limitowanie badań znów zagrozi pacjentom. "Nie chcemy umierać w kolejkach"